förvänd galopp

fejko

Trådstartare
Min häst har svårt att gå i förvänd högergalopp. Det går bra på rakt spår men i svängarna bryter hon av eller byter. Vänstergaloppen har vi äntligen lyckats få till :D Vad kan jag göra för att stärka hennes högergalopp förutom att galoppera mer och göra fattningar? Någon som har något träningstips?

Sv: förvänd galopp

Eftersom min häst har börjat göra likadant (fast vänster galopp) så är det första jag tänker på - sitter du helt rakt? För jag insåg nämligen att jag har blivit ojäm och är högre i min högersida och sitter därmed snett, o då bryter han av och sen byter.

Annars är det som du säger, galoppera, många fattningar, skolor i galopp (väldigt svag böjning i början om hästen inte är så stark), rid väldigt väldigt snälla svängar i den förvända tills det sitter.

O framförallt - tänk på att du sitter mitt över hästen och är stilla! Lycka till! :)

Galoppera stora svängar när du tar den förvända. tex skär av hela kortsidan och gör den som en stor volt utan skarpa hörn i början. Sen är det som mumin sa. Fattningar och avbrott i balans, skolor, om man kommit så långt att det fungerar.

Min häst har svårt att gå i förvänd högergalopp. Det går bra på rakt spår men i svängarna bryter hon av eller byter. Vänstergaloppen har vi äntligen lyckats få till :D Vad kan jag göra för att stärka hennes högergalopp förutom att galoppera mer och göra fattningar? Någon som har något träningstips?

Prova att göra "serpentinbågar" (svårt att förklara men du rider lånsidan som en S-båge ist för rakt) längs långsidan, kanske bara en meter innanför spåret i början och sen större när hon klarar det.
Tänk också på att du själv är stadig och "sitter" högergaloppen hela tiden för att hjälpa henne.

Jag har haft samma problem men det handlade helt och hållet om mej, precis som nån annan skrev så hade jag mer vikt åt fel håll, och satt inte kvar i högergaloppen:o

Jag gissar på det i första hand. kolla hur du rider den förvända genom svängar...eller åt just det hållet, v gör nog inte exakt samma vi heller åt båda hållen.

Svarar alla:

Visst har ni rätt, jag sitter snett. Jag får hela tiden anstränga mig för att sitta rakt, dock kan det nog inte blir helt bra för jag har scolios och viker mig i ena sidan (vänster). Ska försöka jobba mer på det dock. Tack för tipsen!

Helt allmänt så har jag hästarna ganska raka i den förvända galoppen, det gör att de oftast har lättare att hålla balansen.
Sedan är det viktigt att inte rida i ett för högt tempo - återigen balansen..
Och som andra skrivet, när man svänger är det viktigt att göra det i varje steg, och att i början göra väldigt snälla svängar (inte rida ut i hörnen o sånt).
Utöver detta så krävs det oftast lite mer drivning i den förvända, utan att man för den delen ökar farten.

En hjälp om hästen vill byta är att släppa yttertygeln. Det brukar fungera, blir svårare för dem att byta då.
Dvs i höger förvänd galopp skulle jag i hörnpasseringarna behålla kvar ett stöd i högertygeln men släppa vänstertygeln när jag känner att hästen vill byta..
Hade en häst för ett tag sedan som jag lärde byten och förvänd ungefär samtidigt. Stundtals kunde hon bli väldigt exalterad o ville hellre byta än fortsätta i förvänd, när jag då släppte ytter så kunde hon inte o insåg snart att det inte var någon idé.. ;)

Självklart är sitsen också viktig och din scrolios underlättar säkert inte.. men å andra sidan finns det ryttare med rätt så svåra handikapp som rider och gör det väl, även svåra rörelser. Alltså borde det gå.

Att rida barbacka är utmärkt ur balanssynpunkt. Kanske kan det hjälpa dej att balansera upp din kropp på ett bättre sätt? (ingen aning, bara en fundering..)
Berätta gärna hur det går! ..o lycka till! :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka