Forumuppdatering

Förut öppnades nyhetslänkarna i en ny flik stället för samma, vilket jag tyckte var bättre. (iPad, safari)

Detta är egentligen en extremt stor uppdatering då precis allt är omkodat från början. Det innebär att alla de extraprogram som fixade till lite av varje inte längre fungerar. En del av dessa har nya versioner som jag lagt in annat har jag löst själv och vissa saker har flyttat in i originalprogrammet men fungerar kanske inte exakt lika.

Vissa saker handlar nog om att vänja sig vid det nya eller att saker fungerar lite annorlunda. En hel del av era synpunkter har jag redan hittat lösningar på. Vissa saker är lätta att fixa andra svårare.
Jag har testat och försökt förutse så mycket som möjligt, men vissa saker har jag missat och allt går inte att testa utan en mängd användare inne på sidorna.

Jag är väldigt tacksam för alla er tips och synpunkter och hoppas att ni fortsätter leverera dessa, men jag hoppas att ni har lite förståelse för att jag inte kan fixa allt omgående :)

@Gunnar, som jag förstått det nu ska man automatiskt komma till första olästa inlägg när man klickar på en rubrik i forumet? Det fungerar i så fall inte perfekt. Ett flertal gånger nu har jag kommit till själva trådstarten i trådar med många sidor som jag läst... Det problemet verkar bara komma när jag sitter vid datorn. Windowsdator med firefox som webbläsare. (På ipad och mac kör jag chrome och safari, där fungerar det bra)

En sak till! På dator blir texten extremt tunn. Det är otroligt jobbigt att läsa.

Kan nu konstatera att det är firefox på laptopen också (mac) hade fått för mig att det var chrome. Sååå då ser teckensnittet olika ut beroende på om jag sitter vid firefox vid stationära windows-datorn eller om jag sitter vid laptopen.

@Gunnar Citerade videor verkar bli lite konstiga. De tar upp plats även nedanför citaten och riskerar att täcka över text i nya inlägget. Har bara stött på det en gång än så länge dock och någon kan ju gärna kontrollera så det inte ä något lokalt problem hos mig (just nu sista sidan, 11, i tråden "Val." under Allmänt finns det exempel).
Jag har en aning om vad detta kan bero på, skall försöka ta mig tid att kolla upp det.
Upptäckte att det blir så att videon i citatet täcker nästa inlägg vid surf via telefonen.
Screenshot_20180411-075409.webp

@Gunnar Det verkar vara något fel på länkningen i högerspalten. När jag trycker på "Dagbok" för att komma till kategorin (alltså på länken ovanför senaste dagboksinlägget) så hamnar jag på "Senaste inlägg" :)

Kan nu konstatera att det är firefox på laptopen också (mac) hade fått för mig att det var chrome. Sååå då ser teckensnittet olika ut beroende på om jag sitter vid firefox vid stationära windows-datorn eller om jag sitter vid laptopen.
Detta med vilket typsnitt som används fungerar lite olika jämfört med den gamla versionen.
I den gamla hade jag satt ett specifikt typsnitt för alla.
I den nuvarande används vad jag vet vanligen det standardtypsnitt som finns på systemet/webbläsaren. Detta borde vara bättre på två sätt. Det ser mer ut som vanligt på systemet med ett typsnitt som bör vara optimerat för det samt att ingen specialfont behöver laddas ner vilket bör göra att det går lite snabbare.

@Gunnar Det verkar vara något fel på länkningen i högerspalten. När jag trycker på "Dagbok" för att komma till kategorin (alltså på länken ovanför senaste dagboksinlägget) så hamnar jag på "Senaste inlägg" :)
Tack, hade missat det i samband med att jag ändrade i "widgetarna" för att bl a visa fetstil för oläst. Jag hoppas hinna fixa det under dagen.

Detta med vilket typsnitt som används fungerar lite olika jämfört med den gamla versionen.
I den gamla hade jag satt ett specifikt typsnitt för alla.
I den nuvarande används vad jag vet vanligen det standardtypsnitt som finns på systemet/webbläsaren. Detta borde vara bättre på två sätt. Det ser mer ut som vanligt på systemet med ett typsnitt som bör vara optimerat för det samt att ingen specialfont behöver laddas ner vilket bör göra att det går lite snabbare.
Hm. Då borde det alltså gå lätt att ändra genom att fixa lite med någon inställning på min stationära dator? Ska kika på det.

@Gunnar, som jag förstått det nu ska man automatiskt komma till första olästa inlägg när man klickar på en rubrik i forumet? Det fungerar i så fall inte perfekt. Ett flertal gånger nu har jag kommit till själva trådstarten i trådar med många sidor som jag läst... Det problemet verkar bara komma när jag sitter vid datorn. Windowsdator med firefox som webbläsare. (På ipad och mac kör jag chrome och safari, där fungerar det bra)

En sak till! På dator blir texten extremt tunn. Det är otroligt jobbigt att läsa.
Jag tror inte att det skall ha skett någon ändring av funktionen från tidigare.
Dock är det så att om man går in i en tråd man läst tidigare men som man inte läst på länge (1 månad tror jag) så hamnar man på första inlägget.

Jag har för mig att man där kan klicka på Gå till första olästa för att hamna rätt.

Om man sparade info om alla trådar man någonsin läst på Bukefalos skulle det ta betydligt mer plats och framförallt skulle det nog kunna slöa ner när man klickar på en ny trådrubrik.

Jag tror inte att det skall ha skett någon ändring av funktionen från tidigare.
Dock är det så att om man går in i en tråd man läst tidigare men som man inte läst på länge (1 månad tror jag) så hamnar man på första inlägget.

Jag har för mig att man där kan klicka på Gå till första olästa för att hamna rätt.

Om man sparade info om alla trådar man någonsin läst på Bukefalos skulle det ta betydligt mer plats och framförallt skulle det nog kunna slöa ner när man klickar på en ny trådrubrik.
Fast det blir inte riktigt så. Det jag märkte var att från stationära datorn hamnade jag på förstasidan i tråden trots att jag tidigare samma dag hamnat på sista sidan när jag surfat från ipad/laptop. Jag ska sätta mig vid stationära datorn ikväll igen och kolla hur ofta det blir så. Med lite tur kanske det bara var något tillfälligt tokeri :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 662
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 099
Senast: Gunnar
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 017
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka