Fortsättning på tråd om penicillinchock

M

Madeleine Nilsson

Jag antar att tråden ska ligga här, även om den handlar lite om ridning. Nån får väl flytta den annars!

Jo, det är så här att igår (måndags) kväll fick min häst ett sår på bringan. Det är ca 1 cm långt och 0,5 cm brett och kanske 1 cm djupt. När vi kom till stallet hade det blött massor, men sedan slutat. (Vi trodde först hon blödde ur munnen för hon var helt nerblodad om mulen. Såg ut som Dracula! Men hon hade bara pillat på såret.) Men när hon ruskade på sig bara forsade det ut! Usch! I alla fall så kom vet. ut och tvättade rent, sprutade in en salva och gav penicillin. Jag fick så jag kunde spruta henne med det i två dagar. På onsdag är sista gången alltså.
Idag var det fortfarande öppet, men såg fint ut och jag sprutade även i samma salva som vet. gjorde. Det var svullet, (ingen fara-normalt enligt vet.), men inte ömt alls. Jag promenerade lite med henne och hon rörde sig normalt. Så långt bra alltså. Om hon nu överlever penicillinkuren imorrn med och inte får nån chock, så ska jag promenera henne då också. Vet. sa att jag inte skulle rida de allra första dagarna, men sen skulle det gå bra.
Saken är den att det är en dagskurs på söndag, med två ridpass...
Så jag undrar vad ni anser om ridningen. Om såret ser fint ut, kan jag börja rida lite försiktigt redan på torsdagen eller ska jag vänta tills fredag? Och om hon då inte känns stel, finns det en möjlighet att vara med på kursen? Det skulle innebära töltträning och trav som hårdast arbete. Man kan ju alltid be att få ta det lite försiktigt...
Men vad tror ni? Det är rätt sällan den här tränaren kommer hit och det vore så trist att missa det. Men samtidigt tänker man ju på hästens bästa. Känns hon inte OK så skiter jag i kursen.
Så lite åsikter om det vore roligt! Är jag tveksam i slutändan ändå får det bli ett samtal till vet. för att höra vad de tycker. Igår trodde han att det skulle gå hur bra som helst att vara med.
Men vet nån också hur lång tid det brukar ta för sådana här sår att läka ihop? Har inga kort tyvärr, så jag hoppas att min beskrivning räcker. Man kan väl säga att det är ett sticksår, fast större då.

Sen en fråga till: När man vaccinerar mot A2, får man mot stelkramp samtidigt då? Vet har skrivit i vacc.intyget: "Equilis Pro T Vet". Och Botvax=botulismen alltså. Vad betyder det förstnämnda? Jag har ju alltid varit jättenoga med att hon ska få stelkrampsvaccin också, men mitt i all förvirringen igår fick jag hjärnsläpp och mindes inte om hon var vaccinerad mot det eller ej! Men det måste hon väl vara?

Sv: Fortsättning på tråd om penicillinchock

Stelkramp heter något annorlunda och det måste man säga till om. Omvaccination vart annat år tror jag. Eller vart tredje... Equilis Pro T Vet är namnet på vaccinet.

Jag skulle nog inte vara med på kursen om min häst ätit penicillin men du bestämmer själv. Såret tar nog ett tag att läka, ytterligare en anledning till varför du kankse ska vänta med att träna, det kanske går upp? Hästar brukar få chock på en gång om de är känsliga så har det inte hänt nåt nu är det ingen fara för det.

Aha! Då fattar jag varför jag inte minns det. Hon vaccinerades mot stelkramp (grundvaccination) vintern 2003 och så behövdes det inte 2004 och så är det dags igen denna vintern! Tack för att du sa det, fattar inte hur jag kunde glömma!

Nej, jag menade att hon ska sprutas imorrn igen och vi får se hur det går då! Jag vet att det syns direkt om de får en chock.

OK, har faktiskt inte tänkt på det ur den synvinkeln att det skulle vara för penicillinbehandlingen jag inte ska rida henne. Men visst, jag tror dig. Det är just det jag tänker på också att det kan gå upp igen.
Men jag får göra så att om hon nu trots allt skulle verka väldigt bra dan innan söndan så ringer jag vet. och frågar. Troligtvis blir det väl ingen kurs - snyft! - men det är ju så det är med hästar och jag får väl vara glad. Har haft tur med skador och sjukdomar. Bara detta och ett sår som syddes för nåt år sen!

Tack för svaret!

Equalis Pro T är ett kombinationsprep med både influensa och stelkrampsvaccin det är det T står för annars heter det bara Equalis Pro.
Man brukar ge två sprutor med tätare intervall första året därefter ger man en året efter (precis som din har fått nu) därefter väntar man och ger vart 3,e år.

OK, tack! det börjar klarna för mig nu!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 050
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25