Förutsättningar i dressyren *bilder*

Sv: Förutsättningar i dressyren *bilder*

Synd att det inte var några rörliga bilder, då skulle man kunna se mycket bättre.:crazy:

kom igen då, är det grand prix material eller? :angel:

jaha, det kanske jag gör, har inte tänkt på det :p Men vad tycker du om hästen?

Nu e ju inte jag rätt person för att svara egentligen men jag tycker det ser ut som en vanlig allround häst, hade varit lättare o se om hon hade haft lite go i sej o gått i bättre form, på den lilla snutten ser det ut som ni bara "flummrider".

Men hon är säkert en hopphäst?

Hon har inte så mycket go där som hon kan ha, tappade det när instruktören började filma :p Men vi flumrider alltså inte utan red ett riktigt dressyrpass (med lite markarbete tror jag). Hon kan gå bra korta stunder ibland, men för det mesta ser det ut sådär.

Det jag undrar är om hästen överhuvudtaget har kapaciteten att gå bra, eller om jag bara är kass? :crazy: Vi har tränat dressyr i snitt varannan vecka i ett år och det ser i princip fortfarande ut sådär, fast med bättre tempo nu dock, filmen var från i somras. Jag har fått så jäkla dåligt självförtroende i dressyren sen jag började rida Nova... Sitsen har blivit sämre eftersom sadeln gör att jag hamnar i stolsits och sen har jag fått en ovana att jag försöker skjuta på med överlivet i galoppen för att hon inte ska sakta av (gör det omedvetet). Det gjorde jag inte förut.

Ja, hon är hopphäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ville egentligen att ni skulle titta på hennes kropp för att se vilka förutsättningar hon har i dressyren. Skulle kanske lagt detta på "Avel".

Jag tror visst hästen har förutsättningar, den har inte traven naturligt som vissa halvblod har, den måste ridas fram, men det finns inget som säger att det inte skulle gå. Att rida fram bra trav är egentligen inte så märkvärdigt. (Jag får göra det på min häst som är ett fullblod och inte har det riktigt naturligt heller, men hon har kanonsteg när hon får igång bakdelen och ryggen. )
Traven är alltid lättare att förbättra än galoppen, så var glad för det.
(Har inte sett galoppen i o f s)

Du behöver rida för din tränare en hel del, lära dig att rida mer aktivt, nu åker du mera med och hästen går och lullar lite. Du måste få den att arbeta mer aktivt, och då behöver du först en stabilare sits. Så kämpa på, visst kan den gå dressyr! Men du kanske ska läsa lite här, kanske köpa Kyras bok och rida mycket för tränare.

Jag blev som sagt passiv när instruktören började filma. Ska försöka be någon annan filma när jag tränar någon gång så ni får se henne gå "bra". Men det är svårt, hon orkar bara gå så korta stunder.

Andra tjejer i stallet har ridit henne och de håller med mig om att det är svårt att rida ihop henne och få henne att gå framåt, så det är inte så lätt som det ser ut! ;) Red kompisens häst i somras och det var bara såååå underbart! Vilket steg! :love: Man kunde träna på mer avancerade grejer eftersom grundformen fanns där.

sabbet skrev:
Jag blev som sagt passiv när instruktören började filma. Ska försöka be någon annan filma när jag tränar någon gång så ni får se henne gå "bra". Men det är svårt, hon orkar bara gå så korta stunder.

Andra tjejer i stallet har ridit henne och de håller med mig om att det är svårt att rida ihop henne och få henne att gå framåt, så det är inte så lätt som det ser ut! ;) Red kompisens häst i somras och det var bara såååå underbart! Vilket steg! :love: Man kunde träna på mer avancerade grejer eftersom grundformen fanns där.

Även om hästen har bra grundsteg måste den vara välriden annars lullar den cokså bara runt med dej, efter ett tag. Hästen måste var välriden för att komma till sin rätt. Din ser ut som ett fullblod vi hade, när någon ganska ovan satte sig på honom och travade runt.
Den hästen har jag plac och segrar i LA dressyr på, utan att han hade någon trav att tala om. Riktig "fullblodstrav" i grunden. Dvs kort och trippig. Din har bättre grundtrav:D
Din kan defintivt ta dej upp till LA om du kämpar. Vill du högre så får du se då vad som behövs, om det är ny häst eller ej.

Sen ska du inte både "rida ihop" och "gå framåt", du måste börja arbeta med att hästen ska ha framåtbjudning. Jag tror att du själv har en lång väg kvar, men det är ju bara vad jag tror.

Alla hästar måste ridas rätt för att arbeta rätt. En bra grundtrav ger visserligen en del gratis, men även den hästen måste ridas aktivt.

Vill du bli av med din häst? :confused: Tycker du inte om den? I så fall ska du sälja den, men vilken häst du än har kommer du inte undan grundridningen. Jag tror inte din häst rids riktigt rätt, och därför blir den svår för den som sitter på den. Din kompis kanske har kommit längre med sin och därför känns den mer lättriden. Vad vet jag.

Hon ser väldigt låst ut i bogarna, kort o lite trippigt steg men det går kanske att bättra i takt med att du får henne mer lösgjord o så småningom börjar samla henne o får henne mer mellan hjälperna. Det är svårt att säga efter att ha sett ett kort o en så kort film. Men får du hästen i balans o gör rörelser o sånt bra kan du sno åt dig hemskt mkt poäng på det. Jag har en NFponny som är ganska överbyggd o är lite sänkt i ryggen. När vi köpte henne hade hon världens kortaste, trippigaste steg men nu när jag har ridit mkt dressyr på henne o hon har jobbat på bra med rygg o bak har gångarterna blivit otroligt mkt bättre, även om de inte är jättebra. Men vi har fått mkt poäng pga att hon går i en bra, stadig form o utför alla rörelser rätt.

Det är inte min häst, det är min medryttarhäst som jag rider två gånger i veckan, varav en gång i veckan dressyr (knappt). Vi tränar hoppning mest. Ett stort problem är nog att hon inte rids konsekvent eftersom vi är totalt tre medryttare som rider henne. De andra två låter henne gå i sitt "såsiga" tempo och är nöjda när hon knäpper av i nacken.

Jag har tidigare tränat för instruktör på LA nivå, men på en annan häst som tyvärr flyttade. Självklart måste man rida alla hästar aktivt, har jag sagt något annat? Om du tycker att hon rids felaktigt så skulle du se hur hon gick innan jag började rida henne. Både ägaren och instruktören tycker att jag har gjort ett bra jobb, och vi har gjort framsteg, allting är ju relativt. Det känns mest bara hopplöst när det går så långsamt framåt.

Min kompis häst är en PRE-korsning.

Såg just att jag lät lite sur, det var inte meningen :)

Det är bara trist när du säger att det är mitt fel att hästen går dåligt, när jag har kämpat ett år med att hästen ska gå såhär "bra". Ska försöka få någon annan att filma när jag rider lektion, har tyvärr ingen "före"-film att jämföra med, eftersom jag inte ville att någon skulle filma när vi tränade dressyr i början :p Då jobbade vi mest med att få henne att lyssna på hjälperna, hon var i princip skänkeldöv och kunde knappt galoppera i höger galopp. Jag fick stå i lättsits i galoppen för att hon skulle orka galoppera på volt.

Framåtbjudningen har vi alltid fått jobba med, men den blir bättre om man ställer fram hinder på banan. Därför brukar jag värma upp över några hinder för att sedan rida dressyr. Senast jag red lyckades jag få henne att gå framåt och jobba bra i traven, det kändes som att sväva fram! Så jo, du har rätt i att hon kan trava riktigt fint.

Det är ganska svårt att avgöra vad hästen har för förutsättningar genom att titta på två bilder och en film på 10 sekunder :crazy:

Det spelar väl ingen roll vad hon har för exteriör....det är bara att det bli lättare eller svårare att träna dem så långt.

Hästen är inte född till en stjärna man gör den till en!

Ni har alla förutsättningar att bli ett trevligt dressyrekipage! :)

Grand prix är kanske att ta i, men hur många hästar är GP-material?? :angel:

Hästen går inte riktigt fram men den har en bra takt!

Lite långa bakben gör att den har lite svårare för sig, men allt blir bättre med träning!!

Alla hästar kan gå upp till medelsvår med rätt träning!!

En trevlig häst med en fin takt i traven och därigenom en bra förutsättning till att bli en trevlig dressyrhäst!!
Lycka till!!!

Ett tips: Rid JÄTTEmycket korta tempoväxlingar så blir hästen mer alert i både huvudet och bakbenen!!

sabbet skrev:
Såg just att jag lät lite sur, det var inte meningen :)

Det är bara trist när du säger att det är mitt fel att hästen går dåligt, när jag har kämpat ett år med att hästen ska gå såhär "bra". Ska försöka få någon annan att filma när jag rider lektion, har tyvärr ingen "före"-film att jämföra med, eftersom jag inte ville att någon skulle filma när vi tränade dressyr i början :p Då jobbade vi mest med att få henne att lyssna på hjälperna, hon var i princip skänkeldöv och kunde knappt galoppera i höger galopp. Jag fick stå i lättsits i galoppen för att hon skulle orka galoppera på volt.

Framåtbjudningen har vi alltid fått jobba med, men den blir bättre om man ställer fram hinder på banan. Därför brukar jag värma upp över några hinder för att sedan rida dressyr. Senast jag red lyckades jag få henne att gå framåt och jobba bra i traven, det kändes som att sväva fram! Så jo, du har rätt i att hon kan trava riktigt fint.

Det är därför det är så svårt att lägga ut ngt här på Buke!! Ingen här vet vad ni brottas med, hur det såg ut för ett år sedan osv..

Har ni brottats med mycket och du känner att ni är på rätt väg så är det bara att säga -fortsätt med ert arbete!! :bow: Det ser trevligt ut, om än lite trippigt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2