förvirrad av alla regler??

A

aqua

kan nån som är mer kunnig än jag sammanfatta lite regler mm för mig?
ska hyra en lantbruksfastighet där jag ska ha min häst + några inackoderingar för sällskapets skull och avbetning av markerna.

måste jag ha det som företag? hur gör jag med betalningen av inakoderingarna för att det ska var lagligt och inte ställa till några problem för mig? ja har inget vinst syfte utan det ska bara gå runt..
kan man ha det som nån sorts förening?

det kommer bli fler än 4 hästar så då måste man ju ha det godkänt för det + att man ska ha det där fodertillståndet, är det nått mer att tänka på?:confused: känner mig lite förvirrad nu, är sååå mycket att tänka på!

Sv: förvirrad av alla regler??

Ring skatteverket. Om alla får sina hästpass ifyllda av veterinär att de inte ska gå till slakt för människoföda så behöver du inget fodertillstånd.

Det kan vara bra att fundera på en ansvarsförsäkring också, om något händer som du ställs till svars för.

ansvarsförsäkring har jag inte tänkt på....
det verkar som att det är vanligt att folk har sina häst verksamheter svart..har en pratat med en dock som hade det som enskild firma.

hade varit jätte glad om nån som har ett mindre stall kunde berätta lite om hur dom har löst saker, tex pengar, har ni egna företag mm
vill ni inte ta det i tråden så skicka gärna ett pm

Vanligast är ju att man äger eller arrenderar gården och står som brukare. Är den taxerad som jordbruksfastighet så är det automatiskt också ett företag (enskild firma) och man behöver ha bokföring. Man blir inte automatiskt momspliktig utan det får man ansöka om hos Skatteverket. Om du bara hyr fastigheten så kommer troligen ägaren att stå som brukare och då ska ägaren stå för en del av sakerna som underhåll av byggnader. Även då alla tillstånd som behövs för verksamheten.

Det är här är två helt olika lagstiftningnar dels arrendelagstiftningen som man normalt brukar ha när det jordbruksfastigheter och hyreslagstiftningen som du talar om, så ta noga reda på vilken som ska gälla i det här fallet. Är det arrendelagen så kommer du att kunna söka EU-bidrag på marken är det hyreslagstiftningen så kan du det inte o s v.

Liknande trådar

Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 646
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 427
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Buke, nu behöver jag er hjälp. Har mått dåligt länge av olika anledningar och nu känner jag verkligen att jag orkar inte längre...
2
Svar
32
· Visningar
2 147
Senast: Squie
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 309
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur