Förvänd galopp

T

tratten

Hur ska jag bära mig åt för att kunna rida i förvänd galopp utan att hästen byter? :confused: Han gör kanonfina galoppombyten, men jag vill tyvärr inte ha dom just där i programmet :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvänd galopp

Var jättenoga med att du själv sitter kvar på den galoppen du vill ha! Ofatst är det ryttaren som är ovan vid förvänd och "sitter om", vilket ju gör att hästen som är van vid byten/inte så stark tappar balansen och byter.

Var också noga med att hålla kvar ställningen. När du går i förvänd galopp ska hästen var ställd utåt väggen. I alla fall om den inte är van vid förvänd galopp.

Lycka till!

precisly var noga med att behålla rätt sittben framåt.
Tänk en kille som pekar med "snoppen" åt galoppsidan

Susan skrev:
precisly var noga med att behålla rätt sittben framåt.
Tänk en kille som pekar med "snoppen" åt galoppsidan

Den var ny! :rofl: :rofl: :rofl:

Tänk också på att inte ställa inåt och kanske även "gena" i svängen, t.ex. i LA-ettan. Det är jobbigare för hästen att rida en fyrkantig hörnpassering än om man rider den lite slarvigare. Om man dessutom tävlar är det bättre att få en lite sämre väg än ett byte/ avbrott/ korsgalopp :angel:

Att jag använd den liknelsen är för att rörelsen sker så långt ned.
Säger man peka _in med naveln_ i den förvända galoppen blir det inte helt rätt.
altså - längre ned....

Bra att jag roar och inte bara retar.

Din ide är ju också bra.

Om frågeställaren fortfarande har problem trots att "snoppen pekar rätt,"
så var noga med hur du sitter över hästen.
Pga. skada har jag gjort fantastiska byten från höger - vänster (det var bara att slappna av), men det var bra mycket svårare att behålla höger galopp rakt fram...

Vid stora problem var noga med att placera ditt skärp åt motsatt galopp så att du inte lägger för mycket vikt inåt galoppsidan.
Detta kan också gör bytena renare...Var noga med att flytta om skärpet och sittbenen.

Hmm, snoppen peka rätt..... OKeeeej..... :rofl:

Om man genar lite som någon sa. Jag har också tänkt på det, men får man mycket avdrag på det?

Inte lika mycket som om hästen byter i alla fall!

Men om du har problem är det inte särskilt smart att träna på en nivå där det blir omslag. I stället för att rida förvänd på spåret och dessutom genom en kortsida kan du tex börja med att rida galopp och göra en liten båge på långsidan. Börja tex med en båge halvvägs till medellinjen och öka på bågen allteftersom ni känner er säkra. När du börjar komma till att bågen går över hela ridbanan kan du växla om med att fortsätta i förvänd galopp på andra långsidan men bryta av innan hörnet och att gå in på volten i förvänd galopp. Sedan är det "bara" att gradvis göra volten mer och mer fyrkantig på slutna delen!

När du tränar den där passeringen av kortsidan kan du också testa olika sätt att komma till förvänd galopp. Det är lite olika om hästen har lättast att komma från "byt om volt", fattning av förvänd på långsidan eller kanske en inte för stor volt tillbaka.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 334
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 315
Senast: JohannaB
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
551
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
880
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka