Sv: Förstöra ryggen för all framtid?
Till både dig och Sweet
De flesta sadelutprovare jobbar ihop med en butik och en sadelmakare. (anordnar sadelprovardagar där man får prova hela butikens begagnade och nya sortiment) Och jag kan ganska säkert säga att jag inte har träffat på en enda som är helt opartisk. Alla har de ju de märkena som de tycker är bra. Om de tycker Kieffer sadlar är skit skulle de ju inte rekommendera sadlarna. Men då är det ju inte för att de får mindre pengar när de säljer en Kieffer (de kan ju rekommendera en annan sadel i samma prisklass) utan för att de anser inte att Kieffers filosofi om hur en sadel ska se ut/vara uppbyggd faktiskt ska se ut så där.
Det finns ju vissa märken som räknas som bra. Stubben, Albion, County, Morris & Nolan, Amerigo, Dominus, Prestige.
Förutsatt att sadeln passar hästen, så rekommenderar ju självklart sadelmakaren en stubbensadel som hon vet är hållbar och bra kvalitet och stoppning, än en billig Kingston som har dåliga stigläderkrampor och bommar.
De jag har pratat med skulle inte rekommendera en illasittande sadel, men skulle rekommendera en Stubben över en Kingston. Inte för att det vore att Kingston sadeln är billigare, (det kan ju vara en begagnad Stubben) utan för att Stubben faktiskt ÄR bättre.
Alla dyra märkessadlar är inte bra bara för att de är märkessadlar. De måste ju självklart passa hästen. Men en märkessadel som Stubben, Albion, County etc håller i många år och har bra kvalitet på läder, bom, hantverk. Och om något är skadligt så är det en bruten bom på hästen eller för hård stoppning/missanpassade bossor vilket oftast är fallet med billiga sadlar.
Har man inte råd med en ny dyr sadel skulle jag satsa på en begagnade som jag skulle stoppa om (och kolla så att bommen är korrekt).