Förvaring av öppnad hösilagebal...

Z

Zeena

Är det så lämpligt att förvara en öppnad hösilagebal i ett utrymme där en dörr står öppen så att solen lyser in på balen, samt ett fönster bredvid så att solen strålar in där med, flera timmar per dag... Jag sätter för gardiner och stänger dörren... Vi har fått slänga ut de 2 senaste balarna efter bara 2 dgr pga mögel.. Värme är väl inget bra!!
 
Sv: Förvaring av öppnad hösilagebal...

Nej värme är inget bra.

vi förvarar vår öppnade bal i det gamla mjölkrummet som är svalt som en jordkällare, nu när vädret krupit upp i graderna. funkar suveränt.....
 
Sv: Förvaring av öppnad hösilagebal...

Hösilagebalarna håller sig kortare tid nu ju varmare det blir. Kanske har du möjlighet att beställa mindre balar? Våran leverantör har tack o lov skaffat sej maskiner för detta nu. Passar perfekt för två hästar!:idea:
 
Sv: Förvaring av öppnad hösilagebal...

Nej, det är inte bra med värme.
Jag förvarar vår öppnade bal i ett f d hönshus, som ligger i skugga hela dagen (efter klockan 06, åtminstone:D )

Immer
 
Sv: Förvaring av öppnad hösilagebal...

När det börjar bli varmt ute är det ju väldigt svårt att fodra med hösilage. Men helst vill man ju kunna fortsätta fram till betessläppet.

Men har man problem med förvaringen så kan man se till att ta av precis all plasten runt balen direkt när man öppnar den. Sedan kan man (beroende på storleken på balen) ruska upp silaget, så att det får möjlighet att torka upp lite, och förvara det i hög. Då förlänger man hållbarheten.
 
Sv: Förvaring av öppnad hösilagebal...

Krångligt det här med ensilage och hösilge nu när det börjar bli varmare tider, speciellt om man har få hästar... Farlit kan det bli! :(

Vi går ner till hö tills betet kommer, samtidigt som de vänjs vid gräs.
Höet är inte nå vidare poppis när de levt på fin hösilge vill ja lova.
Nästintill matvägran. :angel:

*vinkevink*
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 294
Senast: MaRomer
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 724
Senast: emptyrings
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 677
Senast: Mirre
·
Anläggning Jag har ett mycket angenämt "problem". Är i sluttampen av ett stallbygge och ska nu lägga energi på sadelkammaren. Tips på praktiska...
2 3
Svar
42
· Visningar
29 556
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp