Förvärvstillstånd

Nixehen

Trådstartare
Vi har hittat en gård som vi är mycket intresserade av att köpa - om allting känns rätt efter visning och prat med bank förstås.

Gården ligger i Västernorrland och således glesbygd, i prospektet står det att ett förvärvstillstånd krävs och jag har hittat följande information:
default.aspx

Min fråga är nu - hur stor är risken att man får avslag? Gäller detta tillstånd bara för den specifika fastigheten?

Vår plan är att i såfall flytta upp till nästa år eller så, men innan dess är det omöjligt pga jobb, skola, djur och den renovering som krävs på gården.
Någon som vet hur detta ses på? Vi har ju tänkt att bli bofasta, men det kommer vara som ett fritidshus till dess... Och om vi sedan skulle bli försenade med vår flytt och det skulle dröja ännu ett år - vad händer då?

Någon som kan upplysa mig lite mer och lugna mina nerver?
(Visningen är på fredag och då kan jag prata med mäklaren givetvis, men han har inte gått att nå på telefon.)

Sv: Förvärvstillstånd

Inte för att jag är superkunnig när det gäller förvärvstillstånd i glesbygd, men.. enl § 7 så får förvärvstillstånd inte vägras om köparen gör sannolikt att denne kommer att bosätta sig på fastigheten senast 12 månader efter köpet.

Så det Du skall göra är att visa att Ni sannolikt kommer att bosätta Er där, med andra ord, Ni bör kunna visa att Ni kan försörja Er när Ni bor där, arbete, företag, etc.

Ring och prata med länsstyrelsen för att kolla vad de har för specifika krav för att visa sannolikheten för att man skall bosätta sig där. Lycka till.

Men det låter ju bra! :)
Vem är det egentligen man ska prata med för att få mer handfast fakta? Är det mäklaren, banken eller ska man försöka få tag på länsstyrelsen i Västernorrland?

Försörjningen ska nog inte bli några problem, jag pluggar på distans och kommer söka vidare utbildning på samma sätt efter detta. Samt att planer på eget företag inom turism finns.
Gubben min är metallare och sådana jobb borde det ju kunna finnas norröver. :)

Vart hittar jag denna §7 så jag kan läsa på själv? :)

Jordförvärvslagen. Det är länsstyrelsen som beslutar om förvärvstillstånd har jag för mig, men oavsett vem så vet jag att de tidigare var mycket hårdare när det gäller detta, nu har jag inte hört om någon som vägrats få köpa en jordbruksfastighet, men det kan kanske vara olika beroende på var i landet fastigheten ligger.

dom har väl börjat se lite på just skogsfastigheter med stora virkesvärden.
Det har ju förekommit att fastigheter sålts, avverkats innnn förvärvstillståndet kommit.
Men för en "gröna vågare" som köper en mindre
jordbruksfastighet så lär det nog inte stöta på problem.

Den här fastigheten har bara 1,7ha skog, så något "snabbt klipp" är det inte direkt tal om. *skratt*

Men det är bra, då känner jag mig lite säkrare i allafall! :)

Den här fastigheten har bara 1,7ha skog, så något "snabbt klipp" är det inte direkt tal om. *skratt*

Men det är bra, då känner jag mig lite säkrare i allafall! :)

Kolla bara av cervitut vad det gäller vägar vatten etc.

Sedan blir ju problemet vad ni ska leva av där uppe i tassemarkerna.
Men det problemet löser nui säkert
Lycka till!;)

Som någon annan skrev, jordförvärvslagen.

Det är i första hand länsstyrelsen som fattar beslut i frågan. SJV är nästa instans om man behöver överklaga beslutet.

Så antingen ringa till ls eller så ringer Du direkt till Jordbruksverket för att efterhöra deras syn på vad de anser vara sannolika skäl. Mäklaren och banken har egentligen inte med det att göra, men vill Du så kan Du ju prata med mäklaren vad denne bedömer som sannolika skäl, men det är absolut inte säkert att mäklaren har koll, tyvärr.

Tror nog att det går bra. Syftet med lagen är ju från början att dels bolag inte skall kunna köpa upp jordbruks-skogsmark bl a i spekulationshänseenden, och dels glesbygdsaspekten där, om jag förstått det rätt, poängen är att gårdarna faktiskt skall bebos och brukas, att ingen bara skall köpa upp dem utan att bo där för att komma åt skogen.

Lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 840
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden