Förutsättningar för centr. ridning?

H_lena

Trådstartare
Hej! Jag är 15 år och rider en c-ponny, vilket jag gjort ett längre tag, och ska byta upp mig till stor häst nu. Har försökt rida en del centrerad ridning, men den enda hjälp jag har är sally swifts första bok. Men det har inte fungerat särskilt bra. Ett av problemen är det här med "byggklossarna". Det beror på mej själv, jag kan inte vara helt rak i ryggen som de visar på bilderna, därför att mina höfter liksom är framåtvinklade. För att jag ska kunna sitta i balans, måste jag hålla överkroppen något bakåtlutad. Tror ni att detta påverkar min jämnvikt och mitt kraftcentrum och det? Jag menar, om man håller överkroppen tillbakalutad, då hamnar man ju liksom bakom tyngdpunkten, eller gäller det endast "normala" personer?
Finns det någon med liknande problem som jag har? Vet inte riktigt hur det ska förklaras, fattar inte riktigt själv heller, bara att jag hela tiden är något bakåtlutad.

Ursäkta att det blev lite svamligt, och om jag lagt tråden fel.
MVH
Helena

Sv: Förutsättningar för centr. ridning?

Är du säker på att du lutar dig bakåt, eller känns det bara så? :) Har du foton eller nån som står på marken och tittar?
Ibland känns det nämligen som om man lutar sig bak (eller fram) men så är man egentligen helt rak..

Försök hitta en tränare, det är svårt att lära frn en bok. :)

Det låter som om du har svårt att vinkla bäckenet. Ibland så kan det hända att du måste ha axlarna framför dig (utan att säcka ihop) innan du kan rätta upp dig ordentligt och orka hålla det så.
Kan också vara så att du har en spänning som gör att det inte släpper utan behöver annan hjälp då massage etc.

Som sagt, det finns en hel hög instruktörer som kan hjälpa dej - kosta gärna på dej ett pass för någon så ska du se att du får den hjälp du behöver :) Sök på Centrerad Ridning på Google så hittar du.

Min spontana gissning är att du behöver stretcha ut lite muskler för att få ett rörligare bäcken. Du kan även ha en sadel som placerar dej tokigt.

Sätt dej på en hård stol (som till häst) och testa att svanka och omväxlande krumma ryggen och känn efter hur sittbenen känns mot stolen. Försök hitta "neutralen" - där sittbenen varken pekar framåt eller bakåt.

Alla har vi ju våra problem, och det är alltid lättare med en tränare som kan se och ge feedback!
Annars är ett tips att be någon filma när du rider och utifrån det försöka sätta ihop en visualisering som passar dig- finns ju massor av olika "färdiga" beroende på vad man har lättast att ta till sig och behöver fokusera på, men man kan alltid hitta på egna också! :)
Men sen är det det där med självdisciplinen när man rider själv. Toksvårt att fokusera tillräckligt mycket/ofta/länge tills det verkligen sitter i ryggmärgen. Men minsta lilla förbättring är ju alltid något! :)

Här en länk;
http://www.crsweden.se/
Jag har fått sitta på två små, mjuka plastbollar, ung lika stora som tennisbollar, för att hitta den lodräta sitsen - mycket välgörande för att lära sig känna igen hur det ska kännas (mysko känsla).

Troligtvis har du en sadel som placerar dig fel. Antingen är sadeln fel för hästen så att den tippar fram och då hamnar även du (ditt bäecken) i framvikt/framvinklat läge, du hamnar i svank och för att motverka det åker övre delen av ryggen bak. Men det kan också vara så att sadelns sits inte passar din bäckenkonstruktion och därför placerar dig i svank.

Tack för alla svar! glömde framföra att även när jag går och springer så är jag något bakåtlutad. Jag kan även tro att det dels är sadeln, och dels låsta muskler, tänkte inte ett dugg på det innan!

Någon övning för att träcka ut musklerna kring bäcken och höft? vore kul att få veta :) ska även försöka komma iväg till en massör.
tack allihopa!

* Det var min gympalärare som först upptäckte det, eftersom jag springer något bakåtlutad.

:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 564
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama