Förstöra ryggen för all framtid?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 405
Sv: Förstöra ryggen för all framtid?

Diabolical_Kitten skrev:
Ta ut en sadelutprovare! Och låt dig inte luras av sadelmakare... Det ska vara en utbildad sadelutprovare.

Detta har du skrivit en en annan tråd...

Där säger du alltså att en utbildad sadelutprovare kan mer än en sadelmakare om hur en sadel ska ligga på hästen.

Jag letade också efter detta inlägg förut, för jag tyckte jag kom ihåg att någon sagt så. Hur hänger det i hop, och varför skulle man inte kunna lita på en sadelmakare?

Jag vill lägga till att jag absolut inte kan mycket om sadlar (det har ni som läst mina tidigare inlägg sett ;) ), MEN om jag ska anlita någon och betala för dennes service vill jag att människan ska vara kunnig. Jag tycker att "ta ut en sadelutprovare" börjar låta som ett standarsvar på alla problem och, kritisk som jag är, så vill jag veta vad jag egentligen får för mina pengar! Tycker inte alls att det låter som om det alltid löser sig med en sadelutprovare, det finns ju många här på Buke som misslyckats verkar det som. OM nu många, förutom de här 9 då, sadelutprovare går 2-dagars-kurserna så kan man ju undra hur kunniga de egentligen är?? Om det RÄCKER för att få papper på att man är sadelutprovare, så tror jag det är många som skippar att utbilda sig vidare. Rätta mig om jag har fel, jag vill gärna ha fel i detta fallet!

Ja, då jag har träffat på så många sadelmakare som tror dom kan prova ut sadlar. Man måste ju inte ha gesäll eller mästarbrev för att bli sadelmakare. Man får ju kolla upp sadelmakaren och hennes/hans kunskap.
Alla som har gesällbrev har inte heller någon kunskap om hästens anatomi. Många sadelmakare kan bara stoppa om och laga sadlar. Men många tror att en sadelmakare automatiskt vet allt om hästen och dess muskulatur/byggnad, men så är det inte.
Men alla sadelutprovare vet inte det heller, men jag förutsätter i den här situationen att sadelutprovaren är utbildad, hästkunnig överhuvudtaget och vettig.

Och därför ska an höra med folk vilka de rekommenderar. Prata med tillverkarna på vissa märken om vilka dom rekommenderar.

Javisst finns det många som luras, men det finns också många som vet mycket, sen går på dessa helgkurser, läser böcker, och vidareutbildar sig. Men kan vara lärling hos n¨gon duktig. Det finns inte abra dessa kurser, och de personer jag har anlitat och bekanta till mig har anlitat har inte varit några idioter, fast de inte har gått på sadelmakeriskolan i Tärnsjö.

Diabolical_Kitten skrev:
Prata med tillverkarna på vissa märken om vilka dom rekommenderar.

Men det kan väl inte vara så bra, vill man inte hellre ha någon som är oberoende av märken?

Ringer man till tillverkaren av sadeln och frågar om vilka sadelinprovare de rekommenderar så är risken stor att de rekommenderar någon som säljer just deras märke och alltså inte är opartisk.

Till både dig och Sweet

De flesta sadelutprovare jobbar ihop med en butik och en sadelmakare. (anordnar sadelprovardagar där man får prova hela butikens begagnade och nya sortiment) Och jag kan ganska säkert säga att jag inte har träffat på en enda som är helt opartisk. Alla har de ju de märkena som de tycker är bra. Om de tycker Kieffer sadlar är skit skulle de ju inte rekommendera sadlarna. Men då är det ju inte för att de får mindre pengar när de säljer en Kieffer (de kan ju rekommendera en annan sadel i samma prisklass) utan för att de anser inte att Kieffers filosofi om hur en sadel ska se ut/vara uppbyggd faktiskt ska se ut så där.

Det finns ju vissa märken som räknas som bra. Stubben, Albion, County, Morris & Nolan, Amerigo, Dominus, Prestige.

Förutsatt att sadeln passar hästen, så rekommenderar ju självklart sadelmakaren en stubbensadel som hon vet är hållbar och bra kvalitet och stoppning, än en billig Kingston som har dåliga stigläderkrampor och bommar.
De jag har pratat med skulle inte rekommendera en illasittande sadel, men skulle rekommendera en Stubben över en Kingston. Inte för att det vore att Kingston sadeln är billigare, (det kan ju vara en begagnad Stubben) utan för att Stubben faktiskt ÄR bättre.

Alla dyra märkessadlar är inte bra bara för att de är märkessadlar. De måste ju självklart passa hästen. Men en märkessadel som Stubben, Albion, County etc håller i många år och har bra kvalitet på läder, bom, hantverk. Och om något är skadligt så är det en bruten bom på hästen eller för hård stoppning/missanpassade bossor vilket oftast är fallet med billiga sadlar.

Har man inte råd med en ny dyr sadel skulle jag satsa på en begagnade som jag skulle stoppa om (och kolla så att bommen är korrekt).

*KNAPPLÅN*

Förlåt om jag spårar ut ur själva trådens handling lite...
Är det någon som har personliga erfarenheter, eller har hört talas om Catarina H*nriksson är en bra sadelutprovare? :confused:

I Våxtorp?
Jag tycker hon är bra, däremot förstår jag mig inte på vissa som har hjälpt henne i butiken och sådär, oftast har de varit helt okunniga. Men hon själv tycker jag är duktig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 179
Senast: Nepenthe
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka