Förvarning av sele

E

Egonson

Jag har en sele jag inte kommer använda på ett tag nu (vinter och tidsbrist) och planerar därför att hänga undan den över vintern, den möglar där den hänger nu.. :( Eller ja just nu ligger den inte där heller utan i bilen och där kan den ju inte ligga.
Och jag kan inte ha den inomhus hemma, den får inte plats här.
Men till min fråga, funkar det med ett lite "kallare" utrymme (vet ej HUR kallt, men 8+, kanske något +/-) om det är garanterat helt torrt?
Mormor har en skrubb i sin källare som är kall och mörk men helt snustorr luft, där jag skulle kunna ha den, men är rädd att den far illa. Vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvarning av sele

Jag har en sele jag inte kommer använda på ett tag nu (vinter och tidsbrist) och planerar därför att hänga undan den över vintern, den möglar där den hänger nu.. :( Eller ja just nu ligger den inte där heller utan i bilen och där kan den ju inte ligga.
Och jag kan inte ha den inomhus hemma, den får inte plats här.
Men till min fråga, funkar det med ett lite "kallare" utrymme (vet ej HUR kallt, men 8+, kanske något +/-) om det är garanterat helt torrt?
Mormor har en skrubb i sin källare som är kall och mörk men helt snustorr luft, där jag skulle kunna ha den, men är rädd att den far illa. Vad tror ni?

Kyla klarar den gott och väl. Värre med fukt. Om det är väldigt torrt så kan du ta fram den och olja in den någon gång under vintern. Se dessutom till att den är ren och torr när du hänger undan den.

Ok, låter bra, tack :bow: Jag tänkte rengöra och smörja den ordentligt innan, den är ju lite möglig nu på sina ställen i skarvar och så :(

Lägg den gärna i en textil påse som andas! Även rengör den och lägg ett skydande fett lager + torka väl innan du förvarar den :D !

Mvh
Emma

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 744
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Övr. Katt Jag studerar till sadelmakare och hästen har musklat om sig i ryggen = en del av dem passar inte för tillfället = nu har jag flera...
2
Svar
26
· Visningar
2 384
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka