Försvunnen ponny

aldente

Trådstartare
För ett år sedan lånade jag ut en ponny till en vad jag trodde var en vän. Vi skrev inte något kontrakt men on lovade att åtgärda ett tandfel mot att hon fick låna ponnyn. Under detta år har hon pratat om att köpa honom och föreslagit olika bytes förslag då hans värde är relativt lågt.
Nu ett år senare är hästen varken betald eller tandfelet åtgärdat, och ingen bytesaffär uppgjord pga att inte hon hållit sina löften angående bytes objektet.
Har nu upptäckt att hon inte var den människa jag trodde utan har vanvårdat sina hästar och hyser även hästar med andra ägare. Så jag åkte dit för att hämta hem min ponny ,då får jag inte det och jag får heller inte se honom utan jag skall bara "fara åt helvete".
Hon hävdar att vi har ett muntligt avtal att hon skall få köpa hästen och att hon delbetalat, jag har aldrig fått några pengar och definitivt inte skrivit något kvitto.
Jag har hästen pass och är registrerad ägare.
Hon är nu under utredning av djur skyddet och det är ingen vacker affär och jag vet ej om min häst är kvar där eller ej.
Tydligen har hon försökt att sälja honom som barnponny för några månader sedan så vad jag vet så kan han vara antingen såld och utlånad.

Hur gör jag för att få hem min häst? Helst levande, är det någon som varit i samma situation, djurskyddets kvarnar mal väldigt långsamt. Är stöldanmälan hos polisen bästa utväg?
Tyvärr är det omöjligt att resonera med personen ifråga för hon bara gapar ,skriker och hotar.

Sv: Försvunnen ponny

Rent logiskt borde du ju polisanmäla henne för stöld. Jag menar, är hon under utredning och du inget säger så antar väl alla att det är hennes häst. Du står ju som ägare till den på papper...så bevis har du ju. Jag har en svag förnimmelse att jag varit med om samma sak när jag var liten. en kompis pappa lånade ut deras russ till några typer, sedan vägrade dom lämna igen hästen. Pappan fick tydligen enl lag INTE bara åka dit och ta igen hästen...utan han blev tvungen anmäla. Tids nog kom hästen tillbaka, men efter lite om och men. Så...polisanmäl du och ring även till Miljö och Hälsoskyddet i kommunen där hästen står och snacka med dom hur du ska bära dig åt.

Jag har pratat med djurskyddet och hon har till siste aug på sig att fixa till stället och minska häst antalet till 9st. Det vore ju i hennes intresse att lämna tillbaka hästen för då blir det ju en mindre men detta har blivit en personlig sak. Eller så är han i så dåligt skick att han inte kan visas upp. Har fått veta att hon har gömt hästar i stallet innan.

Om inget hörs över helgen blir det nog polisanmälan.

Nej, inte vänta tills efter helgen. Gör en anmälan i morgon. Ju mindre tid du låter gå till spillo dessto bättre för dig. Vart tusan håller hästen till...i Halland där du bor eller ? Har du långt dit ?

Jag skulle polisanmält omedelbart. Om hon nu ska minska ner antalet hästar, vad är det som hindrar att hon säljer din ponny istället för att lämna tillbaks den?

Det är klart att det blir en anmälan om inte hästen kommer fram i princip omgående!!!

Men...finns det ingen här ute som haft liknande erfarenheter???

Jag har hört att det finns en gammal,känd connemarahingst som det ligger en tvist emellan fodervärd/ägare...

Bla...

Mja enda jag varit med o är att jag lånade ut en ponny var fodervärd vägrade höra av sig på 6 månader fast jag rigde hem till henne, på mobilen å lämnade meddelande å tillslut hennes far.

När kontraktet för fodervärdstiden gått ut å jag försökt få tag i människan en evighet(står att fodervärden ansvarar för hästens hemtransport) å jag lämnar flera meddelanden, jadå ringer fodervärden upp minsann. :smirk:
Såklart försöker människan vara munter å skratta bort det hela, så gör man fan inte :mad:

I ett annat fall vet ajg en fd kompis kusin som påstår att hon lånade ut en häst till en kvinna men att hon aldrig fick igen hästen , detta är säkert en 7-8 år sedan.Hästen var t-märkt å alla misstänker väl att kvinnan slaktat den.
Saken är att hon skrev över hästen på kvinnan å är man så koskad så får man räkna med bekymmer :smirk:

Ar ponnyn chippad? I sa fall har hon nog inte salt hasten, for da hade de nya agarna forsokt att skaffa pass och sant till hasten.

Men jag haller med resten - polisanmal sa snabbt som mojligt.

Hej !!
Jag har en god vän som har råkat ut för en liknande grej som man knappt tror är sant....
Hennes unghingst på 1 år blev stulen från stallet för 4 veckor sen.
Hon har polisanmält men de gör absolut ingenting.
Här finns inga ledtrådar alls han är bara helt väck.
Ingen som har fått ett nytillskott av en unghingst E Akribori mökbrun och tre höga strumpor ett framben brunt, han har även ett ärr på ena bakbenet. Hade hasbandage på det när han försvann.
Hon har satt ut annons i ridsport och mailat vetrinärer men inte hört ett dugg från någon...
Jag tycker också att du ska ringa polisen men förvänta dig inte att de hjälper dig så mycket men då har du ju iallafall anmält.
Härliga Hallandspolisen...

Hej!

Såg att hon satte ut en bild i nya nummret! Jättebra!!
Lite lustigt att du skrev det här, jag satt just och funderade på om hon hört något. Det borde vara något för alla Bukelister att hålla ögonen öppna efter. Hälsa henne att vi tänker på henne och hästen . Jag pratar faktiskt med alla "hästkompisar" jag har och frågar om denna häst. Tycker det är fruktansvärt!!
Jag har alltid varit rädd när hästarna går på bete - men när de står i boxen!!!!

Mvh / Fia

Jag hamnade i andra ändan av liknande fall. Jag tog två hästar på foder för avel. Kollade med ASVH om det var ägaren som lämnade ut hästarna och om allt var OK. Den ena fanns med i deras dataregister så det gick snabbt och allt stämde till 100% med den hästen. Den andra var lite äldre och fanna bara i deras manuella register och ASVH tyckte det var för jobbigt att gå ner i arkivet och leta. Så efter som den andra hästen var OK så antog jag det var nummer två också. Detta hände på hösten och på våren strax innan betäckning så dog häst nummer ett knall och fall i hagen. Skickade hästen på obduktion och ringde ägaren, vars telefonnummer hade upphört utan hänvisning!? När obduktionsprotokollet kom skickade jag det till ägarens adress men fick det tillbaka med okänd mottagare. Under tiden hade häst nummer två blivit dräktig och jag gjorde olika försök att få tag på ägaren utan att lyckas. Tiden gick hästen fölade och fick ett mycket bra föl, fortfarande ingen kontakt med ägare, så hästen åkte iväg till hingst igen. Så på hösten dyker det plötsligt upp en familj från "Halland" (jo dom bodde där) och sa att det var deras svärfars häst och att dom ville komma och titta på hästen. Ja vad säger man? Dom fick ju komma och döm om min förvåning när dom då anser att dom utan vidare kan ta både sto och föl utan att betala något. Hur man än vrider och vänder på så var ju varken fölen eller stoets uppehälle gratis under den tiden jag hade dom så det blev strid om det hela + att han som var ägare till hästen tyckte att den hade det så bra här att den kunde stanna här, när var det viset.
När alla fakta i målet kom fram var mycket kompliserat.
- den riktiga hästägaren var förbjuden av djurskyddet att hålla djur men inte att äga dem.
- den jag fått hästen ifrån hade erbjudit sig att ta hand om hans häster om hon fick använda dom till avel och ridning.
- hästägaren hade på grund av en skada i huvudet blivit väldigt otillräknerlig och hade inte full koll på vad han gjorde och sa från dag till dag. Så att han sa att hästen skulle stannas hos mig ena dagen gällde inte nästa för att sedan vara helt klart igen. Han var omyndigförklarad och som jag förstod det var det som värdottern som var förmyndare för honom och hon skulle till varje pris ha hem alla hans hästar. Även om polis och jurister sa annat.
- hon som tog hand om hästarna åt honom hade problem med missbruk i famlijen och dom hade fått flytta till ett behandlingshem när jag fick hästarna. Det var därför jag inte kunde få kontakt med henne.
Det blev en dyrbar och segdragen tvist som slutade med att jag fick köpa stoet för en symbolisk summa och fick en tokig gubbe som med jämna mellanrum ringer och anklagar mig för att ha stulit hans häst.

Nämen fy, vilken historia!
Man tror knappt det är sant när man hör sådana här historier som ni skrivit! Att det verkligen finns såna människor är helt ofattbart! Tänker man inte på hästen som individ utan bara en sak man kan göra vad man vill med?

Aldente igen, hoppas verkligen det löser sig för dig och hästen! Sånt här är ju fruktansvärt!

Ponnyn har Pass och är visad som hingst (dock ej godkänd) och alla hans skavanker är väl dokumenterade av vetrinär. Rent krasst räcker det att vi hittar skallen så går han att identifiera. Han är även DNA testad. Nu går det inte att slakta en häst utan pass men ,en ponny på 80cm går ju att gräva ner.
Jag skall medela henne att hon har till måndag på sig att lämna tillbaka honom annars blir det polisanmälan. :devil: :devil:

Till Mynta2 ja hon bor i hallan och nära mig. Tack till alla för era svar ,fortsättning följer

Hon måste vara bra korkad som tror att hon kommer undan med att stjäla en häst som har pass, dna test mm :devil:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
F
Ekonomi & Juridik Jag köpte för tio år sedan en ponny av en vän, eller rättare sagt vännens dåvarande sambo. Det var hans dotter som red ponnyn och sedan...
2
Svar
22
· Visningar
4 412
Senast: Flyleaf
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4