Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sånt har hänt, slagsmål också då någon har gjort ett och annat osmart drag.

Och det var verkligen inte ett svar på frågan.

Skulle du betala din kompis dagsböter?
Skulle du sitta varannan månad i fängelse för din kompis?

Mycket enkla ja eller nej frågor. Hur många gånger du har spöat folk är ointressant för mig.

Eller skulle du låta din kompis bli slagen sönder och samman om du skulle kunna förhindra det?

Så du menar att dela på kompisens böter/fängelsestraff i efterhand, förhindrar att idioten börjar veva med knytnävarna på en krog och därför inte behöver åka på stryk själv? Eller hur tänkte du när du ställde den frågan? Tänkte du ens?
Att jag ingriper med nödvärn för att stoppa ett bråk gör ju inte min kompis mindre skyldig till misshandel. Och jag blir definitivt inte skyldig till misshandel så länge jag handlar i nöd.

Klart man behöver köra fortare, då kommer man ju fram fortare. Särskilt som svenska fartgränser är närmast löjliga. Det finns ingen anledning att sänka till 100 på inlandsvägarna. 110 funkade alldeles utmärkt. 130 hade funkat ännu bättre.

Nu tror jag förvisso att du enbart är ute efter att provocera. För jag har svårt att se dig gasa 130 km/h när du möter Northlands malmtransporter efter riksväg 395. Det och fortfarande ha torra underbyxor vill säga..

E10 är förvisso inte lika kurvig, men desto smalare. Mot Narvik vintertid är bara en idiot kaxig vid lastbilsmöten. 70-100 km/h är en alldeles ypperlig hastighetsbegränsning som det ser ut just nu.

Nu tror jag förvisso att du enbart är ute efter att provocera. För jag har svårt att se dig gasa 130 km/h när du möter Northlands malmtransporter efter riksväg 395. Det och fortfarande ha torra underbyxor vill säga..

E10 är förvisso inte lika kurvig, men desto smalare. Mot Narvik vintertid är bara en idiot kaxig vid lastbilsmöten. 70-100 km/h är en alldeles ypperlig hastighetsbegränsning som det ser ut just nu.

Likväl så finns det gott om plats för ytterst sparsamma mötande trafiken att hålla sig på sin sida. golit och alla andra håller sig på sin. Om man tänker sig att vägen är enfilig så får man sätta upp trafikljus och köra i en riktning i taget.

Likväl så finns det gott om plats för ytterst sparsamma mötande trafiken att hålla sig på sin sida. golit och alla andra håller sig på sin. Om man tänker sig att vägen är enfilig så får man sätta upp trafikljus och köra i en riktning i taget.

Men du kan inte köra 130km/h efter riksväg 395 och samtidigt hålla dig på din sida. Eventuellt att du kan klara den hastigheten vid personbilsmöte, om mötande bil hinner stanna och ställa sig halvvägs ner i diket. Men en 90 ton tung lastbil varken stannar, sakta ner eller flyttar på sig. Det är du som blir flyttad.

E10 mot Narvik löper genom ett fjällområde med häftigt väder. Det går inte att köra 130km/h när bommen är nere eller när det är snöstorm. Det går inte heller att köra 130km/h genom snöröken från en lastbil, såvida man inte vill att resan ska ta slut där. Ibland måste man gå ner i 30-40km/h vid lastbilsmöten.

Möte lastbil och lastbil efter denna väg innebär i regel att ena ekipaget måste stanna och andra smyga förbi. Annars blir det dikeskörning eller nya sidospeglar.

Och det var verkligen inte ett svar på frågan.

Skulle du betala din kompis dagsböter?
Skulle du sitta varannan månad i fängelse för din kompis?

Mycket enkla ja eller nej frågor. Hur många gånger du har spöat folk är ointressant för mig.

Så du menar att dela på kompisens böter/fängelsestraff i efterhand, förhindrar att idioten börjar veva med knytnävarna på en krog och därför inte behöver åka på stryk själv? Eller hur tänkte du när du ställde den frågan? Tänkte du ens?
Att jag ingriper med nödvärn för att stoppa ett bråk gör ju inte min kompis mindre skyldig till misshandel. Och jag blir definitivt inte skyldig till misshandel så länge jag handlar i nöd.

Det är lite svårt att praktiskt lösa det med att dela fängelsestraff, men hade det gått hade det varit en självklarhet.

Du ska inte tro för mycket på nödvärn, Sveriges åklagare har haft en skyddad uppväxt och förstår inte hur vardagen ser ut. Om du blir knuffad ur en taxikö ska du gå därifrån.

När golits vänner blir hotade av nazzar och rassar, så går inte golit därifrån. Det är möjligt att du tycker det är okej att knacka bög, men det tycker inte golit.

Men du kan inte köra 130km/h efter riksväg 395 och samtidigt hålla dig på din sida. Eventuellt att du kan klara den hastigheten vid personbilsmöte, om mötande bil hinner stanna och ställa sig halvvägs ner i diket. Men en 90 ton tung lastbil varken stannar, sakta ner eller flyttar på sig. Det är du som blir flyttad.

E10 mot Narvik löper genom ett fjällområde med häftigt väder. Det går inte att köra 130km/h när bommen är nere eller när det är snöstorm. Det går inte heller att köra 130km/h genom snöröken från en lastbil, såvida man inte vill att resan ska ta slut där. Ibland måste man gå ner i 30-40km/h vid lastbilsmöten.

Möte lastbil och lastbil efter denna väg innebär i regel att ena ekipaget måste stanna och andra smyga förbi. Annars blir det dikeskörning eller nya sidospeglar.

Klart golit kan. Det beror på bil, däck och väglag.

Sen är golits mening inte att 130 är mini-hastighet. Det är en rimlig fartgräns en de flesta dagar. Och förstår inte varför du blandar in lastbilar som är begränsade till 90??

Nu vet jag inte om just den krockfilmen visas i körkortsutbildningen, men jag lovar dig, någon typ av krockfilm används ALLTID i körkortsutbildningen! Och riskutbilning 2 (halkkörningen) tar också upp krockvåld och att hastigheten har betydelse.

Vanliga argument är "du har i 30 km/timmen stannat där du inte ens börjat bromsa i 50 km/timmen"
"8 av 10 fotgängare som blir påkörda i 30 km/timmen överlever. I 50 km/timmen överlever 2 av 10". Dessutom är en övning i körkortsutbildningen bromsprov och risktänkande, så det finns även i bilen! Sedan är det bara att be en bön och hoppas att körkortstagarna kommer ihåg lärdomarna när de väl har sitt körkort!

Och angående att vi skitar ner miljön ju fortare vi kör så kan man ju bara titta på bränsleåtgången om man ökar farten! Vår V70 (vanlig bil i Sverige) ökar drygt 0,3/mil om man ökar från 90 till 100 km/timmen.

Det gläder mitt trafiklärarhjärta att du är en omtänksam och miljömedveten bilist! :)
Sedan så ska du veta att föräldrarnas attityd i trafiken tydligt avspeglar sig på eleverna! Så du som har en bra trafikattityd kommer få ungar som "gör som morsan gör". Bra va?!

Senast ändrad:

Du ska inte tro för mycket på nödvärn, Sveriges åklagare har haft en skyddad uppväxt och förstår inte hur vardagen ser ut. Om du blir knuffad ur en taxikö ska du gå därifrån.

När golits vänner blir hotade av nazzar och rassar, så går inte golit därifrån. Det är möjligt att du tycker det är okej att knacka bög, men det tycker inte golit.

Och därför måste vi betala andras fortkörningsböter! :idea:

Nu vet jag inte om just den krockfilmen visas i körkortsutbildningen, men jag lovar dig, någon typ av krockfilm används ALLTID i körkortsutbildningen! Och riskutbilning 2 (halkkörningen) tar också upp krockvåld och att hastigheten har betydelse.
nu är det ju typ hundra år sen jag själv tog körkort :p men det är bra om det ingår
För tyvärr biter sällan teoretiska argument, utan man behöver se hur det fungerar i verkligheten för att ta in hur illa det är. Det är inte alltför länge sen vi hade en diskussion här där någon slog sig för bröstet och tyckte sig vara duktig som körde i en säker bil och hade godkända bilbarnstolar och krockkuddar etc, så det skulle vara okej att ligga och köra 130 på motorvägarna. Alltför många förstår inte hur stora krafter det verkligen handlar om och att små fjuttiga krockkuddar inte gör någon större skillnad om man smäller i högre hastigheter eftersom hela bilen mosas då.

Kopparberg får jag ställa en fråga till trafikläraren ;) Du behöver så klart absolut inte svara om du känner att det är din "fritid"!!

Jag blev av med körkortet i 2 månader för att ha åkt fast på 30-väg (j*t klantigt, satt i tel, ouppmärksam men jag har definitivt lärt mig en läxa och är numera den som blir omkörd stup i kvarten :D)
Jag undrar om jag åker fast på någon hastighet, men mindre än 30km/h (eller mindre än 20km/h på 30-väg), blir jag dömd som alla andra, dvs bara böter, eller blir jag hårdare dömd i å med att mitt kort rök i mars-maj?
Om jag åker fast med mer än 30km/h (eller mer än 20km/h på 30-väg) blir jag då av med körkortet mer än 2månader för att det är andra gången?

Jag vet att jag inte har någon ny prövoperiod men jag undrar mer om jag har "suttit av straffet" eller kommer få sota hårdare "nästa gång"

(OBS jag planerar absolut inte att det ska bli en nästa gång, men jag undrar) :nailbiting:

Ja och med ABS och antispinn/antisladd så är det bara att gasa på vintern, bilen fixar resten :crazy:

Och därför måste vi betala andras fortkörningsböter! :idea:

Inte ens när golit blir diktator. Då finns det inga fortkörningsböter.

... men frågan var, hur hade ni resonerat? Inte tvinga alla andra att göra.

nu är det ju typ hundra år sen jag själv tog körkort :p men det är bra om det ingår
För tyvärr biter sällan teoretiska argument, utan man behöver se hur det fungerar i verkligheten för att ta in hur illa det är. Det är inte alltför länge sen vi hade en diskussion här där någon slog sig för bröstet och tyckte sig vara duktig som körde i en säker bil och hade godkända bilbarnstolar och krockkuddar etc, så det skulle vara okej att ligga och köra 130 på motorvägarna. Alltför många förstår inte hur stora krafter det verkligen handlar om och att små fjuttiga krockkuddar inte gör någon större skillnad om man smäller i högre hastigheter eftersom hela bilen mosas då.

130 är en normal fartgräns på motorväg i den fria världen.

Att sen folk kör 150 är en annan sak.

Om man alltid utgår från att nåt ska stå stilla mitt i vägen, ska man inte köra bil alls. Det är säkrats så

Det beror lite på omständigheterna - i ditt fall tycker jag inte att ni ska dela på böterna om de uppstår.
Däremot har jag delat fortkörningsböter med en av mina bästa vänner när vi bilade i USA för några år sen eftersom jag kände mig rätt ansvarig efter att ha höjt musiken jättemycket vid en bra låt...
Vi satt och sjöng för full hals och hade jätteskoj tills vi blev stoppade. :p

Tyvärr är det rätt vanligt att förare tror att krockkuddar, deformeringszoner och sådant gör våra bilar oförstörbara! Kan citera STR:s (medlemsförbundet för trafikskolor) ordförande angående just krocksäkerheten på våra bilar "det är trots allt foliepaket vi sitter i".

En halkbana visar en film i sin teoriundervisning, det är en polisbil med kamera i framrutan som av en händelse filmar en bil som kör om alldeles för fort på en motorväg (övriga trafikanter kör sakta i högerfilen, regnet vräker ner), får vattenplaning och voltar i hög hastighet ner i diket. Läraren påpekar vilket år filmen är tagen, det står i nedre kanten på videoupptagningen. Och läraren berättar också att killarna i bilen är 19 år när de kraschar.

Läraren säger "de två killarna i bilen övelevde, annars hade man inte fått visa filmen". Eleverna pustar ut, det ser man tydligt. Sedan fortsätter läraren "ni kan ju själva räkna ut hur gamla killarna är nu (drygt 40 år), den ena har nyligen kommit så långt att han kan gå kortare sträckor själv och den andra börjar kunna kommunicera med omgivningen".

Det är bara att hoppas att i allafall NÅGON av eleverna kommer ihåg den filmen när de har sitt körkort...

Jag tror inte du blir av med körkortet "lättare" för att du kört för fort och blivit det en gång. Men författningen (lagen) är lurig! Läser man i den så står det ingenstans tydligt att körkortet "sitter lösare" om man fått det indraget förut.

Men å andra sidan så finns det på sina ställen i författningen ställen där "i XX synpunkt kan anses olämplig", så att gång på gång bryta mot lagen kan ur den synvinkeln göra att man straffas hårdare. Tex så kan körkortet faktiskt dras in om man "är opålitlig i nykterhetshänseende", alltså gång på gång blir omhändertagen av polisen för fylla, det utan att någonsin blivit tagen för fyllestyrning. Så en notorisk fortkörare kommer ju till slut att bli klassad som "opålitlig" och kan ju då få körkortet indraget så rejält att den måste genomgå en körkortsutbildning igen för att få ha körkort. Alltså göra risketta, risktvåa och teori/uppkörning precis som en som aldrig haft körkort.

Tex så kan körkortet faktiskt dras in om man "är opålitlig i nykterhetshänseende", alltså gång på gång blir omhändertagen av polisen för fylla, det utan att någonsin blivit tagen för fyllestyrning. Så en notorisk fortkörare kommer ju till slut att bli klassad som "opålitlig" och kan ju då få körkortet indraget så rejält att den måste genomgå en körkortsutbildning igen för att få ha körkort.
Men det är ju en väldig skillnad på att åka in pga fylla flera gånger och att köra för fort många gånger. Det måste ju bero på hur vårdslöst man kör väl? Att få många "små" fortkörningsböter bör ju inte ta ifrån en ens körkort..känns som att att lite är väldigt skilda saker O_o

Nog många fortköringsböter är ju inte lämpligt, dessutom är det rätt olika vad olika människor anser är "små" fortkörningsböter.

Någon kanske vill vara pilotfall och prova? Någon kanske vill testa att skaffa sig fortkörningsböter så ofta det går och sedan se vad som händer? ;)
Jag är i allafall inte frivillig! :sneaky:

Små tänker jag runt upp till typ 10 över hastighetsgränsen, det är nog en hel del som har väldigt svårt att hålla hastighetsgränsen, vissa kan ju verkligen inte hålla hastighetsgränserna. Sen beror det ju på vart det är också, är det på 70 vägar eller liknande och inte i tätorter/på 30 vägar osv så är det ju också en annan sak.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama