Förvara dopklänning.

Enya

Trådstartare
Barnens dopklänning hänger i garderoben här eftersom jag inte vill att mössen käkar upp den. Men jag vill ju egentligen packa ner den på nåt vis och förvara den nån annanstans så den inte råkar skadas. Den är gjord av barnens farmors syster och den ska ju så småningom förhoppningsvis användas igen. Men hur förvarar man en sådan sak tills dess?

Sv: Förvara dopklänning.

Barnens dopklänning hänger i garderoben här eftersom jag inte vill att mössen käkar upp den. Men jag vill ju egentligen packa ner den på nåt vis och förvara den nån annanstans så den inte råkar skadas. Den är gjord av barnens farmors syster och den ska ju så småningom förhoppningsvis användas igen. Men hur förvarar man en sådan sak tills dess?

Förvaringslåda i plast från Ö&B eller IKEA?

Förvaringslåda i plast från Ö&B eller IKEA?

Men den blir väl ganska tätslutande (är det ett ord förresten? :o) och är det bra för materialet i klänningen?

Jag kan inget om handarbeten, dopklänningar, tyger, garnnystan, siden eller vad tusan klänningen innehåller :)

Men fin, det är den!

Googlade lite och enligt någon där ute som pysslar med dopklänningar och sånt så ska man undvika plastpåsar.

Såhär stod det.
Förvaring: Undvik plastpåsar, lägg dopklänning i ett örngott alt. häng dopklänningen
i ett påslakan så bevaras den bäst för framtiden.

Vi (mamma) har en dopklänning som de flesta av oss syskon + kusiner haft sedan min mormor gjorde den till syrrans dop (född -77)
Om jag inte minns helt tokigt så förvarar mamma den i en pappask.
Vet inte om hon har extra tyg el. silkespapper i.

Senast ändrad:

Aha, då får jag ta bort säcken som den hänger i :nailbiting:

Men då borde inte plastlåda funka?

Då bör den kanske hänga kvar fast i ett påslakan. Jag vill ju inte att den går sönder!

Ingen aning om plastlåda funkar.
Men om man lägger klänningen i påslakan/annat tyg och sen ner i plastlåda.
Borde inte det funka?
De små rackarns mössen är ju fenomenala på att komma in överallt.

Vi har familjens dopkläning (syddes ca 1900) i en papers kartong av det stadigare slaget, packad med silkespapper och små fuktsamlare (typ sånna som kommer med skor och liknande, den lilla påsen vars innehål man inte får äta.. ;)).

Forsok hitta en lagom stor metallada att lagga ner orngottet eller paslakanet med klanningen i. Det borde fungera battre an plast.

Jag fick förslag vid liknande tillfälle att sy en enkel tygpåse till plagget. Billigast möjliga tyg, sy en fyrkant eller rektangel, en tunnel upptill och trä i band så du kan dra åt. Plastpåsar är inte bra, varför minns jag inte.

Tack för era tips! Lite att välja på med andra ord! :) Det är en fin klänning som jag gärna vill ska användas av mina barnbarn (oh Gud vad det lät....jobbigt :D ) sedan. Familjetradition typ, som i många andra familjer! :):)

Hur ser era ut?

Jag tycker du ska fråga på föremålsavdelningen på närmsta museum. De borde veta hur man hanterar textil på ett bra sätt, kanske också var man köper en lämplig kartong osv.

Det är bättre om den förvaras liggande än hängande, så gärna i en kartong. absolut inte plast. Undvik veck. Se till så att den är ren, gammal smuts kan fräta på tyget. Måste du vika så lägg silkespapper och/eller en rulle i vecket.
Materialet som du förvarar den i ska helst vara syrafritt eftersom syror fräter. Lägger du klänningen i något annat tyg, se då till så att det tyget är tvättat först, dvs att det inte kommer direkt från tygaffären. Det finns så mycket kemikalier i tyger nuförtiden.

Det låter kanske som många regler, men är inte så svårt egentligen. Och det kan vara väl värt det, om du vill bevara den för eftervärlden.
Glöm inte att skriva ner allt du vet om den, vilka som har använt den, när osv, gärna foton, och lägg ner i samma kartong.

Jag har ingen aning om hur vår/min dopklänning såg ut eller var den kom ifrån, och jag är osäker på om det finns foton. Klänningen är i alla fall inte bevarad. Vilket är helt ok, minnessaker finns ändå.

/Tass - textilnörd :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar