Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dockan_

Jag kom nyss hem från stallet, en i stallet som skor, skulle sko min nya pålle på 5 år. Ett sto.

Ska tillägga att denna dam tycker inte om att man håller på där bak och donar, det har hänt något i hennes tidigare liv, så hon är rädd om sina bakben. Jag är förvånad att det änns gick att sko ena bak..
Nu till det jag är mest ledsen över.. och helt berörd!

Han började sko båda fram, ena bak och sedan börja hon steppa fram och tillbaks och slänga fram och tillbaks med svansen, och då vet man att hon ska sparkas. Hon sparkade och ville inte alls på den sista hoven. :cry:
Han tog då klubban (Som han klubbar till skorna med) och smällde till i magen! Helt förtvivlad blev jag! Våld löser INGENTING! Men man ska visa vem som bestämmer.

Sedan fortsätter hon och han ger ifrån sig en spark. Ska tillägga att det var en tjej i stallet som inte har häst där som var och hämta någonting och hon blev sparkad av min häst för att hon gick i baken på henne, och denna tjej sparkade min häst rejält, just för att min häst sparkat henne.

Iallafall så blev jag skitledsen och fattar inte hur man kan göra så. En del säger att "jo, sparkar hjälper!" å blabla.. Ska man inte lära hästen vett och etikett och vad som är fel och rätt istället? Jag håller just på med det.
Jag har nyss fått henne och det har som sagt hänt något tidigare, innan hon kom till sin ägare. Vad vet vi inte.

Nu har hon alltså 3 nya skor på sig och den andra är gammal som sitter på hennes ena bak nu.

Hur fan ska jag göra?
De hjälper inte att brömsa heller. Vi har provat när jag skulle tempa henne en gång, och då flög hon i taket när tempen kom till hands.
Jag sitter i en jävla sits nu och är så himla ledsen, att få se henne såhär.

Sv: Förtvivlad.. :'/

Jag har haft en svårskodd häst och den sederade vi när hovslagaren skulle sko. Efter några gånger provade vi utan och det gick bra. Ibland får man ta till sånt för att minska skaderisken på både hovslagaren och hästen.

Sen är det upp till dig att träna på saken. Att alltid behöva sedera är inget jag rekommenderar utan man får jobba med det. Hästen jag nämnde började jag stretcha och det hjälpte. Stretchade igenom henne rejält innan hovslagaren fick ta över...men, första gångerna fick hon skos under sedering.

Sedering läggs av veterinär...

Jag har haft en svårskodd häst och den sederade vi när hovslagaren skulle sko. Efter några gånger provade vi utan och det gick bra. Ibland får man ta till sånt för att minska skaderisken på både hovslagaren och hästen.

Sen är det upp till dig att träna på saken. Att alltid behöva sedera är inget jag rekommenderar utan man får jobba med det. Hästen jag nämnde började jag stretcha och det hjälpte. Stretchade igenom henne rejält innan hovslagaren fick ta över...men, första gångerna fick hon skos under sedering.

Sedering läggs av veterinär...

Tack för ditt svar.
Vad kostar sedering och vad innebär det?

Det var väldigt dålig stil av din hovslagare att slå/sparka din häst:devil:!! Oproffsigt minst sagt. Sa du till honom/henne?

Jag råkade ut för en hovslagare som slog till min valack med klubban och hon blev väldigt kortvarig. Nog för att han trilskades men så gör man bara inte!! Jag accepterar inte sånt beteende. Bytte hovslagare direkt och sa till mina kompisar (som har häst) vad hon gjort. Fick sen tag i en jätteduktig hovis. Förklarade direkt hur han betedde sig, vilka olater han höll på med.

Då visste "nya" hovis hur hon skulle jobba med honom. Det tog bara 2 skoningar så hade han accepterat henne och stod helt still till mattes stora glädje!! Hon var LUGN och tog lång tid på sig, han fick titta, lukta och hon pratade m honom hela tiden. Nu tar det inte alls lång tid att sko honom.

DET kallar jag proffsigt yrkesutövande!:)

Tycker du ska byta hovslagare om det är möjligt, för din hästs skull.
Väldigt bra tips det där med stretchingen. Kan ju faktiskt bero på nåt fysiskt. Sedering var också ett bra förslag.

Du kan gå in på hovslagarföreningens sida o kolla vilka hovslagare som finns.

Kl

Innan du ringer nån hovslagare igen så se till att hon lyfter på samtliga fyra utan att slå.

Hovis ska inte slå din häst. Nej.
Hovis ska inte fostra andras hästar över huvud taget.
Utan hovis ska ta sina grejor och åka hem. Återkomma när "arbetsplatsen" är "säkrad"

Om du förstår hur jag menar.

Sedan kan du fundera på ett par saker.
Slår hon alltid bak eller enbart vissa gånger?

För orsaker på sånt bör ju gå att få fram.

Bakskygg.
Bortskämd och ouppfostrad.
Ont nånstans.
Brunst?

(finns ston som blir ilskna när man är i baken på dom vid brunst fast sådant får man ta ur dom omgående)

AM

Det var väldigt dålig stil av din hovslagare att slå/sparka din häst:devil:!! Oproffsigt minst sagt. Sa du till honom/henne?

Jag råkade ut för en hovslagare som slog till min valack med klubban och hon blev väldigt kortvarig. Nog för att han trilskades men så gör man bara inte!! Jag accepterar inte sånt beteende. Bytte hovslagare direkt och sa till mina kompisar (som har häst) vad hon gjort. Fick sen tag i en jätteduktig hovis. Förklarade direkt hur han betedde sig, vilka olater han höll på med.

Då visste "nya" hovis hur hon skulle jobba med honom. Det tog bara 2 skoningar så hade han accepterat henne och stod helt still till mattes stora glädje!! Hon var LUGN och tog lång tid på sig, han fick titta, lukta och hon pratade m honom hela tiden. Nu tar det inte alls lång tid att sko honom.

DET kallar jag proffsigt yrkesutövande!:)

Tycker du ska byta hovslagare om det är möjligt, för din hästs skull.
Väldigt bra tips det där med stretchingen. Kan ju faktiskt bero på nåt fysiskt. Sedering var också ett bra förslag.

Du kan gå in på hovslagarföreningens sida o kolla vilka hovslagare som finns.

Först sa han "man får ju inte bli arg på hästen heller.., det är ju det.. de blir ju inte bättre"

Senare klubbar han till henne och efter et ttag blir han trött på henne och sparkar henne i magen, jag säger då till han!
"Nehe får jag inte göra såhär? vad tycker du jag ska göra då?"

Ja! Vad fan är det fel i huvudet på den där gubbjäveln!?
Sparka hästen gör man bara inte.
Han anser att våldet hjälper, då fattar hästen och beter sig bättre. Men SÅN häst är inte min! De är väl ingens antar jag.. Usch

Jag ska aldrig låta han sko min häst mer, måste ju få tag i en ny nu snabbt då hon haft sina skor länge och ena bak skon måste ju bytas.. :/

Kl

Innan du ringer nån hovslagare igen så se till att hon lyfter på samtliga fyra utan att slå.

Hovis ska inte slå din häst. Nej.
Hovis ska inte fostra andras hästar över huvud taget.
Utan hovis ska ta sina grejor och åka hem. Återkomma när "arbetsplatsen" är "säkrad"

Om du förstår hur jag menar.

Sedan kan du fundera på ett par saker.
Slår hon alltid bak eller enbart vissa gånger?

För orsaker på sånt bör ju gå att få fram.

Bakskygg.
Bortskämd och ouppfostrad.
Ont nånstans.
Brunst?

(finns ston som blir ilskna när man är i baken på dom vid brunst fast sådant får man ta ur dom omgående)

AM

Hon gillar helt enkelt inte att man är där bak på henne, det beror på att hon är bakskygg måste det vara. Sparkar mot andra hästar om dom kommer för nära, i ridhus och för nära i stallgången med mera. That's it..

Massor, massor, massor med träning av dig som umgåås med henne mkt... hon måste ju börja lite på någon, ett första steg....
Allt du kan komma på....borsta mkt i bak, röra svansen, dra rep, dra upp o ner täcket m.m m.m (om det nu är bakskygg hon är) Till slut ska hon inte regagera alls o då kan man fortsätta... lyfta o lyfta o lyfta o berömma med att släppa ner benet enbart är hon lugnt har det uppe.... Verkar det vettigt, eller är det ngt annat som är problemet tro?

Nåja, glöm inte att försöka hitta en hovis som har mkt bra rykte - det kan göra en enorm skillnad! Min var halvbesvärlig genom 2 hovslagare - första gången min nuvarande var ute så stod han som ett ljus, det var så självklart på något vis.

Jag letade upp honom genom att googla efter hästgårdar i närheten och ringde till ägarna och frågade vad de använde för hovslagare och lyssnade på vad de hade att säga om dem.... Bara ett tips :)

Lycka till..... för usch o fy vad hemskt det är när man ska behöva se o känna så!

lägger till ett ips till... har du inte hammare o rasp hemma så skaffa det o träna raspa och slå lätt mot sulan tills hon tycker det är ok...

Det är så att man inte änns kan ta i bensnörena på henne för då sparkar hon.. De är jättejobbigt både för mig och henne!

Nu får jag ta ett grimskaft och sätta i i svansremmen eller bensnörena på täcket, å sedan lirka.. För att hon inte ska känna något och det gör jag hellre än att få en spark..

Allt där bak är jätte obehagligt!

Hade en hovslagare förut som höll upp ena hoven och bad min häst att flytta på sig åt sidan, när hon inte kunde hoppa undan på tre ben smällde han upp raspen i magen på henne :crazy: Hur tänker man :confused:

Ja, jag sade till honom och han skor inte igen :mad:;)

Kan förstå om en märr slår om en annan häst kommer för nära.
Men i övrigt bör du lägga ner all tid på att få henne att föra sig bättre.

För även en bakskygg häst kan man med envishet och mycket arbete både sko runt om, borsta överallt, tempa och till och med köra.

Så det är inte "that´s it"
Inget man ska acceptera helt enkelt.

Så din prioritet 1 är inte att rida, träna eller vad du nu gör med henne.
Din prioritet är att hon ska stå still vid alla moment som sker bakifrån.

Lycka till

AM

Kan förstå om en märr slår om en annan häst kommer för nära.
Men i övrigt bör du lägga ner all tid på att få henne att föra sig bättre.

För även en bakskygg häst kan man med envishet och mycket arbete både sko runt om, borsta överallt, tempa och till och med köra.

Så det är inte "that´s it"
Inget man ska acceptera helt enkelt.

Så din prioritet 1 är inte att rida, träna eller vad du nu gör med henne.
Din prioritet är att hon ska stå still vid alla moment som sker bakifrån.

Lycka till

AM

Går jag bakom henne blir jag sparkad! Ska man träna på det också? Att gå bakom och bli sparkad och hoppas att hon slutar sparkas snart?.. Eller vad försöker du mena?

Går jag bakom henne blir jag sparkad! Ska man träna på det också? Att gå bakom och bli sparkad och hoppas att hon slutar sparkas snart?.. Eller vad försöker du mena?

Då måste jag fråga:
Vad gör du vid dom tillfällena som hon slår??? :confused:
GÅr du hela tiden undan när hon tänker slå?
Eller undviker du dessa situationer helt och hållet??

Vi får till exempel många märrar till oss. I stort sett alla vet att sköta sig men så finns det några undantag.

Jag blir helt ursinnig på sådana ston.
En stor fet smäll över häcken, det är vad dom får.
Nästa gång så kan dom hota och stryka öron, men då behöver man bara höja en hand och säga NEJ.

Ganska snabbt så lär dom sig att sköta sig när man ska lyfta bakfötter/tempa/mjölka ur/seminera eller vad det nu är man pysslar med.
Och i stort sett alltid är det dom som man sedan blir väldigt fäst vid för man får en nära relation med dom.

Sådana ston kan däremot vara lite luriga med främmande.
Vid all hantering som t.ex hovslageri så får man vara med och tala om för märra att nu minsann så ska hon sköta sig.

Vid övrigt främmande besök så varnar man samtliga att man bör låta märra vara ifred och att inte gå nära i hage eller in i hennes box.
Varningsskylt på box är ett måste då det finns risk att andra kan bli skadade.

Ofta är det också så att en bakskygg häst slår först, glider fram ett par steg, tittar bakåt men blir inte sur.
Den vill i sådant ögonblick vända sig om för att se vad den blev rädd för.

En vrångapa krummar med nacke, drar ihopp näsborrar, stryker öron och slår blixtsnabbt och tänker slå igen om man inte flyttar sig.

AM

Senast ändrad:

Vad tycker du att jag ska göra? Jag säger åt henne på skarpen och visar att hon gör fel, hon sparkar ju inte bakut hela tiden.

Jag slår inte min häst, så är det. Aldrig.

Vill väl tillägga att det är vrångapan jag klipper till.

Den bakskygga arbetar man med framifrån och bak.
Har man händerna på den hela vägen från huvud-hals till svans och has så slår den INTE.
Däremot så kan den slå om man överraskar den helt plötsligt.

Där måste man tänka två gånger hela tiden.
Ska man lyfta ett bakben så har man närkontakt framifrån.

Täcke läggs på halsen och får sakta glida ner mot kroppen.
En bakskygg häst kan i det läget nästan huka sig men lär sig snabbt.
Bensnören..var det.
Stryk hästen mellan frambenen och gå mot juvret, mellan bakben och upp mot svansrot.
Då ska den bakskygge inte slå.
Gör det igen och ta med bensnörena.
Ha magen och kropp tätt mot hästens bakdel.
Då lär den sig att man inte är farlig.

Så där får man hålla på.
Dag ut och dag in.
Tills den står.

AM

Vad tycker du att jag ska göra? Jag säger åt henne på skarpen och visar att hon gör fel, hon sparkar ju inte bakut hela tiden.

Jag slår inte min häst, så är det. Aldrig.

Nä.
Då får du väl ha en sån häst som bestämmer vad du ska och inte ska göra.

Men kom då ihåg en sak.
Hästar fredar först ett litet område av sig själva till att börja med.
Lyckas dom med detta så utökar dom sin zon till allt större områden.

En som får hållas och slå kommer snart även att bitas och slå fram.

AM

Nä.
Då får du väl ha en sån häst som bestämmer vad du ska och inte ska göra.

Men kom då ihåg en sak.
Hästar fredar först ett litet område av sig själva till att börja med.
Lyckas dom med detta så utökar dom sin zon till allt större områden.

En som får hållas och slå kommer snart även att bitas och slå fram.

AM

Du svarar alltså att det är okej att slå hästen. Jag menade mer på att sparka hästen, vilket jag inte tillåter. Är det okej? Tycker du dom lär sig något utav det?

våld löser ingenting:mad:. hästen vet bara inte vem ledaren är så mitt tips är att träna horsemanship. hästen ska ha respekt för dig men det kommer inte via våld. hoppas de löser sig med din häst:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka