Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag råkade ut för något liknande nyss- fast det var jag som körde. Bilen full med vänner vi hade varit på utflykt och körde hem i natten. Älgar, rådjur, grävlingar och... fartkameror... :mad:

Självklart står jag för mina böter själv! En jättekul resa, vi splittade det vi kommit överens om men att jag kör för fort- det är ju faktiskt mitt ansvar.

tack för svaret!!

Ja jag är inte frivillig å testa :p
Vette sjutton om jag skulle klara nytt kort haha, skulle nog inte ens klara gymnasiet med alla nya märkliga regler å mål hit och dit :banghead:

Fylla å fortkörning håller jag med om, helt olika världar!

Så klart mina 56 på 30-väg anses som riktigt illa, MEN, om man tittar på just mitt enskilda fall så plocka de mig långt innan skolan i en nedförsbacke där skylten sitter mitt i å jag kom från 50-väg... det är en 2-filig väg med 3-4meter gräs på varje sida å sen breda gångvägar efter gräset... spikrak väg med mkt god sikt, inga träd eller buskar, så det var inte precis så att jag hade kört på en skolklass om det hade kommit en.
Då är det ju värre att köra om på kurvig 70-väg även om du kanske bara överskrider med 5km... men lagen tar ju hårdare på 30-vägen. Men den "bortförklaringen" kan man ju inte komma med gärna :D

Den som kör ska hålla sig till reglerna oavsett. Den betalar själv.

Jag kan glädja dig med att jag (tog körkort 2008) såg liknande filmer och har dem med mig. Jag såg även en bil som smällt med en älg och dragit en rejäl repa ut på ett fält av smällen mitt i natten. Älgen var kluven på mitten. Det var nära att de inte hittade han som körde bilen som hängde upp och ned i bilen. Han överlevde också. De lösa ting som fanns i bilen var inte alltid så lösa längre. Ett paraply hade fått fart och satt sig som en pil i baksätet.

Minns även filmer jag sett långt innan jag tog kortet. Trafik och bilar är otäckt. Jag hoppas att den där golit, om denne nu skriver sanningar, åker dit så det smäller om det pga hög hastighet snart :devil:

Jag verkar vara den enda här som HADE velat dela. Delad resa, delat ansvar, delade böter.

Det finns ju så klart udda omständigheter; om t ex föraren kört jättefort trots att alla andra i bilen upprepade gånger sagt till »sakta in«.

Men i det här fallet kändes det mer som en jäkla osis helt enkelt, och delar man flera stycken på detta blir det inga stora pengar och föraren slipper bli drabbad bara för att hon var den som var schysst och »ställde upp« som chaufför denna resa.

Fast det framkommer i tråden att denne visste hur mycket fartkameror det var och körde för fort trots det. TS ska också ha bett personen att sakta ner.

Jag råkade ut för något liknande nyss- fast det var jag som körde. Bilen full med vänner vi hade varit på utflykt och körde hem i natten. Älgar, rådjur, grävlingar och... fartkameror... :mad:

Du tycke att det var en bra idé att köra för fort under dessa omständigheter? :crazy:

Det är faktiskt ganska lätt att hålla hastighetsbegränsningarna så länge man själv sitter bakom ratten.

Usch vad läskigt det du beskrev! :(

När jag ser alla som kör för fort tänker jag som dig, måtte de åka dit! Och det INNAN de skadar någon annan! Det finns så många dårar i trafiken, jag faschineras (på ett otäckt sätt) varje dag!

Brukar tänka att visst, är någon beredd att skada sig själv för livet eller dö, det är ju en sak. Men hur är deras plan för om de skadar någon annan? "Äsch va f-n jag mejade ner en brud som resten av livet kommer behöva respirator, men jag måste väl få åka så fort jag vill, eller?!" Det måste ju vara ett så grymt resonemang, för det kan ju inte ha undgått någon hur många som dödas eller skadas i trafiken varje år!

Ta tex Nollvisionen. Många tänker ju att noll döda eller allvarligt skadade i trafiken är en utopi, vi får räkna med att några dödas eller skadas varje år. Ok brukar jag då säga, vilka tycker DU ska skadas allvarligt eller dö i trafiken i år, är du hygglig och namnger dem?

Den är riktigt, riktigt otäck! En kollega visar just den på Riskettan, hans kommentar var "straffet var att överleva för tjejen" eller något i den stilen. :cry:

Den med alkohol inblandad har jag sett flera gånger men med REM som bakgrundsmusik. Klarar inte ens att höra låten längre utan att börja tjuta!

Senast ändrad:

Om inte förare + passagerare hade kommit överrens att "vi borde skynda oss, vi är sena, kör liite fortare än man får" så skulle jag aldrig ha betalat. Föraren väljer själv hur fort h*n vill köra och får stå för det!

Däremot parkeringsböter har jag delat med en kompis en gång, jag hade tidigare fått böter i området (rörig stadsdel) och frågade henne vart hon brukade parkera, hon sa vart jag skulle stå, och vi fick böter ändå. Men jag betalade hälften, det var ju min bil trots allt.

Det är faktiskt ganska lätt att hålla hastighetsbegränsningarna så länge man själv sitter bakom ratten.
Så du menar att du aldrig någonsin kommer upp i 75-80 på en 70 väg någongång alls? Råkar aldrig köra upp i 120 på en 110väg?

Ärligt talat, det är löjligt när folk påstår att dom aldrig någonsin kör ens mini över hastigheten någonsin. Speciellt med dom nyare stadigare bilarna där man knappt ens märker vilken hastighet man kör i.

Jag har ett öga på mätaren när jag gasar upp, så nej jag kör inte för fort av misstag. Motorväg kör jag med farthållare oftast (och lägger mig gärna bakom en tradare och såsar) och på jobbet har jag några smulor av yrkesstolthet kvar, så även där håller jag begränsningarna.

Jag sätter en ära i att alltid köra så korrekt jag förmår. Jag är totalt beroende av mitt körkort.

(Har jag inte farthållare kör jag SAAB från 87 el Volvo från 90, de är inte så bekväma över 90 knyck :) ).

Kan tom hålla mig när jag kör mercan trots ett helt gäng ponnisar i den.

Senast ändrad:

Jag körde en ny och stadig bil senast igår. Gick utmärkt att märka vilken hastighet jag körde i.

Mm..säger väl så då, fantastiskt att aldrig råka hamna i 75 på en 70väg en endaste gång..ganska otroligt faktiskt. Eller ligga länge på en motorväg utan att det minsta överstiga 110 utan farthållare..fantastiskt faktiskt.

Senast ändrad:

Jag sätter en ära i att alltid köra så korrekt jag förmår. Jag är totalt beroende av mitt körkort.
Gör väl jag också, kör aldrig för fort om inte av misstag, vilket faktiskt händer alla. Har aldrig ens åkt fast i en fartkamera en endaste gång.

Otroligt med helt felfria människor som aldrig gör misstag.

När jag kom på idén att jag skulle ha körkort (16-17 år gammal) var det folk som tyckte att jag inte skulle ha det och som trodde att jag aldrig skulle klara av att ta det.

Jag "klarade" inte bara av att ta det (teorin på första försöket, uppkörningen på andra) utan jag har dessutom haft det i obruten följd sedan dess. "Inte en jävel ska komma här och säga att jag inte ska ha körkort" sade jag då och det ser jag till att bevisa varenda gång jag sätter mig bakom ratten.

Elva skade-, prick- och bötesfria år senare är jag älskad av alla jag känner som har bil (för jag "offrar" mig alltid när det är fest - eller när ingen annan vill köra när man ska någonstans - och kör alltid mjukt och fint och laglydigt). Inte sällan är jag "den enda som får köra bilen" utöver ägaren/-na själv/-a.

Mm..säger väl så då, fantastiskt att aldrig råka hamna i 75 på en 70väg en endaste gång..ganska otroligt faktiskt. Eller ligga länge på en motorväg utan att det minsta överstiga 110 utan farthållare..fantastiskt faktiskt.
Såklart, jag är ju en fantastisk människa.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama