Försvunnen ponny

Sv: Försvunnen ponny

Jag har hört bägges version både från ägaren och från hon som lånade Lillen (+ en extra version från hon som lånade, hon var väl tvungen att ändra lite när det började bli lite "tajt" för henne). De första två versionerna stämmer rätt bra men lånarens sista version, den som kom till nu sista månaderna, stämmer inte på en fläck med Aldente igens. Men aldente du vet vem jag tror på. Förresten, han är helt underbar. Går fortfarande och tittar längtansfullt efter stona.

det första jag kommer att tänka på är att du ska ta med en bandspelare i fickan o spela in ert samtal, även hoten! se til att bara få med där hon typ erkänner, för det finns inget bättre än att ha det inspelat, ingen kan bevisa ngt annat! och om du får med hennes hot(som du skrev att hon gör) så har du ju en ännu bättre grund..

*sett för många amerikanska filmer :devil: )

Jag är glad att allt ordnade sig med ponnyn , detta har varit en lång tid med många frågetecken och det lär inte vara slut ännu (inte för en del av oss ialla fall) . Hoppas att han mår bra jag lär ju träffa folk som kan informera om hur det går. Skulle tänka mig att han mår som en kung nu.

Har inte glömt tråden men jag har en liten formsvacka (mjölkstockning) ,så som sakt fortsättning följer....

Jamen jag tyckte bara att det var konstigt att hon var tvungen att köpa tillbaka sin egna häst :crazy: det är för :devil:
Och JA jag skulle oxå göra så.

Jag fick betala tandläkaren och någon annan ersättning och skulle vara tacksam för att jag slapp stallhyra, och sen hade hon skrivit något kontrakt om att hästen skulle övergå i elmelts ägo, men det godtogs inte :devil: , utan ett giltigt kvitto skrevs ut. Är det någon som skall skänka bort hästen så är det jag, han har ju plötsligt dubblat sitt värde :angel: .

Förstår inte varför hon ville att jag ska ha honom, tycker hon inte att jag har djur nog (46 st med alla, då har jag inte räknat de äckliga spindlarna i källaren). Eller.....kanske hon tycker att jag är så duktig på att sköta mina djur, fast om man pratar med folk som vi bägge känner så brukar hon ju inte säga det alltför ofta. Nää, tror nog att det ligger en liten baktanke bakom hennes beslut, som i allt annat hon säger. Ser fram emot att få besök från djurskyddsinspektören, de kanske hittar något litet fel som jag missat. Längtar efter fortsättningen på historien.

Håller tummarna för att du får tillbaka din ponny.
jag lämande ut min ena häst på foder och höll god kontakt med tjejen som hade honom...allt verkade frid och fröjd osv.Sen en dag så komemr hennes pappa med hästen till vårt stall...utan förvarning...trots skrivet avtal på uppsägningstid mm....pust.
Ohc häste var inte skött ordentligt osv....det är svårt när man hamnar i såna här saker....
Det är inte alltid det hjälper att skriva kontrakt har jag fått lära mig

charmant skrev:
Håller tummarna för att du får tillbaka din ponny.
jag lämande ut min ena häst på foder och höll god kontakt med tjejen som hade honom...allt verkade frid och fröjd osv.Sen en dag så komemr hennes pappa med hästen till vårt stall...utan förvarning...trots skrivet avtal på uppsägningstid mm....pust.
Ohc häste var inte skött ordentligt osv....det är svårt när man hamnar i såna här saker....
Det är inte alltid det hjälper att skriva kontrakt har jag fått lära mig

Hon HAR redan fått (köpa :crazy: ) tillbaka sin egen häst.....

elmelts skrev:
Förstår inte varför hon ville att jag ska ha honom, tycker hon inte att jag har djur nog (46 st med alla, då har jag inte räknat de äckliga spindlarna i källaren)..
Du vet...de där spindlarna är nog bäst du tar med, så att du räknat rätt kvot på dina olika djurslag... :devil: :rofl:

elmelts skrev:
Eller.....kanske hon tycker att jag är så duktig på att sköta mina djur, fast om man pratar med folk som vi bägge känner så brukar hon ju inte säga det alltför ofta. Nää, tror nog att det ligger en liten baktanke bakom hennes beslut, som i allt annat hon säger. Ser fram emot att få besök från djurskyddsinspektören, de kanske hittar något litet fel som jag missat. Längtar efter fortsättningen på historien.

Du vet...du behöver inte vara orolig, för hon kommer aldrig att sätta dit sina vänner... :rofl: Hon har inte förstått någonting - HON HAR JU FÖR F*N INGA VÄNNER KVAR!!! :devil: Undra hur hon skulle ta det om hon fick reda på att en av de få hon litar på matar oss med info??? :confused: :eek:

ALDENTA-dax för fortsättning!!!

Va? Jag? :angel:

(En som länge försökt att få djurskyddet att fatta vad som pågår hos denna "hästtjuv")

Skönt att du fått hem ponnyn välbehållen även om det inte var helt smärtfritt.. Måtte :devil: ta den tjejen som haft honom..

Det är tydligen många som diskuterat detta "ärende" med djurskyddet. Med alla dessas ord, varför gör de inte något mer. Det verkar mer som om, iallafall vissa där inne, tror på alla hennes lögner. Hur är det sen, om man lovar djurskyddet att ta bort ett sto som inte är bra, bara hennes föl blir avvant, bör man då gå och ens tänka tanken på att betäcka om detta sto......??

Här kommer lite fortsättning.... Efter hingstpremieringen var kontakten sporadisk pga att hon gjort sig ordentligt osams med en av mina bästa vänner. Orsaken var obetalda räkningar på utbildning av två ponnyer, och olika sanningar (lögner :mad: )...
Under denna tiden träffade jag ett flertal personer som berättade olika veritioner på historier som hon berättat. Det var även olika lögner om händelser jag närvarat vid och och förtoendet för henne sjönk drastiskt.
När man pratade med henne babblade hon bara om folk som inte tog hand om sina barn, hästar ,hundar och gud vet vad. Nu ser man ju att detta bara var för att flytta fokus från henne själv :mad:

Under våren hade jag vid några tillfällen nämt att jag ville ha hem min hingst igen men inte direkt sagt när.
I slutet av maj ringde hennes sambo och sade att han skulle komma hit om vi var hemma, jo det var vi ju, så dom kom hit.
Då skulle dom prata med oss båda och ärendet var ett sto som dom hade uppstallat. Jag tyckt att hon varit i väl dåligt skick under vintern och våren och det har jag även sagt till dom. Hästen var visserligen gammal men var alldeles för mager.
Lösningen på det problemet var att försöka låna ut den som sällskapshäst till någon som hade råd att föda den, när hon sade det till mig gick jag i taket och tyckte att man kan inte låna ut en häst som inte är ens egen.

Jag efterlyste ägaren till stoet och fick svar av en tjej som visste vem ägaren var.
Tydligen hade ägaren ringt till dom och jag skulle fan inte lägga mig i deras affärer och bla, bla bla och när dom gapat färdigt ville dom låna en VINKELSLIP :confused: :confused:
Då sa jag till att jag ville hämta min hingst och det var inga problem.

Två dagar senare Hade vi (jag ,ancan och elmelts) varit och kollat hästar på bete och var påväg hem, körde en genväg genom skogen.
I en hage hittar vi ett högdäktigt hbl sto helt utmärglad, detta är den magraste häst jag sett Irl under mina 26 år som hästmänniska.

Detta var droppen..... vi ringde djurskyddet omgående.

Direkt efter åkte vi och skulle hämta lillhingsten och när vi kom dit skulle vi bara -försvinna ifrån deras gård , bara far åt helvete skrek hon . Hon sade att han inte var där utan på ett bete någon stans.

Kan ju medela att undertecknad blev lite upprörd också. Hennes sambo försökte lugna mig med- snälla åk härifrån så vi inte blir osams.
Jag krävde att åtminstonde få se min häst ,och det fick jag minsann inte. Då sade jag att då antar jag att han är i samma skick som märren. Svaret på det var -vad fan har det med saken att göra!!

Så här i efter hand tror jag att hon inte hade en aning om hur hennes märr såg ut. När hon två dagar innan lovat mig min ponny visste hon nog inte i vilket skick han var i.

Djurskyddet åkte ut akut och fotade hennes hästar i hagarna först innan dom åkte och pratade med henne. Enligt dom har Lilleman varit där hela tiden och han har varit mager men ej döende men det undrar jag, antagligen har han fått mängder av mat under juni-juli för att han skall se bra ut innan hon lämnar han men han hade bara en jätte buk och inga muskler alls.
Hon har förelägganden på stall, vinterhagar och gödselplatta och om detta fixas får hon ha 9 vuxna hästar annars inga alls. Dom kommer hålla koll så att hästarna får mat. Annars händer det nog inget direkt.
Hur dåliga måste djuren vara för att länsvetrinären skall kallas ut i ett sådant här fall ???
Jag har kollat på filmen jag tog på det dräktiga stoet säkert 100 gånger och för mig är det obegripligt hur man kan behandla en häst så, men blundar man bara tillräckligt hårt så kanske man blir blind.........

aldente igen skrev:
Hur dåliga måste djuren vara för att länsvetrinären skall kallas ut i ett sådant här fall ???
Jag har kollat på filmen jag tog på det dräktiga stoet säkert 100 gånger och för mig är det obegripligt hur man kan behandla en häst så, men blundar man bara tillräckligt hårt så kanske man blir blind.........

Kan bara instämma i allt Aldente skriver, men jag förstår att ni som inte sett eländet (jag menar hästhållandet...inte ägaren...i detta fallet... :devil: :angel: ) kanske inte förstår hur fruktqansvärt det är att varje dag behöva åka där förbi och stilla undra hur barn,hästar,hundar (och man) mår... :cry:

Det bra är att hästfolk här runt omkring "spelar med" när de pratar(träffar henne) någonstans, för att sen till 90 % ringa/kontakta någon av oss andra... (skadeglädjen är den enda sanna glädjen...) :devil:

Tänk om hon visste att en av hennes äldsta (och enda??? :devil: ) vän (som bor långt härifrån) matar oss med information om vad som händer därborta... Jag hade känt mig :devil: ligt sviken iallfall...

Xtra tack till de som fixade hem hästen,ni vet vilka ni är!!! Hoppas ni förstår vad det innebär för Aldenta att ha sådana vänner som ni!!!

VILL ÄN EN GÅNG, IFRÅN OSS INBLANDADE TACKA ER ALLA FÖR ERAT STÖD, SAMTAL,SMS,MAIL,PM,INLÄGG MM... Det har fått oss att orka fortsätta röra i skiten!!!

Vad ska man säga?? Ögonen fylls med tårar. Jag tycker att det är mycket underligt att det inte händer mer i detta fall. Men länsvetrinären har väl mer att göra med att Fun City inte har skickat in rätt papper på djuren de har, jag har sett dem (som många andra) de mår mycket bättre och är i bra skick om man ska jämmföra med hästarna som nämns av bl.a aldente & ancan (har sett videon och ponnyn) men djuren på Fun City ville han flytta på omedelbart. Ibland så undrar man hur saker och ting prioriteras. Jag vet vad som hänt med Försvunnen ponny har fått uppdateringar hela tiden det har varit jobbigt för alla nu är det dags att ta tag i fortsättningen och hålla koll på vad som händer. Ponnyn mår bra och bor härligt på landet det är det viktigaste nu får vi hoppas att det även blir bra för de andra hästarna (vi glömmer dem inte) utan fortsätter att ha ögonen öppna TILLSAMMANS ÄR VI STARKA.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
F
Ekonomi & Juridik Jag köpte för tio år sedan en ponny av en vän, eller rättare sagt vännens dåvarande sambo. Det var hans dotter som red ponnyn och sedan...
2
Svar
22
· Visningar
4 412
Senast: Flyleaf
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4