Förvånadsvärt, helt obegripligt!!

coari

Trådstartare
Nu e jag i gång igen men allvarligt,, jag börjar förstå dom som är oroliga för att deras starthästar ska drabbas och fällas för dopning när dom står i gäststallarna.

Som ofta förr, källa Aftonbladet trav365: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5222634.ab

För att nu inte få skit från vissa på trav att det är "damernas värld" som gör snaskrepotage så väljer jag att citera: – Nu har vi hård bevakning med vakter dygnet runt, säger elitloppsgeneralen Mattias Stenby.

Detta hände bara för fyra år sedan,, hur kunde det överhuvudtaget kunna ske?? På min tid sov man på en tältsäng utanför boxen vid övernattning i gäststall.

All typ av dopning faller strikt på tränarens ansvar men för fan,, har STC inget som helst ansvar mer än att rycka på axlarna och nu glatt påstå: – Vi tycker att vi nu har full koll på säkerheten och det har inte varit några problem de senaste åren. Det finns ingen anledning till oro.

Min fråga om den nu är "relevant" och passande för travet,, Hur orolig är du för att din häst ska drabbas för dopning vid övernattning och vad gör du själv för att förhindra att det sker. Litar du fullt ut på dom lovorden som respektive bana genom STC:s försorg garanterar??

Sv: Förvånadsvärt, helt obegripligt!!

All typ av dopning faller strikt på tränarens ansvar men för fan,, har STC inget som helst ansvar mer än att rycka på axlarna och nu glatt påstå: – Vi tycker att vi nu har full koll på säkerheten och det har inte varit några problem de senaste åren. Det finns ingen anledning till oro.

Då kan vi fylla på med mera info från STC. :grin:
Från SAMMA länk:

----------------------------------------
Efter den incidenten såg Solvalla över sina säkerhetsrutiner.

– Numera har vi ett vaktbolag som bevakar Solvalla och stallbacken dygnet runt från onsdag till söndag. Från och med lördag klockan 18 fram till söndag klockan 07.00 finns det även extra vakter utplacerade utanför stallen där det finns elitloppshästar. Dessutom får varje häst en egen vakt från klockan 07.00 på söndag morgon som hela tiden finns vid sidan. Det dyker till exempel upp en vakt ifrån STC klockan 07.00 hos Torvald Palema i Kvänum innan han åker till Solvalla och är med resten av dagen, säger Mattias Stenby.
-----------------------------------------

Vad tycker du att det skall göras mer????

Nog har väl STC gjort mer än bara "rycka på axlarna" ??

AM

Då kan vi fylla på med mera info från STC. :grin:
Från SAMMA länk:

----------------------------------------
Efter den incidenten såg Solvalla över sina säkerhetsrutiner.

– Numera har vi ett vaktbolag som bevakar Solvalla och stallbacken dygnet runt från onsdag till söndag. Från och med lördag klockan 18 fram till söndag klockan 07.00 finns det även extra vakter utplacerade utanför stallen där det finns elitloppshästar. Dessutom får varje häst en egen vakt från klockan 07.00 på söndag morgon som hela tiden finns vid sidan. Det dyker till exempel upp en vakt ifrån STC klockan 07.00 hos Torvald Palema i Kvänum innan han åker till Solvalla och är med resten av dagen, säger Mattias Stenby.
-----------------------------------------

Vad tycker du att det skall göras mer????

Nog har väl STC gjort mer än bara "rycka på axlarna" ??

AM

Jag ville inte göra ett så långt citat med risk för att det skulle bryta mot forumregeln.

Min fråga va ju: Hur orolig är du för att din häst ska drabbas för dopning vid övernattning och vad gör du själv för att förhindra att det sker.

sedan en földfråga:
Litar du fullt ut på dom lovorden som respektive bana genom STC:s försorg garanterar??

Den sista frågan är inte specifikt riktad till Solvalla eller elitloppshelgen utan rent allmänt vid all uppstallning med övernattning på alla Sveriges travbanor.

Så hur ser du själv på problemet att tränaren alltid har "strikt ansvar" om t.o.m. fyllskallar som inte har med travsport å göra t.o.m. kan sova en hel natt i en box i gäststallarna utan att ansvarig bana har vidtagit strikta säkerhetsåtgärder.. Ska tränaren även då fällas för fylledopning även på hästen??

Nu ar ju vi inte i Sverige men detta ar anda en fraga som ligger mig nara till hands. Vi overnattar inte i stall pa bana om vi inte maste. Vi tavlar for det forsta i princip aldrig langre fran garden an att det gar att kora pa en dag. Om vi maste overnatta blir det pa gard borta fran banan dar vi kanner de ovriga.
Vid retention funkar det faktiskt riktigt bra pa Mohawk (den enda banan dar vi hittills haft retention races) Du kommer inte in genom dorren utan licens och maste ha blivit inskriven i "gastboken" nar hasten skrivs in i stallet. Varje person som kommer in i stallet foljs av en sakerhets vakt. Det kvittar om du ar hastskotare, hovslagare eller paven himself. Hatsen eskorteras sedan till banan vid ett klockslag som overenskommits om vid inskrivningen av hasten. Tranare/skotare leder/transporterar hasten och sakerhets vakt promenerar med/kor bakom.

Problemet ar att aker du fast pa doping gor det ingen skillnad om du sa har fotobevis pa nagon som ger hasten en shot och tranaren sitter pa ett plan till malaysia - han/hon ar fortfarande personligen ansvarig for alla kontroller.

Jag personligen lamnar aldrig en hast utan uppsyn. Fran dess den kommer av trailern tills dess den kommer in efter loppet ar det alltid nagon med hasten. Alla utrustniong tvattas varje gang den varit utan min narvaro (tex nar man gar till banan eller piss boxen) detta galler tex bett, tungband, tvattsvamp, vatten etc.
Jag ruckar aldrig pa de reglerna men vet manga hastar som inte ser sin skotare efter de blivit paselade.
Och da ar jag anda inte nere som tranare...

Liknande trådar

Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 893
Senast: martha
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 515
Senast: coari
·
  • Låst
Trav Döds störtningarna haglar inom travsporten för dagen. på Aftonbladet trav 365:s senaste inlägg Länk...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
28 109
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar