Förvirrad, stressad och för många tankar (långt)

Sv: Förvirrad, stressad och för många tankar (långt)

Kunde inte. Var tvungen att gå upp igen...

Vad är det som gnager dig?

(Inget, hon är högst i näringskedjan!)

:rofl:

Äh, jag är ju inte ens rolig.

Vem är högst i näringskedjan?

Nu är nog Tassetass bra trött! :rofl:

Inte då :mad:

Är faktiskt rätt pigg. Sitter och chattar med en söt djurälskande och kan-tänka-sig-ha-häst-kille som bor i "grannstaden". ;) Måste vara på topp och snärja honom :D

Senast ändrad:

Lycka till! :banana:

Det där med att få en röd tråd i sitt arbete med hästen är inte alltid så lätt. Men det blir lättare om man väljer en "guru" och följer denne/dennas koncept, naturligtvis med eget kritiskt tänkande också. Få vanliga amatörer (jag är en sådan) klarar att mixa olika läror och gurus så att det blir begripligt för dem själva och hästen. Det blir oftast bara kattskit av det då.

De seriösa och erfarna tränarna har en klar röd tråd i sin träning av hästen från markhantering till ridning på hög nivå. Exempel på sådana tränare är John Moore, Antti Walnestedt, Curt Pate och Leslie Desmond. Finns antagligen fler duktiga svenska tränare (t ex Jaana Huhka?), men jag har inte träffat dem. Finns också många oseriösa svenska tränare som har hoppat på NH-tåget utan tillräckliga kunskaper.

Jag är inne på samma sak. Att välja en (jag har två jag gillar varav den ena är mer filosofisk) och gå efter det fast på sitt eget vis och ha det att luta sig mot. Även om man väljer en "guru" måste man ju ändå veta varför just JAG väljer att göra just som HAN med DEN HÄR häst i den HÄR situationen.

JAg tror jag fått lite klarare tankar om hur jag vill gå till väga. :)

Jo, har också lagt märke till alla nya som poppar upp därför håller jag mej till parelli som är lite mer ursprunglig och har en bra och vöersiktlig utbildningsstege vilket passar mej men jag är öppen att ta åt mej från vilken tränare det än må vara om det låter sunt, godbitar kan man alltid hitta där man minst anar det.

Ursäkta om jag avviker från ämnet, men hur funkar det att kombinera NH med AR? Markarbetet är ju mycket olikt.. Ibland kan man ju ge ganska förvirrande signaler till en häst som är NH-tränad.. Har egentligen ingen motivering till det påståendet, utan det är mer vad jag känt på min icke- NHtränade häst när jag försökt jobba barock från marken, han tycker att jag är förvirrande och respektlös. Då tänkte jag att om man NH-tränar hästen och lär den att man behandlar den respektfullt och logiskt, borde en inte bli ännu mer förvirrad då?

Känner på ungefär samma sätt med att raspa tänderna och göra andra smärtfulla/ jobbiga saker med en häst som är van vid små signaler och att flytta sej för tryck m.m. Det borde bli kortslutning i kusens hjärna :D

Kanske ska försöka förklara VAD han tyckte var förvirrande: när man ber honom gå fram samtidigt som man "håller kvar" eftergiften i handen. Då vill han stanna och backa. Ber man honom gå framåt blir han då irriterad, och låter jag honom slippa "kvarhållningen" i handen vid igångsättningen, då blir han giraff och hänger sej på bettet framåt/nedåt. Han kanske iofs inte är musklad till att gå undersatt och kort i sin svaga sida :o

En riktig NH utbildning ger grunderna för allt som man gör oavsett inriktning. I den inriktning jag går kan man välja inriktning mer specialicerat efter grundutbildningen även AR vad jag förstår....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 156
Senast: eggnchips
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V