Sv: förvänd galopp
Helt allmänt så har jag hästarna ganska raka i den förvända galoppen, det gör att de oftast har lättare att hålla balansen.
Sedan är det viktigt att inte rida i ett för högt tempo - återigen balansen..
Och som andra skrivet, när man svänger är det viktigt att göra det i varje steg, och att i början göra väldigt snälla svängar (inte rida ut i hörnen o sånt).
Utöver detta så krävs det oftast lite mer drivning i den förvända, utan att man för den delen ökar farten.
En hjälp om hästen vill byta är att släppa yttertygeln. Det brukar fungera, blir svårare för dem att byta då.
Dvs i höger förvänd galopp skulle jag i hörnpasseringarna behålla kvar ett stöd i högertygeln men släppa vänstertygeln när jag känner att hästen vill byta..
Hade en häst för ett tag sedan som jag lärde byten och förvänd ungefär samtidigt. Stundtals kunde hon bli väldigt exalterad o ville hellre byta än fortsätta i förvänd, när jag då släppte ytter så kunde hon inte o insåg snart att det inte var någon idé..
Självklart är sitsen också viktig och din scrolios underlättar säkert inte.. men å andra sidan finns det ryttare med rätt så svåra handikapp som rider och gör det väl, även svåra rörelser. Alltså borde det gå.
Att rida barbacka är utmärkt ur balanssynpunkt. Kanske kan det hjälpa dej att balansera upp din kropp på ett bättre sätt? (ingen aning, bara en fundering..)
Berätta gärna hur det går! ..o lycka till!