Förtidigt?

H

Hera2002

Jag har ett sto på fyra år (tror vi) fick falsk ålder när vi köpte henne och är derför riden mer än vad hon skulle ha blivit eg.

Jag tävlar henne på unghästklasser i hoppning och hon går med lätthet 80. (Hon är maxad D-ponny påväg över gränsen), :crazy:
nu efter betestiderna så funderar jag på att vara med en klass 1m. :)

Tycker ni det är att gå för fort fram, ska jag begära det av en sådan ung häst?

Sv: Förtidigt?

Jag tycker absolut att det går för fort fram!
En PONNY som är 4 år ska inte enligt mig hoppa banor på 1m :crazy:

Sv: Förtidigt?

om hon med lätthet går 80 nu innan betet, så låt henne börja på 60-70 efter betet så hon fortfarande tycker de är roligt.
vad jag vet får inte 4 åriga ponnier gå 1 meter ( LB) utan endast LC, alltså 90.

tänk på att hon ska hålla många år så ta de lungt istället och träna på lägre hinder.
öva lydnad på låga hinder istället för o bara hoppa höga hinder.
Utav de kommer du få en stark lydig ponny som kan hoppa 1 meter senare och hålla för de oxå.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka