förvänd galopp

Sv: förvänd galopp

Man kan börja med att göra en "mjuk båge" längs långsidan. Svänger in vid hörnet,rider till mitten och sen ut igen,i en båge..Kan fan inte förklara,hoppas du förstår:angel:

Som Lalle skrev, kan man göra en liten båge på långsidan. Man rider alltså i rättvänd galopp, vänder in en bit innanför spåret, och tillbaka igen. I början kan man göra bågen jätteliten för att sedan göra den snävare och snävare. Sen kan man göra tex. halvt igenom i galopp, komma ut i förvänd på spåret och sakta av innan hörnet, för att göra det enkelt. Sen vartefter när man känner att hästen är stark nog och är med på noterna så kan man ju börja rida förvänd genom ett hörn tex, dock skära av rätt mycket.

Tänk bara på att hästen ska var ställd åt galoppsidan så du inte försöker svänga ut som vanligt på spåret genom att ställa hästen ditåt.

Mvh//LG

veroa skrev:
hur tränar man förvänd galopp ibörjan?

Om du själv inte är van att rida förvänd galopp är det viktigt att du är noga med vad du gör själv, så att du inte omedvetet ger fel signaler, dvs glömmer att hästen går i förvänd. Tänk på hur du sitter tex.

Gå inte igenom hörn i början, bara långsidor, annars riskerar du byten och korsgalopp om hästen inte fattar/orkar.

Galoppfattningarna och hjälperna måste vara helt klara för hästen innan du börjar med förvänd så att den inte bara blir förvirrad.

Första gången jag prövade på förvänd galopp, så fattade jag först rätt galopp på en volt. Vände sedan snett igenom, och fortsatte med samma hjälper som för rätt galopp. Red genom hörnet, och en bit till. Pållen tyckte det var jobbigt, och böt ett antal gånger innan vi kom ut i hörnet - men med lite träning så gick det :bump:

axel skrev:
Bara att rida en rak långsida kan vara nog i början

Och när du fattar galoppen så rid lite innanför spåret så du liksom rider en liten båge ut mot spåret. Det brukar gå lättare än att fatta PÅ spåret.

det bästa är (enligt mig) att träna till och börja med att rida i förvänd galopp på en långsida och sedan sakta av till trav på kortsidorna så du slipper själva svägningen. Tänk på att träna långsamt och långsiktigt. När hästen har blivit starkare kan man börja med att rida i hörnen, dvs när hästen orkar bära sig.

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Kamomilla
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I torsdags publicerade Svensk Galopps styrelse ett pressmeddelande om att Skånska Travsällskapet och Svensk Galopp återupptar...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka