Förvara böcker

Flixon

Trådstartare
Vi har fått mormors gamla uppslagsverk, första bandet är från 1945 och sista -53, så det är gamla fina band och väldigt roliga att ha. Vi har tyvärr inte plats för dem i vår lägenhet, och måste därför ha dem i förrådet tills vi flyttat till något större.

Men hur förvarar vi dem på bästa sätt? De är läderinbundna. Hittills har det inte varit några möss/råttor där nere men man vet ju aldrig, jag hade blivit väldigt ledsen om någon knaprar på dem eller de förstörs av fukt eller så :crazy:

Sv: Förvara böcker

Jag hade väntat tills det blir minus ute så att inomhusluften är riktigt torr och böckerna absolut torra, sedan hade jag packat dem lufttätt i plast tillsammans med några fuktabsorberande påsar. Så hade jag gjort och jag tror det fungerar men jag har inte prövat det i praktiken.

Är förrådet isolerat? Min bror ställde böcker på vinden i sitt förråd men tänkte inte på att där är iskallt och inte isolerat alls. Därmed smög sig även fukt in och gjorde sidorna lite vågade. Inga skador egentligen, men inget kul heller!

Ja det är isolerat, så det bör inte vara något problem!

AndersB - tack för tips!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar