Förvirrad hur ska bakselen sitta?

TinyWiny

Trådstartare
Hej ju mer jag tittar på bilder på körhästar desto mer förvirrad blir jag, Hur ska bakselen sitta? Ska den remmen vad den nu heter sitta fast i skakeln eller i draglinorna eller både och:confused:

Sv: Förvirrad hur ska bakselen sitta?

Bakselen är vanligen kopplad till skaklarna (ibland till dragringen på loksele t ex). Om du tänker på vad bakselen ska göra och hur den ska göra det, förstår du nog hur den ska sitta.
Den ska alltså tillåta hästen att bromsa/backa med rumpan och inverkar därför som "dragande" bakåt.

Draglinorna löper mellan sele och svängel (där sådan finns). Ofta sitter ett upphäng på bakselen som draglinorna löper fritt igenom (för att dom inte ska hänga ner för mycket). Det är kanske det som förvirrar?

LIA

Sv: Förvirrad hur ska bakselen sitta?

Tackar nu är jag inte förvirrad längre det var som jag trodde det skulle vara upphänget förvirrade mej! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 414
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar