Förvänd jävla galopp.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
F

fälttävlansnörd

Okej... Måste ha lite tips här. Kan ju inte rida för tränare sju dagar i veckan och har varken råd eller lust att lämna bort ena hästen på tillridning. Förvända galoppen! Han är korrekt grundutbildad. Har dock lärt sig vissa saker mkt bra såsom byten, skänkelvikningar m.m och de sitter där de ska... Nu har vi kört fast totalt. Vi kommer ingenvart, han blir stressad och börjar springa, kör upp huvudet och tappar takten. Jag börjar studsa som ett as i sadeln och blir till slut så jävla trött på att JAG inte lyckas få det att fungera. Om det nu skulle vara en spänning/låsning som gör att han får svårt för det här, finns det någon typ massage eller stretching som jag kan utföra varje dag? Har ingen lust att traggla en massa och sen helt plötsligt visar det sig att han har svårt för det p.g.a att det skapar obehag.

Tips... please?!

Sv: Förvänd jävla galopp.

jag tränar hellre den förvända galoppen FÖRE byten. Dvs lära in byten sist av allt, just för att undvika problem med den förvända.
Sen beror det väl kanske lite grann på om man mest är inriktad på dressyr eller inte. Samt vilka mål man har med hästen.
jag brukar tänka att den förvända förkommer före byten i dressyrprogrammen och utgå efter det.

Jo, det hade ju varit bra att göra så. Men hästen är 13 år och jag har haft honom i dryga halvåret. Så jag kan ju inte "rida in honom på nytt" direkt utan jobba med de jag har. Svårigheten ligger just i att han gärna byter och när man sen säger nej till det blir han stressad, vet inte riktigt vad han ska göra och springer iväg.

Mjo, jag är ju fälttävlansryttare och hästen har väl gått mest hopp/ft. Vi har väl inga höga mål i dressyren annat än att han ska kunna de lite vanligare "grejerna".

Förvända galoppen, är för en häst inte direkt något naturligt utan något den använder sig av för att rätta till balansen. Vill hästen slå över från förvänd galopp, så handlar det om att den inte är i balans, eller att inte ryttaren är det.
Sänk dina krav och gör enklare övningar tills både du och hästen känner er bekväm.
En övning som är lätt, och kan byggas på eftersom, är att man rider rättvänd galopp efter långsidan och lägger in en svag båge mot mitten, och sen rider ut på spåret igen. Eftersom man blir mer balanserad och starkare kan man göra den bågen skarpare(rida närmare den andra långsidan).
Allt som oftast glömmer man oxå bort attt göra ordentliga halvhalter, under förvända galoppen, vilket gör att de faller isär och gärna byter. Våga "rida"genom hela förvända galoppen, sitt på rumpan och hjälp hästen att hitta balansen genom din ridning och uppbalansering.

Har själv en häst som har fruktansvärt lätt för att byta, men blir det miss så börjar jag bara om, lugnt och sansat, annars bygger man bara upp en osäkerhet hos hästen, som sen kommer på mig. Tillslut blir det en ond cirkel som man inte tar sig ur.

Ta bara det lugnt, sänk dina krav, gör enklare övningar till att börja med, som ni båda reder, bygg upp erat förtroende, så kommer det att gå bra!
Lycka till

jättebra svar!

en annan fråga att ställa dig (trådskaparen) är hur hästen fungerar när du fattar "förvänd" galopp även på rakt spår? Många hästar reagerar redan i detta stadie, för att det är invant "fel" galopp och hästen är van att fatta galoppen som är "ifrån" väggen. Med andra ord kan det vara vettigt att fatta förvänd enbart på rakt spår i början. när hästen felfritt svarar på detta (kanske din redan gör det, isåfall är detta ett tips till andra i liknande situation som inte kommit dit), så kan du sen rida igenom tex ETT hörn, innan du saktar av. viktigast som Kicki skriver är ju ens egen balans och att man rider hästen ändå, samtidigt som man låter den bära sig och sitter väldigt lugnt och stilla genom förvända för att inte störa.

du får säkert bukt med det, krävs bara tålamod, konsekvens och träning! lycka till även från mig!

På rakt spår fungerar det, skulle kanske ha skrivit det direkt att det är hörnen som är svåra, långsidorna är ju "rakt fram", men i hörnen byter han gärna - naturligt eftersom att det ju blir fel galopp i hans huvud, inte förvänd galopp. Jag blir lätt lite passiv då han stressar iväg också. Tack för svaret! :)

Är din häst rakriktad och välmusklad? Annars kan det lätt uppstå problem.
Om det nu är hörnorna du får problem med varför inte skära av hörnorna lite?
Om du börjar med att skära av vägen lite i hörnorna, sen kan du börja att allt eftersom gå mer ut i hörnorna, var också väldigt noga med att behålla ställningen i hörnorna så borde det funka bra.

Ja, det är han. Skära av hörnen? Hur menar du, vända tidigare? Ungefär som när man vänder över ridbanan bara, förstod jag dig rätt då? Tack för ditt svar.

NER I LÅGFORM!
ha överdrivna hjälper och sitt still och försök att inte stressa själv..du har inte kompis lr nån som kan rida lite åt dig
De e jättesvårt när man själv får det att "det är svårt i huvudet"

för att göra det lättare för hästen kan du rida en svag båge efter långsidan..(hoppas du förstår vad jag menar?)Om hästen slår om så fya den inte utan gå bara tillbaka och gör om..Blir den stressad så bryt av till trav innan den slår om till rättvänd.och gör ett nytt försök.Bågen jag talade om i början kan du sedan öka tvärningen på när hästen lugnt och stilla stannar kvar i den förvända galoppen..detta hjälper även dig då du till en början bara har en svag förvänd att arbeta med.Det som ofta blir fel är att man riktar bakdelen på framdelen i stället för tvärt om..Och det är ofta där man får ofrivilliga byten..Till en början så kan det vara bra att ha i åtanke att inte rida så långa sträckor i förvänd utan bara några steg åt gången för att finslipa på hjälperna och bärigheten..Spar de skarpa hörnen till sist..hästen ska kunna gå rakt i förvänd innan man kräver förvänd i ett hörn..

Jag menar att du kan vända från tex f till a och från a till k osv.

Känner igen det du beskriver att hästen blir stressad, tappar takten och spänner sig. Har själv en häst som gör så fast inte i förvänd galopp (Det fixar han galant:) ) utan i skänkelvikningar och vissa andra sidvärtsrörelser. Min häst blir stressad och spänd för att han tycker det är jobbigt och vill slippa i från arbetet.
Delar med mig av lite tips som brukar hjälpa när min häst blir stressad.
Ta det lugnt och försök att hitta takten "tänk takten"

Sänk svårighetsgraden på övningen

Om man fastnar och hästen stressar så gör något annat en stund som man vet att hästen gör avslappnat och gå sedan tillbaka till övningen igen

Försök att undvika att bli passiv i ridningen (SVÅRT)

kicki71s övning är superduper, den kör jag med min egen dam, den kan du sedan utveckla till en mycket grov serpentin. Gör dock inte den förvända bågen för tvär och bågig för då provocerar du fram bytet. Låt det hela bågen vara väldigt flack till en början. Massor av beröm när hästen håller det förvända - positiv inlärning är ju det bästa lugnande medlet för en stressad häst.

Min dam stressar också upp sig lätt och krullar ihop sig till en boll.
Det jag alltid dförsöker tänka på är att rida i ett jämnt tempo så hon håller en bra balans och inte slarva med halvhalterna. Mjukt fint stöd i munnen och bara helt opretantiöst släppa ut henne på en båge eller flack serpentin.Byter hon så bryter jag av direkt och börjar om från början, jag kommenterar inte felsteget alls. Fattar ny galopp och ser till att få den väl balanserad på volten innan jag gör ett nytt försök på båge eller serpentin.
Det fungerar super

Apo

Tack för era svar allihopa! Det är jättebra med olika tips och övningar, era egna erfarenheter och funderingar. :bow:

Idag var vi iväg på dressyrträning och vi övade på förvända galoppen, det gick jättebra - utifrån var vi befinner oss - och vi slutade med övningen så fort han försökte ordentligt och hade fått lite koll på vad det är som jag menar och ber honom om! Det sköna var att han dels FICK göra fel (superbra tränare :bow: ) och att jag kunde komma ihåg att RIDA hela tiden. Dessutom var han lugn när vi avslutade övningen (i många fall stressar han upp sig och går i princip inte att lugna resten av lektionen) vilket tyder på att han måste ha känt att han gjorde rätt och att både jag och tränare fokuserade på beröm och ignorerade när han bytte/bröt av/stressade iväg.

Fler tips mottages dock tacksamt då vi naturligtvis måste fortsätta träna vidare på hemmaplan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka