Förvänd galopp

Sv: Förvänd galopp

Jag förstår dina ambitioner med att du bara vill hålla hästen mjuk och att ni inte planerar för tävling.

Men glöm inte bort att byten är oerhört lösgörande så även byten kan vara något att fundera på!

Är de? Jag trodde mer de var ett "mått" på hästens status än en lösgjörande övning. Intressant! Jag tar oxå åt mig (som knappast kommer göra (medvetna) byten på tävling :p) :D
 
Sv: Förvänd galopp

Ja de är faktiskt det. Sen tror jag väl inte direkt att folk överlag brukar lära in byten just för att de är lösgörande. Men när bytena väl sitter så har man oerhörd nytta av dem just som lösgörande.
 
Sv: Förvänd galopp

Ja de är faktiskt det. Sen tror jag väl inte direkt att folk överlag brukar lära in byten just för att de är lösgörande. Men när bytena väl sitter så har man oerhörd nytta av dem just som lösgörande.
Precis o byten i serier är oxå rakriktande o tvingar ryttaren att vara mer precis.

Ponnyn! ;) En kram på innern är säkrare än att sitta helt rätt i fattningen.

Jag tränar hö vä hö,,,, fattningar på yngre hästar för att de ska lyssna bättre.

Byter även oftast mer TILL förvänd- när hästen kan.
 
Sv: Förvänd galopp

Ja de är faktiskt det. Sen tror jag väl inte direkt att folk överlag brukar lära in byten just för att de är lösgörande. Men när bytena väl sitter så har man oerhörd nytta av dem just som lösgörande.
Precis o byten i serier är oxå rakriktande o tvingar ryttaren att vara mer precis.

Ponnyn! ;) En kram på innern är säkrare än att sitta helt rätt i fattningen.

Jag tränar hö vä hö,,,, fattningar på yngre hästar för att de ska lyssna bättre.

Byter även oftast mer TILL förvänd- när hästen kan.

Håller med Saigon att man måste traggla lite med nya saker- för att komma över tröskeln så hästen inte behöver´vara förvirrad så länge.

att ignorera/ göra om när det blir fel o sen överdriva berömmet när de gör rätt- gör tricket.
 
Sv: Förvänd galopp

Det är ju sant! Jag tänker såhär, att tar hon det faktum att hon ska gå i "fel" i galopp med en klackspark så är det kanske inte så dumt att börja ganska tidigt med bytena också. Viktigast är ju i det här fallet att det ger hästen nåt positivt i form av mental och fysisk lösgjordhet.
 
Sv: Förvänd galopp

Håller med axel och saigon ang. bytena. Gör inte misstaget att befästa den förvända för mycket (det misstaget har jag gjort och det har varit svårare att lära in bytena som resultat), utan lär istället hästen att det finns ingen "rätt och fel" galopp, utan det är ryttarens hjälp som talar om vad som är rätt, så att säga.
Många hästar när man lär in förvänd, blir ställda av väggen eller staketet är "den rätta sidan" i förvänd. Just väggarna/staketet är ju ngt som mer eller mindre hästar "tar stöd mot" lite när man rider, rent generellt. Då blir den lite ställd när man sen börjar med den förvända.

båge in som flera tipsat om är en bra början i förvänd, men sen kan du även sitta och göra övergångar längsmed fyrkanten, fatta rättvänd,galoppera 4 språng, övergång till trav, fatta förvänd, 4 språng, osv osv. Då lär du både in lyhördheten på hjälpen, och samtidigt i en smäll så får du en bra grund för senare byten.
 
Sv: Förvänd galopp

Men vad smart! Det har vi jobbat mycket med ute, eftersom hon tydligt har föredragit höger galopp. Det tror jag kan vara vettigt arbete med tanke på att hon i 13 års tid (antar jag iaf) fått lära sig att gå i "rätt" galopp.
 
Sv: Förvänd galopp

Man bör sakta av till skritt= enkla byten o så småningom få endast ett par skrittsteg emellan.

anledningen till skritt är för att annars lär sig hästarna gärna att ta ett uddasteg i trav istället för att byta.

Jag lär gärna in byten ute i skogen där det blir mer naturligt o avspänt om man byter när vägen svänger.
Jäkligt bekvämt även om man aldrig kommer att tävla.
Vem 17 vill kajka runt i kurvan i felvänd eller kanske korsgalopp. är för lat för att sakta av oxå:o.

Har just varit ute o galopperat lite- störtmysigt i snön.
 
Sv: Förvänd galopp

Man bör sakta av till skritt= enkla byten o så småningom få endast ett par skrittsteg emellan.

Hur gör man med en häst som hoppas också? Min häst hamnar lätt i korsgalopp och det finns sällan tid/plats mellan två hinder att ta ner hästen till skritt och fatta om, utan det blir en förhållning som tar ner hästen i trav ca 1 steg och sen en ny fattning.

Vi skulle nog behöva lära oss riktiga byten, men jag tror inte vi är redo för det. :crazy:
 
Sv: Förvänd galopp

Din hoppinstruktör vill väl att du redan över hindret är med på vart du ska sedan.
hästar brukar fatta galoppen;)

Trav ett steg är ingen hit- om man vill kunna byta rent. Hasta inte utan gör rätt- om det nu inte gäller tävling, men även på sikt ger det bättre förutsättningar- att man tränar på att bli bättre.

Om man inte får hästen att även byta bak ska man förstås bryta av, men försök o få till det o beröm när den har bytt.
du kan aldrig byta i bromsande läge eller i dålig galopp. Rid framåt fast det känns obekvämt o se.

en del hästar bekommer det inte att flänga omkring lite hej o hå.

Man ser t o m elithästar som går bitvis i kors o det är givetvis inte ngn bra förutsättning för att kunna hoppa stort.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvänd galopp

Min hopptränare vill att jag rider framåt ordentligt och håller om nya yttertygeln. Byter min häst inte rider jag inte tillräckligt framåt :angel: Däremot tycker jag det är skitsvårt när han "fastnar" i korsgalopp, då måste jag antingen bryta av eller försöka väcka upp honom lite så byter han på något vis ändå.

Kan det vara så att du har för försiktig galopp innan hindret/svängen så hon inte byter helt? Tyckte dock galoppen så käckare ut på din sista film, så det kommer säkert :banana:
 
Sv: Förvänd galopp

Min hopptränare vill att jag rider framåt ordentligt och håller om nya yttertygeln. Byter min häst inte rider jag inte tillräckligt framåt :angel: Däremot tycker jag det är skitsvårt när han "fastnar" i korsgalopp, då måste jag antingen bryta av eller försöka väcka upp honom lite så byter han på något vis ändå.

Kan det vara så att du har för försiktig galopp innan hindret/svängen så hon inte byter helt? Tyckte dock galoppen så käckare ut på din sista film, så det kommer säkert :banana:
Man kan prova att peta till på ngt bakben för att hjälpa den- att den löser det kreativt;)
 
Sv: Förvänd galopp

Om du läser igen så handlade det nu inte om byten, utan att växla mellan rättvänd och förvänd galopp som en träning på vägen. Att du travar fyra meter innan du gör en ny fattning påverkar knappast bytena sen eller hur? ;)
 
Sv: Förvänd galopp

Tyvärr är går inte det min hoppinstruktör vill att jag ska göra och det jag faktiskt gör alltid hand i hand. :angel:

Ska vi till vänster landar hon i rätt galopp, ska vi till höger blir det ofta korsgalopp, alt höger galopp och sedan slår hon om bak efter 1-2 galoppsprång. Och hon har absolut inget emot att galoppera runt varv på varv alt kilometer efter kilometer i korsgalopp. :crazy: På låga hinder rider jag ibland an även i korsgalopp, tänker att hon får skylla sig själv. Men är det lite högre så vågar jag inte det.

Men om jag fattat dig rätt: Får jag korsgalopp så är det rida framåt som gäller, ev också peta lite med spöt och när hon slår om bak beröm? Och om det inte fungerar bryta till skritt och ny fattning?
 
Sv: Förvänd galopp

Ja o slår hon så är det bra. hon kan ju då lättare hamna rätt. du behöver få en reaktion.. som du får så den inte bara kör på i kors som den tydligen kan.

Kom ihåg att berömma henne mkt. Ston faller för det:love:

vänd inte din kropp a la hoppryttare då din rumpa far utåt o gör det svårare.
Titta utåt.
 
Sv: Förvänd galopp

Kan konstatera att min häst lätt kan gå i korsgalopp på en 10-metersvolt i högt tempo utan problem.

Suck. :crazy:
 
Sv: Förvänd galopp

Kan konstatera att min häst lätt kan gå i korsgalopp på en 10-metersvolt i högt tempo utan problem.

Suck. :crazy:
Men kors... då skulle jag innan picka på rumpan eller på det benet som den inte får med. Träna på att byta på samma ställe för att hästen ska förknippa det med bytet.

Träna intensivt o bromsa helst inte o beröm som 17.

ha hjälp som ser om du inte känner. berömmet måste komma blixtsnabbt.
 
Sv: Förvänd galopp

hej, när jag tränar förvänd galopp så brukar jag antingen göra en båge in så som du skrev. När jag gör det så ställer jag hästen lite extra och håller skänklarna fortfarande som en galoppfattning svagt. Men om man ska göra på ett annat sätt så fortsätt på rakt spår och gör samma sak. Det funkade på min häst men det är ju olika. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp