Förvaring stallkläder

grodan21

Trådstartare
Jag har flyttat och har insett att det inte finns något bra sätt att förvara stallkläder på. Ni som bor i lägenhet (bor själv i en etta), hur förvarar ni stallkläder? Tidigare hade stallkläderna en egen klädkammare.

Jag försöker ha så mycket som möjligt i stallet eller bilen, oftast jacka och skor då, och så får jag byta om där. Rentvättade stallkläder har en egen låda i byrån hemma och stallkläder som används och som jag vill ha hemma brukar jag hänga i hallen. Det luktar säkert lite häst när man är i hallen, men så får det vara tänker jag. Hellre att det luktar där än att hela garderoben (jag har bara en klädkammare) luktar häst.

Sedan tvättar jag jackor och dylikt och lägger i klädpåsar på vinden eller i källaren efter säsong.

Jag har en separat garderob för stallkläder. Luktar inte så mycket, men jag har ju lösdrift hemma så det är inte så mycket som kan lukta (dvs inget ammoniakigt varmstall).

Handskar och skor brukar lukta mest, blir skorna för illa ställer jag ut dom. Speciellt på våren när jag mockar ut bädden kan dom bli rätt äckliga 😅.

Jag byter skor och handskar i stallet och byter ytterjacka när jag gör något skitigt i stallet. Har sedan hästkläderna hängandes på ena sidan av hallen på toadörren förutom vinterjackan och en extra regnjacka, de hänger på ena sidan av hatthyllan och så mina civila ytterkläder på andra sidan.

Tycker det funkar bra, tvättar en gång i veckan och då åker alltid mössa, byxor och tröjor med. Värsta är väl alla håren som kommer nu snart 😅

Tycker inte det blir så mycket hästlukt för mig, så hänger stallkläderma på ena sidan hatthyllan och de civila på andra sidan. Skorna sköljer jag av I stallet om de blir för illa.

Förr hade jag två plastlådor där jag förvarade använda hästkläder, men det funkade bäst när jag bara var i stallet några gånger i veckan. De måste ju ofta få lufta/torka lite, inte så najs att stänga in svettiga kläder i tät plastlåda..

Nu har jag allt öppet. Har en garderob vigd åt stallkläder men den går inte ens att stänga ordentligt. Tycker dock inte det luktar så farligt (som jag märker iaf😅)

Jag har förvarat mina antingen i stallet (tagit hem för att tvätta med jämna mellanrum) eller på balkongen i vädertålig låda. Nu ligger de på vinden då de (tyvärr) inte används mer än enstaka gånger per år.

Hallen. Har några krokar för stall-och vanliga kläder och en för civila tillfällen och festligheter.
Och ytterligare stallkläder i separat påse som bara används i andra stall. Och tvättas ofta. Detta för att hålla koll på smittor.

Jag har flyttat och har insett att det inte finns något bra sätt att förvara stallkläder på. Ni som bor i lägenhet (bor själv i en etta), hur förvarar ni stallkläder? Tidigare hade stallkläderna en egen klädkammare.
Vi bor i hus, men har dåligt med plats för förvaring. Vi har byggt en stor garderob längs hela väggen, med skjutdörrar, i hallen och där har vi alla skor, ytterkläder, hundgrejer mm. Jag har mina stallkläder och skor i ena hörnet och det luktar ingenting.

Stalljackor hänger i badrummet. Skor i hallen. Vantar/mössa/ridbyxor i en egen låda. Tröjor så jag tvättar ofta så de har ingen särskild plats. Brukar ligga på en pall i badrummet mellan användningar i ett par dagar och sen tvättkorgen och rena i garderoben.

Tror jag måste rensa ut lite kläder jag inte använder 🙈 jag är just nu inte regelbundet i något stall, så måste ha något ställe jag kan förvara kläderna.

En egen garderob åt stallkläder, var ett måste då jag arbetade i stall. Men annars är väl hetaste tipset att tvätta kläderna ofta och se till att skorna är hyfsat rena när du åker från stallet. Då luktar de inte så mkt hemma.

En egen garderob åt stallkläder, var ett måste då jag arbetade i stall. Men annars är väl hetaste tipset att tvätta kläderna ofta och se till att skorna är hyfsat rena när du åker från stallet. Då luktar de inte så mkt hemma.
Ja jag tycker det är skor och ytterkläder som tenderar att luka. De andra kläderna åker ju i tvätten så ofta att det inte brukar bli samma lukt.

Ja jag tycker det är skor och ytterkläder som tenderar att luka. De andra kläderna åker ju i tvätten så ofta att det inte brukar bli samma lukt.
Jag tvättar ytterkläder typ varannan vecka minst, och skorna borstas av innan hemgång och torkas av och smörjs och impregnerat varannan månad. Jag bodde i andra hand så fick hitta en metod så det inte skulle sätta sig alltför mkt i möbler och liknande!

Där vi bor nu har vi ett gammalt hederligt skafferi som stallkläder bla förvaras i. I förra boendet hade vi en stor garderob i hallen jag kunde förvara dem.

Jag tvättar ytterkläder typ varannan vecka minst, och skorna borstas av innan hemgång och torkas av och smörjs och impregnerat varannan månad. Jag bodde i andra hand så fick hitta en metod så det inte skulle sätta sig alltför mkt i möbler och liknande!
Jag tycker det är svårt att ha en regelbunden rutin på att tvätta ytterkläderna på vintern. Mest för att jag oftast vill gå i samma ytterplagg varje dag och ska det tvättas och torka är det ju inte säkert att man hinner mellan stallpassen.. Men borde verkligen tvätta oftare, sjukt smutsig:laugh:
Och mina skor ska vi inte tala om, de får definitivt inte den rengöring de borde få..

Har dock aldrig någonsin varit med om att lukt från stallkläder sätter sig i möbler?

Jag tycker det är svårt att ha en regelbunden rutin på att tvätta ytterkläderna på vintern. Mest för att jag oftast vill gå i samma ytterplagg varje dag och ska det tvättas och torka är det ju inte säkert att man hinner mellan stallpassen.. Men borde verkligen tvätta oftare, sjukt smutsig:laugh:
Och mina skor ska vi inte tala om, de får definitivt inte den rengöring de borde få..

Har dock aldrig någonsin varit med om att lukt från stallkläder sätter sig i möbler?
Jag ville bara vara helt säker, det sätter sig säkert inte i möbler, men tänkte att det var lika bra att hitta en rutin ändå. Ja, alltså ytterkläder blir ju sjukt skitiga i stallet, jag fryser rätt sällan dock, så kör lager på lager och då klär jag av mig det yttersta plagget när jag jobbar i stallet och de undre är enklare att tvätta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 859
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
879
Senast: MiniLi
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Shettistråden del II