Förvånad och fundersam....

pink_angel

Trådstartare
Ytterligare en av mina flummiga trådar...

Rider en ponny åt ägarna några dar i veckan då den är lite bråkig och saknar lite utbildning. Har dock aldrig märkt av den bråkiga delen de pratar om för jag tycker den är snäll, hjälpsam och bergsäker.

Men hur som helst så frågade jag hur gammal den var för några dagar sen... (har inte ridit den så länge) fick reda på att den är 16 år:eek:(trodde den var 7 max 8) Har inte tänkt på att fråga innan då det e pappas kompis barns ponny och de frågade mig om jag inte kunde komma ut och rida nån dag och sen blev det allt oftare. Problemet är att denna ponny kan betydligt mindre än min unghäst på 4 år... så det känns lite hopplöst. Ägaren tycker visserligen att ponnyn har gjort stora framsteg den senaste tiden, hon kan tex. fatta galopp för hjälperna numera.

Men går det egentligen att lära gamla hundar sitta??
Det går ju visserligen rätt bra hittills men är det ett hopplöst fall??

Jag har inget emot att rida ponnyn då den e ganska rolig att jobba med men vet inte om det kommer ge någon effekt liksom.

// Kämpande T *som längtar efter sin "välutbildade" unghäst som är på bete*

Sv: Förvånad och fundersam....

Klart det går! Red ett eget exemplar av martingalriden galenhet hopponny för några år sedan. Han lugnade sig visserligen med åldern men var stel som en planka (bosktavligt talat!) o stenhård i mun med en snygg underhals när jag började. Jag måste erkänna att det var ganska många hårda tygeltag o obesvarade skänkelhjälper de året men i slutet gick han i en hyfsat god form på tredelat (jaktstång o martingal hela tidigare livet), gick att böja o flytta o få lite sökning framåt nedåt i trav o delvis i galopp och underhalsen var borta. Han hade aldrig haft så fin hals sa dåvarande ägarna :D Jag tycker det var värt allt jobb. Han kändes bättre i kroppen och jag tror han mådde bättre o hade mindre spänningar när han reds lite mer markarbete på. Dock kan jag nog delvis förstå tidigare ägare för han hade vart en riktigt liten djävul som ung på väldigt många vis. Men däremellan gick han ngt motsvarande svår hoppning o hoppade sin egen mankhöjd framgångsrikt, så den lilla djävulen hittade väl sin utväg i hoppningen :)

Han har fortf en grymt stor personlighet, 29 år gammal.

Då kan jag andas ut lite.. pust..
Kändes lite meningslöst ett tag men ponnyn är ju ganska sammarbets villig iaf:)

Du kan inte frälsa världen, när din unghäst kommer tillbaka kankske du inte har tid och då lär ponnyn förfalla ganska snabbt.

Rid den om du känner att du får ut något av det hela, annars ska du ha betalt för ett jobb.

Nejdå, ska inte frälsa världen. Rider 2-3dgr i veckan och har betalt.
Hoppas bara att ägarna känner att det ger resultat, fast det var ju deras idé att betala och de var de som bad mig rida den. Så jag behöver nog inte ora mig så mkt egentligen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar