Försvunnen ponny

Sv: Försvunnen ponny

Men man får väl inte bara klampa in och hämta sin häst hos någon hur som helst heller, att bara gå i någon annan stalla så är väl olaga intrång iovsett om det råkar vara så att du ska hämta hem "dina saker".

Olinda skrev:
Tex behålllt/gömt undan en häst för ägaren?

Ja man skulle väl kunna säga så, men det är väl inte hela sanningen.. Då ägaren väl vet var hästen är? Men har fegat ur är hon börjat skrika!?! Jag skulle bara ha stövlat in och hämtat hästen.. hade det blivit tjaffs så hade JAG bett henne att fara o flyga, för så länge jag har papprena är det JAG som bestämmer! :devil:

Det är sant, ägaren verks ju vet var hästen är, MEN tex om ägeren kommer och hästen inte är på plats och "fodervärden" vägrar uppge var hästen är (kan ju så var att den bara går på bete bakom skogen likväl som att hon hår fått sålt den) så borde det väl räknas som egenmäkrigt förfarande.

Personligen hade jag också hämtat hem hästen (sen om det blir olaga intrång eller nåt av det hela så hade jag skitit högaktningsfullt i det), jag förstår inte "vill inte ha tjaffs", skit samma den här personen skulle jag ändå vilja ha så långt bort ur mitt liv som möjligt så vad spelar lite tjaffs för roll?

Nope, det får man nog inte göra. Min cykel blev stulen en gång, jag hittade den i grannhusets cykelrum och plockade hem den, vilket jag egentligen inte fick :o Farbror Polisen kom dock hem och kollade att jag tagit rätt cykel!

Men i det här hästfallet finns det ju ett muntligt avtal, så jag tror egentligen inte att trådskaparen kan åka dit och plocka hem sin häst hur som helst.

Om du visste hur förbannad jag var när jag åkte dit och inte fick hämta honom och inte ens se honom så hade du inte skrivit så. Jag gick och kollade efter honom där jag kunde tänka mig att han var utan framgång.
Jag är gravid i vecka 31 och hade sammandragningar i 1 1/2 dygn efteråt och kunde inte gå upprätt och var livrädd att något skulle hända med bebisen.
Så snacka inte om att fega ur :mad:
Här har ringt hur många som helst som vill hjälpa mig att HÄMTA hästen men jag vill inte ha mer eftermälen.

aldente igen skrev:
Om du visste hur förbannad jag var när jag åkte dit och inte fick hämta honom och inte ens se honom så hade du inte skrivit så. Jag gick och kollade efter honom där jag kunde tänka mig att han var utan framgång.
Jag är gravid i vecka 31 och hade sammandragningar i 1 1/2 dygn efteråt och kunde inte gå upprätt och var livrädd att något skulle hända med bebisen.
Så snacka inte om att fega ur :mad:
Här har ringt hur många som helst som vill hjälpa mig att HÄMTA hästen men jag vill inte ha mer eftermälen.

Okey,jag är ledsen. Då missförstod jag situationen helt! Så du har ingen aning om vart hästen är nu!? Har ingen som kan hjälpa dig? :confused: Om det hade vart i sthlm så hade jag hjälpt dig mer än gärna!

Vart i Halland bor du? Om inte så långt ner så kan jag ta min lilla bil och hämta hem ponnyn.

Vad är det för ponny förresten? Låter som en shettis?

Kram Favina :bump:

Senaste budet är att han är på ett bete någon stans var vet jag ej. Det är väl någon lurad stackare som har fått låna honom. Så om det dyker upp en svart mini hingst med skadade framtänder på höger sida någon stans så är han min. Han har/hade mkt man o svans och är mkt hingstig om han är frisk.

Olinda skrev:
Men man får väl inte bara klampa in och hämta sin häst hos någon hur som helst heller, att bara gå i någon annan stalla så är väl olaga intrång iovsett om det råkar vara så att du ska hämta hem "dina saker".

Så gjorde vi :angel: , inte för att jag vet om det var rättsligt rätt eller inte, men såhär var historian:
En ponnypappa köpte en av ridskolans ponnyer och stallade in i privatstallet (ridskolan och privatstallet sitter liksom ihop). Efter flera månader hade han ännu inte betalat ponnyn och fick flera försök på sig och fick även klart för sig att om han inte hade betalat hästen innan ett visst datum så skulle hästen återgå i ridskolans ägo.
När inga pengar hade kommit ridskolan tillhanda, tog en av stallskötarna hästen i grimskaft och ledde över till ridskolestallet igen. Ponnypappan klampade in i stallgången när hon ledde ut honom och gormade "sådär kan du inte göra!", men stallskötaren svarade lugnt - "jodå, det kan jag visst." och ponnyn är fortfarande ridskolans egendom.
:smirk:

..och aldente igen - hoppas det går bra för er med!

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkten är accepterad förresten.
Till Favina ,ja det är en mini shettis och jag tackar för erbjudandet , men nej tack jag har nog fått ett 20-30 sådana erbjudanden redan även av läderklädda bekanta men avböjt bestämt.

Har du någon bild på honom ifall någon här känner igen honom? Det kanske inte behöver blir så dramatiskt att du måste blanda in polisen och dyl om det är så att han kanske befinner sig i någons stall eller på någons bete..

*lånar*

Egenmäktigt förfarande räknas det säkert som och den som egentligen äger hästen får inte hämta hem den om inte fodervärden lämnar ut den.

Råkade ut för samma sak, fast detta rörde en äldre hund som jag lånat ut till en lika gammal man. Allt fungerade perfekt och jag träffade mannen och hunden ofta. Plötsligt en dag fick jag läsa i tidningen att mannen är död och har varit det i en månad. Jag hade inte kunnat träffa honom på länge, men ringt utan att få svar, några gånger var där upptaget så jag antog att han bara var ute och att allt var ok. Så fort jag fick veta att han var död ville jag hämta hem min hund, men först var den inlämnad på ett hundpensionat och jag fick inte veta vilket så till slut anmälde jag personen som tagit min hund, men det klassades som egenmäktigt förfarande och polisen gjorde inget. De hade bättre saker för sig än att hämta min hund sa de när jag ringde dem. Utredningen lades ner i brist på bevis, trots att hunden var registrerad och jag stod som ägare.Han som tog hunden lämnade den till den döde mannens dotter, som vägrade lämna ut den när jag kom och ringde på. Jag kontaktade också juristerna som hade hand om dödsboet, men de var inte heller intresserade och tyckte att jag fick prata med polisen. Himla tur att jag han flytta min häst från hans andra gård! Men det gjorde jag bara för att hans "förmyndare" ville ha 1500 kr i månaden för en lösdrift som JAG skötte ( 15 hästar med min).

Hon har nog hunden än om den lever vill säga.

Den enda anledningne till att jag tillslut inte gjorde inbrott hos henne var att hunden var så pass gammal som den var.

Nu är detta en häst, så jag antar att de gör lite mer än med min hund. Men annars tycker jag att du visst ska prata med dina bekanta som vill hämta hem hästen. Det är i alla fall vad jag gjort. Då hade du fått hem hästen bums och hon som lånade honom hade inte sagt vare sig bu eller bä till dig sen. Det hade hon inte vågat.

Senast ändrad:

Thrandur skrev:
Har du någon bild på honom ifall någon här känner igen honom? Det kanske inte behöver blir så dramatiskt att du måste blanda in polisen och dyl om det är så att han kanske befinner sig i någons stall eller på någons bete..

ja, bild är väl ett bra alternativ om det nu skulle vara så att han är på bete hos någon. kanske nån som känner igen han och kan säga vart han är nu! :)

hoppas allt ordnar sig tillslut!

Jag TROR det är lite skillnad från att klampa in i det stallet än på någons privata egendom.

Men... Om man nu haft ett muntligt avtal med personen som lånat hästen, är väl det avtalet uppsagt i och med att ägaren vill hämta hem hästen?

Eller vad gäller om man nu skulle ha gett något ett muntligt avtal om att få köpa en häst - man måste väl kunna säga upp ett sådant avtal? I västa fall får man väl skicka tillbaka de pengar som fodervärden påstår sig ha lagt i handpenning. Det kan väl inte röra sig om någon jättesumma i proportion till hur invecklad situationen är?

Saken var ju den att jag frågade henne på tisdag om det var ok att hämta honom och det var inga problem, min sambo hörde henne säga det också. Sen på torsdagen åkte jag dit och då fick jag inte ens se honom. Jag hade visserligen inte ringt innan men hade vägarna förbi och släpet med. :confused: .Jag vet inte vad som han ändras på två dagar i henne liv, bara mitt eget :crazy: .

Kan du inte lägga ut bild på hästen??
Om man ser den så är det ju bra om man kan jämföra med hästar man ser ute i stall & på tävlingar.

Rosenlund skrev:
Hej !!
Jag har en god vän som har råkat ut för en liknande grej som man knappt tror är sant....
Hennes unghingst på 1 år blev stulen från stallet för 4 veckor sen.
Hon har polisanmält men de gör absolut ingenting.
Här finns inga ledtrådar alls han är bara helt väck.
Ingen som har fått ett nytillskott av en unghingst E Akribori mökbrun och tre höga strumpor ett framben brunt, han har även ett ärr på ena bakbenet. Hade hasbandage på det när han försvann.
Hon har satt ut annons i ridsport och mailat vetrinärer men inte hört ett dugg från någon...
Jag tycker också att du ska ringa polisen men förvänta dig inte att de hjälper dig så mycket men då har du ju iallafall anmält.
Härliga Hallandspolisen...

Hej!

Jag vet att inte alla här har tillgång till Ridsport, men i sista nummret fanns det en liten bild på den stulna åringen. Jag har inte tidningen framför mig men jag tror att "annonsen" var under Försvunnen (strax efter annonserna om utbildning)
.
Jag tycker också att de vore en bra idé att sätta ut en bild här på Bukefalos. Här finns många ögon som kan spana! ;)

Mvh / Fia

Lånar knapp
Man får inte på eget bevåg hämta hem sin häst för det räknas som egenmäktigt förfarande och kan också bli olaga intrån om man olovandes går in i någon annans stall.Tyvärr men så är det,sen kan det vara hur fel som helst men i det här fallet så undrar jag om "fodervärden" verkligen skulle göra en motanmälan.

Då kan du dra i med att hästen överhuvudtaget aldrig varit där eftersom det inte finns några papper skrivna så :devil:

Nåja lycka till och hoppas verkligen att du får hem din lilla hingst.
Tesso

Vi håller alla tummarna för Aldente igen och hennes ponny...

Det bästa hade ju varit att de klarade av att lösa det själva...

Men det verkar lite kört ju...

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
F
Ekonomi & Juridik Jag köpte för tio år sedan en ponny av en vän, eller rättare sagt vännens dåvarande sambo. Det var hans dotter som red ponnyn och sedan...
2
Svar
22
· Visningar
4 412
Senast: Flyleaf
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024