Förutsättningar i dressyren *bilder*

Sv: Förutsättningar i dressyren *bilder*

sabbet skrev:
Det är inte min häst, det är min medryttarhäst som jag rider två gånger i veckan, varav en gång i veckan dressyr (knappt). Vi tränar hoppning mest. Ett stort problem är nog att hon inte rids konsekvent eftersom vi är totalt tre medryttare som rider henne. De andra två låter henne gå i sitt "såsiga" tempo och är nöjda när hon knäpper av i nacken.

Jag har tidigare tränat för instruktör på LA nivå, men på en annan häst som tyvärr flyttade. Självklart måste man rida alla hästar aktivt, har jag sagt något annat? Om du tycker att hon rids felaktigt så skulle du se hur hon gick innan jag började rida henne. Både ägaren och instruktören tycker att jag har gjort ett bra jobb, och vi har gjort framsteg, allting är ju relativt. Det känns mest bara hopplöst när det går så långsamt framåt.

Min kompis häst är en PRE-korsning.

Egentligen spelar ju alla förklaringar ingen roll, eftersom du ställde en fråga och fick många svar. Historien bakom fanns inte med och spelar den nån roll?
Om du tycker det känns hopplöst att för många andra rider den på andra sätt än du, så byt medryttarhäst då! Eller kämpa på.
Det är bara att välja. Ja som svar på din fråga kan hästen blir mycket mer än den är att döma av filmen. Men vill du? Det är ju inget nån här på buke kan hjälpa dej med. Det verkar vara mer det som ligger bakom din fråga.

HeJ!

Har käst lite i tråden och vill bara säja att "din" häst ser klart bättre ut än när jag såg henne senast.. Var stolt, ta inte åt sej för mycket av vad de andra säjer.. Angående hennes förutsättningar antar jag väl att bara ryttare som kräver mer skulle öka hennes förutsättningar rejält. Men som sagt.. Hon ser klart bättre ut nu än för ett år sen!!

/ Lavinia, som minns att din såg lite ut som min brukar göra.. nosen i backen och benen på förra hållplatsen..

Hästen går framtung och på bogarna..
Du måste rida på ordentligt så hon verkligen trampar under sig och sen korta tyglarna typ en halvmeter och verkligen jobba på så hon kommer i en bättre grundform.
Om hon trampar på lite mer så kanske hon kan få ett lite bättre steg, nu är det ju inte så hemskt fint.

Men jobba på ni :)

Ser lite överbyggd ut bak, och då blir det lätt att hästen blir framtung och går på bogarna. Det kanske blir bättre ifall du rider ihop hästen mer och får in bakdelen?

Men hur är din tränare då? Verkar konstigt om det knappt har gått någonting framåt på ett år. Det påpekas ju inte ens att du sitter på fel sittben.

Annars finns det ju kapacitet för att tävla dressyr om du jobbar med det som alla före mig har skrivit. Men det beror ju självklart på hur långt du vill gå.

Sshameless skrev:
Det spelar väl ingen roll vad hon har för exteriör....det är bara att det bli lättare eller svårare att träna dem så långt.

Hästen är inte född till en stjärna man gör den till en!

Vilket trevligt inlägg:angel: :bow: det skulle många behöva höra som uppmuntran;)

Ser lite framtung ut, skulle nog behöva lite mer drivningså den kommer "upp" lite.

Håll utkik eefter kurser för lite högre tränare som du kan vara med på. Jag tror säkert att det kan bli av någonting utav den hästen... träna träna träna...

Tittade på filmen nu och tycker att hon måste ha mer bakbens aktivitet. Lite framtung och går på bogarna. Rid henne mer bakifrån liksom

Detta med exteriör

den stora frågan är väl....
När hästen skall sätta sig, - skall den då lyfta 2 ggr mer än vad bakdelen väger, eller skall den lyfte tex 4 ggr mer än vad bakdelen väger?

Och utifrån exteriörern kommer det att gå åt "50" mwa eller "500" mwa i energi - när den gör det.

Vilka krafter kommer lederna att utsättas för i bl.a så kallade skjuvkrafter.

jghar läst mycket lite fysik, men ovanstående principer begriper jag.

S beroende på exteriör blir väl frågan - Hur stor pocent av träningen som måste koncentrera sig enbart på hållbarhet, och hur stor del tillåts koncentrera sig på prestation...

Varför har vi exteriörbedömning?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2