Sv: Försvunnen ponny
Här kommer lite fortsättning.... Efter hingstpremieringen var kontakten sporadisk pga att hon gjort sig ordentligt osams med en av mina bästa vänner. Orsaken var obetalda räkningar på utbildning av två ponnyer, och olika sanningar (lögner
)...
Under denna tiden träffade jag ett flertal personer som berättade olika veritioner på historier som hon berättat. Det var även olika lögner om händelser jag närvarat vid och och förtoendet för henne sjönk drastiskt.
När man pratade med henne babblade hon bara om folk som inte tog hand om sina barn, hästar ,hundar och gud vet vad. Nu ser man ju att detta bara var för att flytta fokus från henne själv
Under våren hade jag vid några tillfällen nämt att jag ville ha hem min hingst igen men inte direkt sagt när.
I slutet av maj ringde hennes sambo och sade att han skulle komma hit om vi var hemma, jo det var vi ju, så dom kom hit.
Då skulle dom prata med oss båda och ärendet var ett sto som dom hade uppstallat. Jag tyckt att hon varit i väl dåligt skick under vintern och våren och det har jag även sagt till dom. Hästen var visserligen gammal men var alldeles för mager.
Lösningen på det problemet var att försöka låna ut den som sällskapshäst till någon som hade råd att föda den, när hon sade det till mig gick jag i taket och tyckte att man kan inte låna ut en häst som inte är ens egen.
Jag efterlyste ägaren till stoet och fick svar av en tjej som visste vem ägaren var.
Tydligen hade ägaren ringt till dom och jag skulle fan inte lägga mig i deras affärer och bla, bla bla och när dom gapat färdigt ville dom låna en VINKELSLIP
Då sa jag till att jag ville hämta min hingst och det var inga problem.
Två dagar senare Hade vi (jag ,ancan och elmelts) varit och kollat hästar på bete och var påväg hem, körde en genväg genom skogen.
I en hage hittar vi ett högdäktigt hbl sto helt utmärglad, detta är den magraste häst jag sett Irl under mina 26 år som hästmänniska.
Detta var droppen..... vi ringde djurskyddet omgående.
Direkt efter åkte vi och skulle hämta lillhingsten och när vi kom dit skulle vi bara -försvinna ifrån deras gård , bara far åt helvete skrek hon . Hon sade att han inte var där utan på ett bete någon stans.
Kan ju medela att undertecknad blev lite upprörd också. Hennes sambo försökte lugna mig med- snälla åk härifrån så vi inte blir osams.
Jag krävde att åtminstonde få se min häst ,och det fick jag minsann inte. Då sade jag att då antar jag att han är i samma skick som märren. Svaret på det var -vad fan har det med saken att göra!!
Så här i efter hand tror jag att hon inte hade en aning om hur hennes märr såg ut. När hon två dagar innan lovat mig min ponny visste hon nog inte i vilket skick han var i.
Djurskyddet åkte ut akut och fotade hennes hästar i hagarna först innan dom åkte och pratade med henne. Enligt dom har Lilleman varit där hela tiden och han har varit mager men ej döende men det undrar jag, antagligen har han fått mängder av mat under juni-juli för att han skall se bra ut innan hon lämnar han men han hade bara en jätte buk och inga muskler alls.
Hon har förelägganden på stall, vinterhagar och gödselplatta och om detta fixas får hon ha 9 vuxna hästar annars inga alls. Dom kommer hålla koll så att hästarna får mat. Annars händer det nog inget direkt.
Hur dåliga måste djuren vara för att länsvetrinären skall kallas ut i ett sådant här fall ???
Jag har kollat på filmen jag tog på det dräktiga stoet säkert 100 gånger och för mig är det obegripligt hur man kan behandla en häst så, men blundar man bara tillräckligt hårt så kanske man blir blind.........