Förvänd galopp

Korven

Trådstartare
Jag lyssnade på TV i natt och Jan S säger att förvänd galopp är när man går i olika galopp med fram och bak. Har jag fattat fel när han menar höger g fram och vänster g bak? Jag fattade det som att man går i höger g men i vänster varv och tvärtom.
Men annars blir det väl korsgalopp enligt hans förklaring?

Sv: Förvänd galopp

Så vitt jag har fattat det så är förvänd galopp vänster galopp i höger varv och tvärtom. Man ska själv ge hjälper om höger galopp i vänster varv eller tvärtom, annars är det bara fel galopp.
Går hästen med tex. vänster galopp bak och höger fram så är det korsgalopp.

Men ska han inte vara ganska kunnig eller låter han bara bra i TV tillsammans MED nån kunnig?

Jag lyssnade på TV i natt och Jan S säger att förvänd galopp är när man går i olika galopp med fram och bak. Har jag fattat fel när han menar höger g fram och vänster g bak? Jag fattade det som att man går i höger g men i vänster varv och tvärtom.
Men annars blir det väl korsgalopp enligt hans förklaring?

Det är ju den nya sortens förvänd galopp :D

Så vitt jag har fattat det så är förvänd galopp vänster galopp i höger varv och tvärtom. Man ska själv ge hjälper om höger galopp i vänster varv eller tvärtom, annars är det bara fel galopp.
Går hästen med tex. vänster galopp bak och höger fram så är det korsgalopp.

Helt riktigt uppfattat! :banana:

Alltså, många gånger tycker jag att det låter som om han kan sin sak. Sen andra gånger blir man lite förvånad över vissa uttryck och förklaringar... då känner jag mig inte längre lika säker på att han passar bra som "expertkommentator".
Kanske är som du säger att han har rösten och bisittaren han kunskapen! :)

Dock tycker man väl att han borde kunna vid det här laget, har ju vart med ett tag!

Jag tror det beror på att han är gammal ponnyförälder, har snappat upp mycket men inte ridit själv, skulle jag tro. (Kanske "hästförälder" också, det vet jag inte.(

Ja, han har väl inte rosat marknaden själv som ryttare direkt:D. Har en dotter som rider/har ridit både ponny och häst.
Jag hörde inte kommentaren i frågan, men man får ju ganska ofta känslan av att han själv inte är så kunnig men att han gör sig ganska bra TILLSAMMANS med någon kunnig.

Självklart är förvändgalopp när man rider i ett varv men i andra sidans galopp.

Helt OT så tycker jag för övrigt inte att han borde vara kommentator i fälttävlans terrängen med tanke på hans inställning till fälttävlan och de uttalanden som han gjort om sporten.

Pinsamt... Tycker ofta att han vill låta kunnigare än han är.

Men jag tror att han har börjat rida själv oxå och har gjort några år. Men ändå låter han kunnigare nu än i början, för då kunde det bli RIKTIGT pinsamt... :crazy:

Tur att han brukar ha en bisittare!

Suck, Svanlund är helt hopplös.

Vilken annan sport har totalt okunniga kommentatorer som bisittarna får sitta och korrigera?

Nä, det är ju inte så noga med ridsport som är att betrakta som antingen snobbsport eller tjejsport :grin:

Läste inte särskilt noga, och jag trodde det var Jan Brink som uttalade sej om förvänd galopp :D

Jag undrar vad domarna skulle säga om Alla på den nivån skulle rida i korsgalopp istälelt för förvänd. :angel:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka