Försvunnen ponny

Sv: Försvunnen ponny

aldente igen skrev:
För ett år sedan lånade jag ut en ponny till en vad jag trodde var en vän.

En tråkig historia du berättar. Frågan är dock om du kan göra en polisanmälan eftersom du själv har lånat ut hästen till henne, hon har ju inte stulit den från dig...

Skriv gärna hur det går!

chrysler skrev:
I ett annat fall vet ajg en fd kompis kusin som påstår att hon lånade ut en häst till en kvinna men att hon aldrig fick igen hästen , detta är säkert en 7-8 år sedan.Hästen var t-märkt å alla misstänker väl att kvinnan slaktat den.
Saken är att hon skrev över hästen på kvinnan å är man så koskad så får man räkna med bekymmer :smirk:

skirver man över en häst på någon så har man antingen gett bort den eller sålt den, inte lånat ut den.

Olinda skrev:
skirver man över en häst på någon så har man antingen gett bort den eller sålt den, inte lånat ut den.

Fast tråden handlar ju om vad man kan göra OM någon vägrar lämna tillbaka en utlånad häst...

I aldente igens fall så borde det vara en solklar häststöld!!!

Man kan inte behålla en häst som aldrig varit i ens ägo, där rätta ägaren har alla papper mm...

"fodervärden" är säkert sinnesförvirrad....

ancan skrev:

Man kan inte behålla en häst som aldrig varit i ens ägo, där rätta ägaren har alla papper mm...

Fast jag tror inte att polisen kallar det stöld eftersom hästägaren frivilligt lämnat ponnyn där från allra första början...Det är ju lätt att vara efterklok, men åter igen ser man hur viktigt det är med skrivna kontrakt!

Behöver inte finnas skrivna kontrakt, muntliga gäller, tills en av parterna btrytit sin del av avtalet...då upphör det att gälla, precis som skrivna avtal...

Har idag fått reda på två personer som hon har försökt sälja hästen till, plus att en som köpt en annan ponny av henne har det ingått en betäckning av MIN lille hingst och det står i köpekontraktet :confused: . Människan är skvatt galen inget gör mig förvånad längre. Är inte hästen överlämnad senast måndag åker jag till polisen.

Hur kan man bara göra så....??? Men har hon sagt att din hingst ej är godkänd för avel? Eller... ??? Usch... blir så lessen över såna här "människor"... Tycker ej man kan kalla dem människor... Och oavsett muntligt lr skriftligt avtal så är det ju ändå ett avtal !!! Skulle vilja sätta dit alla såna där som tar på sig för många hästar å sen bara skiter i hur de mår !!!!!! När ska de komma ner på jorden å inse att deras drömmar inte blir uppfyllda om de inte kan sköta sin verksamhet !!! :@

Jag hoppas du får hem din lille hingst !!! Säg till om det är ngt man kan göra !!! :)

Om du vet var människans brevlåda bor, varför inte bara åka dit å hämta hem hästen?Man får beträda annans mark för att hämta hem sitt djur,.

1. Polisanmäl omgående.
2. Kontakta lokala tidningsredaktioner och lokalradion och efterlys hästen.
3. Fortsätt att hålla kontakten med kommunens handläggare och be om hjälp.

4. Var beredd på att om hon inte frivilligt lämnar tillbaka hästen kommer det att ta tid.

Sannolikt förlopp om polisen "hittar" hästen:
Den placeras hos en av polisens fodervärdar under utredningstiden inför en rättegång. Denna tid kan bli lång. Hästen kommer under den tiden inte att vara tillgänglig vare sig för dig eller henne. Eftersom hon inte lämnar tillbaka hästen kan hon dömmas för självtäkt vilket kan medföra fängelse. Först då domen vunnit laga kraft lämnas hästen ut till den som vunnit målet. Jag/vi har varit i nästan samma sits som du - avtal om vissa tjänster varefter hästen skulle bli personens som ersättning för de utförda tjänsterna. Upptäcker som du att det är en person som inte uppfyller sin del av avtalet (även här muntligt) samt definitivt inte lämpar sig att ha djur. Det tog 18 månader innan hästen var tillbaka.

5. Begär handräckning hos kronofogden. Tar också tid.

En vän har erbjudit sig att försöka resonera med henne , hon har tills 1sept på sig att minska sitt hästantal till 9 och nu är där väl minst 20 så då kanske hon lämnar hem dom som inte är hennes.
Hon skall även medela att det blir polissak på tisdag om inte hästen överlämnas. Jag vill gärna undvika mer bråk då jag skall ha barn snart och får då annat att sköta. Hon lär får sitt straff ändå :bow: .

aldente igen skrev:
För ett år sedan lånade jag ut en ponny till en vad jag trodde var en vän. Vi skrev inte något kontrakt men on lovade att åtgärda ett tandfel mot att hon fick låna ponnyn. Under detta år har hon pratat om att köpa honom och föreslagit olika bytes förslag då hans värde är relativt lågt.
Nu ett år senare är hästen varken betald eller tandfelet åtgärdat, och ingen bytesaffär uppgjord pga att inte hon hållit sina löften angående bytes objektet.
Har nu upptäckt att hon inte var den människa jag trodde utan har vanvårdat sina hästar och hyser även hästar med andra ägare. Så jag åkte dit för att hämta hem min ponny ,då får jag inte det och jag får heller inte se honom utan jag skall bara "fara åt helvete".
Hon hävdar att vi har ett muntligt avtal att hon skall få köpa hästen och att hon delbetalat, jag har aldrig fått några pengar och definitivt inte skrivit något kvitto.
Jag har hästen pass och är registrerad ägare.
Hon är nu under utredning av djur skyddet och det är ingen vacker affär och jag vet ej om min häst är kvar där eller ej.
Tydligen har hon försökt att sälja honom som barnponny för några månader sedan så vad jag vet så kan han vara antingen såld och utlånad.

Hur gör jag för att få hem min häst? Helst levande, är det någon som varit i samma situation, djurskyddets kvarnar mal väldigt långsamt. Är stöldanmälan hos polisen bästa utväg?
Tyvärr är det omöjligt att resonera med personen ifråga för hon bara gapar ,skriker och hotar.

Har läst alla inlägg, och verkar inte som du vill ha hem hästen..
dalta hit o dit....
ÄR DET DIN HÄST? ja av vad jag läst.
HAR DU PAPPER? ja av vad du skrivit...
Då tar du bara med dig bekanta och åker o hämtar hästen, om du VERKLIGEN vill ha hem den!?!?!

Blir det bråk, ringer du Polisen.. men du lämnar integården utan hästen. Det är bara at vara hård o ta hem hästen omgående!!!

Annars kommer den garanterat att vara borta när du kommer, om du väntar på bättre tider.

ancan skrev:
Fast tråden handlar ju om vad man kan göra OM någon vägrar lämna tillbaka en utlånad häst...

"fodervärden" är säkert sinnesförvirrad....

Nu var det iofs inte trådskaprens inlägg jag svarade på som du knaske ser.

Men ja, jag tycker och tror att i trådskaparens fall kan det nog räknas som häststöld, nu har jag inte läst resten av svaren ännu (ska göra det strax) men varför en polisanmälan inte är gjord begriper jag inte.

Stöld kanske inte det kan räknas som och visst har trådskaparen lämnat i ifrån sig hästen frivilligt, men för det måste hon väl ha rätten att få hem sin häst, han har inte gett bort den och står uppenbarligen som ägare på den fortfarande. Egenmäktigtförfarande eller nåt kanske det kan rubriceras som (jag är dock inte 100% säker på vad "det betyder" ;))

Olinda skrev:
Stöld kanske inte det kan räknas som och visst har trådskaparen lämnat i ifrån sig hästen frivilligt, men för det måste hon väl ha rätten att få hem sin häst, han har inte gett bort den och står uppenbarligen som ägare på den fortfarande. Egenmäktigtförfarande eller nåt kanske det kan rubriceras som (jag är dock inte 100% säker på vad "det betyder" ;))

Egenmäktgtförfarande, tagit saken i egna händer, gått över sina egna befogenheter. Brytit mot något.

Montéryttare skrev:
Har läst alla inlägg, och verkar inte som du vill ha hem hästen..
dalta hit o dit....
ÄR DET DIN HÄST? ja av vad jag läst.
HAR DU PAPPER? ja av vad du skrivit...
Då tar du bara med dig bekanta och åker o hämtar hästen, om du VERKLIGEN vill ha hem den!?!?!

Blir det bråk, ringer du Polisen.. men du lämnar integården utan hästen. Det är bara at vara hård o ta hem hästen omgående!!!

Annars kommer den garanterat att vara borta när du kommer, om du väntar på bättre tider.

Låter som en bra ide´. Har du papper på att hästen är din så är det ju lugnt.

Det är därför jag inte förstår alla som tycker att polisanmälan är det bästa. Först och främst bör ju trådskaparen hämta hem sin häst omgående, går inte det får hon väl ringa polisen. Dock kan det aldrig räknas som stöld.

Men har man ett muntligt avtal så är det oerhört svårt att bevisa vad som har sagts, för båda parter och det är väl ofta därför det blir "tjafs" när man har haft ett muntligt avtal.

Apropå själva problemet så är det ju en rätt bra insändare i senaste numret av Ridsport(om sådana som samlar på sig massor med hästar utan de rätta ekonomiska möjligheterna)

Tex behålllt/gömt undan en häst för ägaren?

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
F
Ekonomi & Juridik Jag köpte för tio år sedan en ponny av en vän, eller rättare sagt vännens dåvarande sambo. Det var hans dotter som red ponnyn och sedan...
2
Svar
22
· Visningar
4 412
Senast: Flyleaf
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024