Försvarsmaktens hundar - P1

Jo vi är några som lyssnar och vi har vidrört ämnet i ett par andra trådar.
Själv blev jag besviken på programmets första del om MH som jag tyckte missade mycket i ämnet.
Personen man intervjuvade borde man ha granskat bättre då hen är medskyldig till det fusk hen nömde i förbifarten som smutskampanjoch blev avstängd från sin tjänst i två år.
Man tog inte upp något om detta fusk. Det rör sig om hundar som påståts ha gjort MH runt om i Sverige men som samma dag finns bevis (och dokument) på att de testats på FMs bana i norr. En omöjlighet. Antingen är MH-protokellena falska, eller FMs eller så har hundarna åkt helikopter härs och tvärs över landet den dagen.
Hundarna finns presenterade med namn så detta går att kolla upp. FM kallar det "missförstånd". De har en del sånna här "missförstånd" och när detta kom fram till SKK så slutade SKK med MH-dispansen och FM blev avstängda.
Synd att detta inte kom med för det pickar hål ffa på trovärdigheten hos den som de intervjuvar och samtidigt lät det som att vi privata uppfödare i rasen håller på med en förtalskampanj.
Personen som förde FMs talan kom också med direkta faktafel om sin egen meritlista. Hen är inte den enda svensken som vunnit IPO-Vm. Och VM är inte ens den tyngsta tävlingen, många skickliga förare dissar VM för andra IPO-tävlingar i rasen där en lång räcka Svenskar skulle slå hen (som inte är tävlingsaktiv på många, många år) så den där avundsjukan mot hen som hen pratade om är bara löjlig. Likaså avundsjukan mot hens egna uppfödning.
Hen är dock en god dressör, absolut. Men inte unik på något vis i sin kunskap.

Det finns många saker som jag hoppas de tar fram. Om det handlar om ekonomi idag så hoppas jag verkligen att de jämför kostnaderna mellan statligt uppfödda hundar mot de som köps in privat. Också att man belyser hur stort deras svinn är med kasserade hundar och hur få hundar som går i tjänst. Mindre än 19% av hundar i statlig tjänst kommer från FM var mål är att förse 50% av marknaden med hundar.

Och så hoppas jag att de kommer ta upp hur hälsan ser ut i FMs avel, ffa synen på allergier.

Senast ändrad av en moderator:
Har lyssnat på dagens avsnitt och är förbannad över att man tror man kan motivera inköp av omeriterade tikar för 200.000kr (och uppåt).
Det är ju sinnesssjukt att man betalat det, och att man försöker påstå att det skulle vara något normalt.

För det första: jag har på olika sätt uppfattat att det finns problem med FM och de hundar de tar fram, jämfört med annan avel på bruks/tjänstehundar. Både vad avser kvalitén på hundarna, samt de avtal som ingås med fodervärdar med mera.

Men, jag, som inte vet ett skit om hundar, hundavel, och hur egentligen kvalitén är på FM:s hundar, reagerar på några triggers av olika slag, som har med det publicistiska att göra, här är en:

Min uppfattning är att LOU, aldrig ska få tillämpas på levande djur, eftersom det i princip är omöjligt att skapa ett stringent underlag för upphandling.
En häst (jag vet, det är inte en hund, men...) som fungerar skitbra i en miljö, kan fungera betydligt sämre i en annan. Så bör det vara med andra dresserade/dresserbara djur (som hundar) också.

Snacket om LOU, gör att åtminstone jag blir lite "blockerad" från att se om resten av granskningen är relevant, jag börjar fokusera på den detaljen, istället för att se helheten.

För det första: jag har på olika sätt uppfattat att det finns problem med FM och de hundar de tar fram, jämfört med annan avel på bruks/tjänstehundar. Både vad avser kvalitén på hundarna, samt de avtal som ingås med fodervärdar med mera.

Men, jag, som inte vet ett skit om hundar, hundavel, och hur egentligen kvalitén är på FM:s hundar, reagerar på några triggers av olika slag, som har med det publicistiska att göra, här är en:

Min uppfattning är att LOU, aldrig ska få tillämpas på levande djur, eftersom det i princip är omöjligt att skapa ett stringent underlag för upphandling.
En häst (jag vet, det är inte en hund, men...) som fungerar skitbra i en miljö, kan fungera betydligt sämre i en annan. Så bör det vara med andra dresserade/dresserbara djur (som hundar) också.

Snacket om LOU, gör att åtminstone jag blir lite "blockerad" från att se om resten av granskningen är relevant, jag börjar fokusera på den detaljen, istället för att se helheten.
Så är det ju absolut, och jag håller med om att LOU blir svårt att använda i det här fallet.
Samtidigt så finns ju lagen av en anledning - för att man inte ska kunna köpa in saker för flera gånger högre pris än normalt. Jag tror inte vi har något annat som är tillämpningsbart i det här fallet?
Och jag är glad bara någon sätter stopp för idiotin.

Har lyssnat på dagens avsnitt och är förbannad över att man tror man kan motivera inköp av omeriterade tikar för 200.000kr (och uppåt).
Det är ju sinnesssjukt att man betalat det, och att man försöker påstå att det skulle vara något normalt.
Jag tror jag ska starta en ny verksamhet o sälja skitschäfrar till FM,köpa för 10-15 o sälja för 200,känns som jag kan både renovera o åka på semester snabbt.

Så är det ju absolut, och jag håller med om att LOU blir svårt att använda i det här fallet.
Samtidigt så finns ju lagen av en anledning - för att man inte ska kunna köpa in saker för flera gånger högre pris än normalt. Jag tror inte vi har något annat som är tillämpningsbart i det här fallet?
Och jag är glad bara någon sätter stopp för idiotin.
Nog går det att ha granskiningar av både inköp, priser och budgetar, samt uppföljningar, utan att just använda LOU.

Stora privata företag t.ex., har olika beslutsmodeller, budgeteringsregler och uppföljnings/revisionssystem, för att säkerställa att inte en enskild avdelning/enhet löper amok och köper vad som helst till vilket pris som helst, och för att undvika olika former av korruption.

Så visst går det utan LOU!

Men det kräver att man har en (företags-)organisation som fungerar!

Och ett problem är möjligtvis, att hela grejen med "försvarsmaktens hundar" inte lirar, därför att det helt enkelt finns organisatoriska problem i allmänhet inom försvarsmakten...

Nog går det att ha granskiningar av både inköp, priser och budgetar, samt uppföljningar, utan att just använda LOU.

Stora privata företag t.ex., har olika beslutsmodeller, budgeteringsregler och uppföljnings/revisionssystem, för att säkerställa att inte en enskild avdelning/enhet löper amok och köper vad som helst till vilket pris som helst, och för att undvika olika former av korruption.

Så visst går det utan LOU!

Men det kräver att man har en (företags-)organisation som fungerar!

Och ett problem är möjligtvis, att hela grejen med "försvarsmaktens hundar" inte lirar, därför att det helt enkelt finns organisatoriska problem i allmänhet inom försvarsmakten...
Nu är ju detta inte ett privat företag utan en statlig myndighet. Det är rätt stor skillnad.
Men som sagt, jag håller med om problemen med LOU i det här fallet.

För första gången så håller jag med Steen i allt han säger. Han har helt rätt i sin del av programmet.

Kenneln i Ronneby är en mycket skicklig kennel och deras ifrågasättande är helt berättigad.

Jag kan lova att de hade fått köpa den volymen tikar under samma tidsperiod för under halva summan. Lätt.
Det finns 200 brukskennlar i endast i Sverige. Av dessa har merparten linjer av tjänstekapacitet.

Nästa gång kommer Reino. Då blir det åka av :D

Jag misstänker att de varit ute efter linjer SH hade på sin tid.
Men det är som Steen säger, det ÄR inget unikt med dem. De finns i mängder av Svenska hundar. Och lång tid har gått sen SH. Dessa linjer är utblandade nu.
Problemet är att en del folk har inte varit så varsamma med dem och ohälsa har kommit in i vissa av dem.
Ett annat problem som FM har förutom ohälsan är att en del av den gamla hangarhundsmentaliteten slår igenom. De har en hel del hundar som brister i tillgängligheten. Och vi vet nog alla varför de flesta hundar tar till tänder. Rädsla.

Därför ska det bli mycket intressant att höra Reino Oskarsson nästa gång. Han var en gång i tiden med och tog fram vårat nuvarande MH tillsammans med FM mfl. Han har även ett finger med i gamla MT, varit drivande i det nya MT samt genomförandet av Index för Schäfer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka