Förväntningar i ny högre klass?

ujent96

Trådstartare
Jag undrar lite vad man kan ha för rimliga förväntningar när man går upp en klass t ex från Lc-Lb till Lb_La. Vilka förväntningar e rimliga de första gångerna, då syftar jag på bedömningen alltså vilken % som e rimlig? Hur hög %l vill du ha för att känna dig nöjd de första gångerna?

Har testat på en La nyligen och fick 59,2%. För mig är det helt ok med tankte på att vädret varit som det varit i veckan+ att det var första gången både för ryttare o häst? Men hade du varit nöjd?

Sv: Förväntningar i ny högre klass?

Vad man ska vara nöjd med kan man bara svara på själv. Alla har olika mål och ambitioner. Det viktigaste är att man är realistisk med sin förväntningar. Kan man inte ta att det går dåligt ska man kanske vänta tills man kan rida programmet prickfritt på träning, är det helt ok att få sämre poäng så kan man kanske gå upp lite fortare. Sen är det ju så att nerver spelar in och det tar ett tag att komma in i det nya programmet och steget från LB till LA är rätt stort. Är du nöjd så är du nöjd, det kan bara du avgöra. Kul att du vågat dig på en högre klass i alla fall, hoppas det går bra i fortsättningen också :)

jag tycker det är bättre att prova rida en högre klass som man kanske inte är riktigt redo för och få lite sämre poäng. dels får man en klarare bild av vad man behöver träna på, och lite att kämpa för. så länge man rider efter sina egna förutsättning spelar det ingen roll om man rider på 41% eller 78%.

Det var det som var mitt mål, att få något sorts kvitto på vad man behöver träna mer på och vad som är bra just nu.

Jag undrar lite vad man kan ha för rimliga förväntningar när man går upp en klass t ex från Lc-Lb till Lb_La. Vilka förväntningar e rimliga de första gångerna, då syftar jag på bedömningen alltså vilken % som e rimlig? Hur hög %l vill du ha för att känna dig nöjd de första gångerna?

Har testat på en La nyligen och fick 59,2%. För mig är det helt ok med tankte på att vädret varit som det varit i veckan+ att det var första gången både för ryttare o häst? Men hade du varit nöjd?

Jag tycker inte att steget mellan LB:3 och LA:1 är så stort, gör man ganska bra resultat i LB (runt 62 - 65%) så brukar det inte vara så svårt. Är grundformen befäst(och naturligtvis LA-rörelserna) ska det inte vara något problem... Desto större tycker jag klivet blir mellan LA - programmen. En häst som går bra i LA:1 kan ha långt kvar innan den går bra i LA:5.
Det verkar som att du ligger helt rätt, ni verkar redo för att tänka LB som huvudklass och LA(1 el 2) som "provapå". Lycka till!

Tänkte bara flika in att LA:2 är rätt svårt, speciellt på stor häst. Svåra skänkelvikningar, både ryggning och bakdelsvändning, "början" till enkla byten, förvänd genom hörn mm och allt detta på kort bana. Då är LA:3 ett mycket bättre program att börja med i LA i början, långa, snälla linjer, ett fd. (och delvis nuvarande) unghästprogram.

Tänkte bara flika in att LA:2 är rätt svårt, speciellt på stor häst. Svåra skänkelvikningar, både ryggning och bakdelsvändning, "början" till enkla byten, förvänd genom hörn mm och allt detta på kort bana. Då är LA:3 ett mycket bättre program att börja med i LA i början, långa, snälla linjer, ett fd. (och delvis nuvarande) unghästprogram.

Håller med om detta. Diket mellan LA:1 och LA:2 är ett sjumilakliv. Dock vill jag inte säga att LA:3 är så mycket lättare. Det är fler långa linjer i samma tempo i LA:3 men det kräver mer av hästens galopp.
LA:2 är ett gudaroligt program som är knixigt! För mig fungerar LA:2 bra då min häst behåller koncentrationen bättre när det händer nya saker hela tiden.

I alla fall så tror jag att det som är viktigt då du går upp i klassen är att känna att ni kan göra rörelserna i form på träning, och sedan ta tävlingen bara som en avstämmning på vad ni måste träna mer på. Häng aldrig upp dig på % utan sikta alltid på att rida bättre nästa gång och på att utvecklas :)

Jag säger som dom andra, det är väldigt olika för var och en vad man kan förvänta sig, det är så mycket som spelar in. Hur befäst är formen för klassen man startar första gången, hur befäst är grundformen, hur mycket nerver har ekipaget, vad för fördelar har ekipaget respektive svårigheter?

Som rare säger, man kan vara stennöjd på 52% likväl som 78%, beroende på vad för mål man hade. Var målet att hålla sig på fyra ben hela ritten igenom så är det också ett mål.

Jag tycker inte att man ska haka upp sig så mycket på poängen om man rider en ny klass för första gången. Huvudsaken är att man känner sig nöjd! Självklart beror det på vad domaren gillar för hästar osv när man får poäng, tyvärr.

Att ha ett ungefärligt målprocent är väl inte att hala upp sig på det? Jag tycker det ingår för alla som tävlar att veta ungefär var man ligger och att man kan utvärdera sin ritt -själv. Sedan stämmer det ibland inte, ibland blir det lite skevt, ibland mycket skevt, men där får man försöka se vad domaren såg och värderade och ta med sig det hem. Även om man fick 8% mindre än väntat, står det mer energi på halva protokollet är det ändå tydligt vad man behöver träna på?

Om det är första tävlingen i sitt liv är det såklart skitsvårt att kunna värdera, men det lär man sig ju mer man tränar. Folk som tävlat i ett par år kan oftast gissa med bara några få procents felmarginal hur mycket dom fick på ritten.

man kan vara stennöjd på 52% likväl som 78%, beroende på vad för mål man hade. Var målet att hålla sig på fyra ben hela ritten igenom så är det också ett mål.
skrev jag på inlägg 8, man är ju nöjd oavsett hur 'dåliga' procenten är om man uppfyllde sin egna mål? Målet med en ritt är aldrig endast att uppnå en viss procent.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 352
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 413
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30