Förstör sina hästar

F

Fold_Nathalie

Hej!
Jag vet en som förstör sina två hästar, hon har en unghäst som knappt är inriden och är så omusklad att den får anstränga sej att skritta sträckor över 10 meter, sen tvingar hon ut den på en tretimmarsrunda!
Sen har hon en äldre häst som hon när som helst kan få för sej att hon ska rida och trots att även denna häst är omusklad och i dålig kondition så tvingar hon iväg den på längre rundor.

Hon gör allt precis fel, hon ryktar inte ens efteråt, hon mockar aldrig boxen, utan tvingar sin pappa att göra det, och då är den rejält smutsig.
Sen när hennes häst var skadad hjälpte jag till med den, hon brydde sej inte, och jag och hennes pappa fick sköta den, och när hon en gång kom till stallet för att ta hand om sin skadade häst vägrar hon ta in den utan säger att hon ska göra det ute i hagen.
Jag blir chockad, hästen har ett stort öppet sår på sitt ben, att sköta det i en hage med flera decimeters snö är omöjligt, jag blev arg och sa till henne mej hon lyssnade inte, snabbt hämtade jag hennes pappa som råkade vara i närheten, han skällde ut henne ordentligt och det var som vanligt jag som fick ta hand om hästen, badda såret och lägga på nytt förband.
Hon lyssnar aldrig på mej, hon vet bästa bara för att hon ridit längre, för att hon råkar vara sju år äldre, men hon är en idiot.

Vad ska jag göra?:confused:

Sv: Förstör sina hästar

Hennes pappa verkar ju ha lite vett iaf - kan du inte prata med honom och förklara att man kanske ska ta det lite lugnt med unghästen?
Men vet du att hon red i hela tre timmar och inte hoppade av den och satt någonstans och lät den beta eller så - bara för att man är borta från stallet länge så innebär det inte att man rider hela den tiden, jag har haft picnick med hästar flera gånger och varit ute länge.
Mockas boxen varje dag iaf?
Man kan ju inte tvinga folk att sköta och rida hästar så som man själv anser är bra, så länge hästarna ser välmående och glada ut så räcker det. Men visst låter mycket av det där inte så vidare bra, speciellt det med såret.

Hennes pappa verkar ju ha lite vett iaf - kan du inte prata med honom och förklara att man kanske ska ta det lite lugnt med unghästen?
Men vet du att hon red i hela tre timmar och inte hoppade av den och satt någonstans och lät den beta eller så - bara för att man är borta från stallet länge så innebär det inte att man rider hela den tiden, jag har haft picnick med hästar flera gånger och varit ute länge.
Mockas boxen varje dag iaf?
Man kan ju inte tvinga folk att sköta och rida hästar så som man själv anser är bra, så länge hästarna ser välmående och glada ut så räcker det. Men visst låter mycket av det där inte så vidare bra, speciellt det med såret.

Jag vet att hon red i hela tre timmar, en kompis var med och såg det, men hon lyssnar inte på henne heller.
Jag har försökt prata med pappan och han tycker också att hon gör fel, men hon lyssnar inte på honom för att han inte vet något om hästar, men han har åtminstonde sunt förnuft.

Rida ut på en unghäst i 3timmar är väl inte så farligt? beror på vad man gör under uteritten och vad man ställer för krav. Får hästen gå i fri form och "skogsmulla" så spelar det inte så stor roll,.. en häst orkar mycket mer än vad man tror.

Tvätta sår i hage är väl heller inget man direkt behöver "ojja" sig för. Det är faktiskt inte mycket renare i ett stall, -.. så länge man tvättar det ordentligt och lägger om såret (om det nu är stort) men är såret så stort som det verkar på dig så borde väl hästen vara halt? svullen, varm? och behöva veterinär vård.

Sen det där med boxen, hennes pappa mockar ju den? det spelar väl ingen roll vem som mockar den, utan det som spelar roll är att någon gör det och att boxen är mockad tills hästen ska in i den igen.

Rykta hästen efter ridning gör inte jag heller, min häst mår inte dåligt utav det. Jag brukar kolla hovarna om vi ridit ut så inga stenar fastnat.. men rykta det gör jag innan ridningen för att hästen inte ska få skav utav eventuellt smuts där sadeln/sadelgjorden ska vara, och är noga vid benen för att försöka undvika mugg (som kommer om hästen ständigt är lerig där) .. hästen går ju ändå ut och rullar sig oftast efter ett ridpass, och den behöver ju inte vara fin på vägen till hagen?

Det ända jag kan reagera på att det kanske inte är så snällt att tvinga ut unga/gamla hästar på långturer, men gör man det sällan så ser jag inget problem med det.. iallafall inte för den yngre hästen.

Alla tar hand om sina hästar på sitt sätt, så länge hästen inte mår dåligt och lider utav det.

Går de inte alls att prata med tjejen så du kan framföra dina tankar kring detta? Säga till henne att du oroar dig för att hennes hästhållning förstör hästarna?

Rida ut på en unghäst i 3timmar är väl inte så farligt? beror på vad man gör under uteritten och vad man ställer för krav. Får hästen gå i fri form och "skogsmulla" så spelar det inte så stor roll,.. en häst orkar mycket mer än vad man tror.

Tvätta sår i hage är väl heller inget man direkt behöver "ojja" sig för. Det är faktiskt inte mycket renare i ett stall, -.. så länge man tvättar det ordentligt och lägger om såret (om det nu är stort) men är såret så stort som det verkar på dig så borde väl hästen vara halt? svullen, varm? och behöva veterinär vård.

Sen det där med boxen, hennes pappa mockar ju den? det spelar väl ingen roll vem som mockar den, utan det som spelar roll är att någon gör det och att boxen är mockad tills hästen ska in i den igen.

Rykta hästen efter ridning gör inte jag heller, min häst mår inte dåligt utav det. Jag brukar kolla hovarna om vi ridit ut så inga stenar fastnat.. men rykta det gör jag innan ridningen för att hästen inte ska få skav utav eventuellt smuts där sadeln/sadelgjorden ska vara, och är noga vid benen för att försöka undvika mugg (som kommer om hästen ständigt är lerig där) .. hästen går ju ändå ut och rullar sig oftast efter ett ridpass, och den behöver ju inte vara fin på vägen till hagen?

Det ända jag kan reagera på att det kanske inte är så snällt att tvinga ut unga/gamla hästar på långturer, men gör man det sällan så ser jag inget problem med det.. iallafall inte för den yngre hästen.

Alla tar hand om sina hästar på sitt sätt, så länge hästen inte mår dåligt och lider utav det.

Men tänk för att rundan nästan bara bestog av grusvägar och asfaltsvägar, och det var flera deximeter snö ute när hon försökte sköta såret, hästen blev konstigt nog inte halt fastän såret var stort men var flera gånger inne på ett djursjukhus och röntgades.
Det kanske inte är så farligt för en häst som har bra kondition och inte blir genomsvettig av en ridtur att inte ryktas efteråt, och knappast ryktar hon för heller, svetten blir brun av smuts.

Men tänk för att rundan nästan bara bestog av grusvägar och asfaltsvägar, och det var flera deximeter snö ute när hon försökte sköta såret, hästen blev konstigt nog inte halt fastän såret var stort men var flera gånger inne på ett djursjukhus och röntgades.
Det kanske inte är så farligt för en häst som har bra kondition och inte blir genomsvettig av en ridtur att inte ryktas efteråt, och knappast ryktar hon för heller, svetten blir brun av smuts.

Okej, men det kunde jag inte veta, att den bestod utav asfalt och betong.. det kanske inte är jätte bra att rida på asfalts väg i tre timmar. Grus vägar är dock inte lika "farliga".

Ser fortfarande inte så stora problem med att sköta ett sår ute, hur tror du att många gör som har sina hästar på lösdrift? Faktiskt så rekommenderar man att ex. kastrera på vintern då det är snö ute, för att minska risken för infektioner.

Det är inte farligt för någon häst att inte bli ryktad efteråt, spelar ingen roll hur bra kondition den har, själva ryktningen efteråt har egentligen inget speciellt syfte än att göra hästen lite renare och kanske för att minska skav om hästen har täcken på sig.

Vet föresten flera duktiga,och väl meriterade tränare som inte ryktar sina hästar före ridning heller, om hästen då inte är väldigt smutsig. -lite damm gör inte så stor skillnad egentligen.

Hur ser hästarna ut att må? Är dem mycket "tuffsigare" , hängigare, ledsnare än någon annan häst i stallet? Haltar dem? Har dem några andra fysiska problem? -om inte så är det ingenting du kan göra förutom att försöka prata med henne och hennes familj, eventuellt prata med stallägaren.

Snön gjorde nog ingen negativ inverkan på såret.
Tvärtom är ju renare i hagen med snö än damm och lera.
Kanske bara jobbigare för den som ska stå i den samtidigt som man rengör.

Jag brukar inte borsta min häst efter ridning heller varje gång.
Jag borstar innan.
Och att hon inte mockar stör nog inte hästen, så länge nån annan gör det.

Om en person skulle störa mej så mkt att jag kallar denna för idiot, så skulle jag inte åka dit överhuvudtaget om vi inte delar stall.

måste vara en hedershäst hon har som håller ut i tre timmar fast den måste släpa sig för att ta sig fram tio meter.

Hästar är inte dumma, och skulle den lida oerhört tror jag den skulle visa det genom att ex kasta av ryttaren eller andra dumheter.

Låter som hon är otroligt bortskämd! Det är föräldrarnas ansvar och därmed kan du inget göra. Svagt av pappan att inte kunna tala sin dotter till rätta.Anser han att hon gör fel så sälj hästarna.Hon verkar ju inte bry sig ändå.Vill hon rida får hon väl vända sig till en ridskola. Förstår inte föräldrar som kan acceptera att deras avkomma behandlar djur illa och väljer att blunda för det.Han "föder" ju hennes slarvighet och nonchalans genom att "tvingas" göra saker åt henne.:mad: Och gör det också.Herre gud!!

DU kan inte göra så mycket.

Om hästarna djurskyddsmässigt far illa så kan och ska du anmäla till länsstyrelsen där du bor.
Annars så får du titta bort helt enkelt.

Dock så är jag lite fundersam till det du skriver.
INGEN frisk häst, riden eller ej, är så omusklad att den får släpa sig fram för att skritta 10 meter. Och en häst som är så sjuk att den får släpa sig fram för att gå 10 meter, skulle kollapsa av en 3 timmars ridtur.
Den skulle dessutom inte klara gå i hagen utan stå på samma fläck.

Så, jag tror inte du har gett en helt onyanserad bild av det hela? Det är dock jätteviktigt att göra, speciellt om man ska anmäla.

Vad gäller mockningen så vem som gör det spelar ingen roll, så om pappan mockar varje dag så är det inget djurskyddsärende. Står hästen i sin egen skit och pappan tillslut mockar efter 2 v, då är det en annan sak.

Att äg tyckte ett sår skulle rengöras i snön är också irrelevant ur djurskyddsärende. Eftersom såret sågs om - och hästen fick ju upprepade klinikbesök för det (iom att den röntgades flera ggr), så mest troligt finns det ingen djurskyddsaspekt vad gäller eftersatt sårvård heller. Såret gjordes ju rent. Även om det var av dig etc, så hästen led inte pga att äg tyckte såret skulle rengöras i snö. Vilket fö enligt vad du skriver var ett mycket bättre val än att ta in den i det skitiga(?) stallet och göra rent.

Brunt svett får min ena med hur mycket han än ryktas. Man kan rykta honom i 2 h och sen klappa på honom och det dammar brunt av honom. Han rullar sig glatt och gärna i hagen flera gånger per dag. Så det är heller inget tecken på misskötsel av något vis. Det är inte att inte rykta heller. Hästar ska hållas 'tillfredsställande rena' står det i lagen. Dvs de får vara lite dammiga/leriga/gräsfläckiga/kissfläckiga etc, men de får inte ha kakor av urin/gödsel/lera som skapar obehag, hudproblem och, eller vara grusiga och lortiga så de får skav av sin utrustning och så vidare. Men de behöver inte vara spotless.

Så, jag tror absolut du är upprörd och hästen inte sköts som du önskar. Och kanske inte som vi andra skulle önska heller. Men jag tror inte du är riktigt saklig och sanningsenlig med hur det är.

Sen är ju huvudfrågan hur hon förstör sina hästar, dvs vad har de tagit för skada av hur hon gjort? Av inlägget verkar värsta skadan vara att andra sköter om dem åt henne? Det är inte vanvård, och rent lagmässigt är huvudsaken ATT hästen sköts om, inte att jut ägaren gör det - eller ens att ägaren är en sympatisk osjälvisk person.

Hur fodras hästrna? hovvård? Hur ofta mockas det? Har de vatten? Ser de friska ut? Får de hjälp när de behöver det av t ex veterinär? Sånt är det som rent lagligt har betydelse. Om ägaren är en bortskämd, ansvarslös snorvalp som utnyttjar andra är inte olagligt.

Fast det betyder ju inte att man måste använda dom! :P

Till TS:

Jag har inget emot att ta hand om mina hästar ute i hagen. Mycket enklare än att hålla på att dra in dom i stallet. Sedan beror det ju iofs på hur högt snön var och hur långt ner såret var. Låg det 5 dm under snön så kan det vara lite omständigt att sköta om.

Mina hästar ska inte rycktas, de har gått ute på lösdrift de senaste åren och om de då skulle bli rycktade varje dag så försvinner det naturliga skyddet i pälsen som håller dom varma.
Givetvis borstar jag av ev smutts som ligger under sadeln, på huvudet och på kroppen vid behov men det sköter jag före ridning och med en rotviska. Har jag möjligheten att göra det så duschar jag bort svett på hästen om den blivit mkt svettig av den anledning att svett kliar även när det torkat in i pälsen.

Jag anser att både du och pappan gör ett stort fel, ni låter henne fortsätta vara bortskämd. När ni "hjälper hästarna" så bekräftar ni bara för henne att hon kan komma undan med beteendet för hon behöver inte ta konsekvenserna av sina handlingar...

Ni borde istället sätta ner foten och sluta hjälpa henne, så hon får ta konsekvenserna. Alt borde pappan sälja hästarna...

Du skriver dock i ditt första inlägg att hon är 7 år äldre än dig. Du är skrivkunnig och orkar skriva långt, så du måste vara mer än 13 år skulle jag gissa... du stavar inte som en 13 åring så jag skulle snarare gissa att du är uppåt minst 15-16 år... troligast mer...
Det innebär alltså att hon är Minst 20 år, troligast uppåt en 23+ år...

Antingen är du ett forumtroll.... eller så är denna tjej extremt bortskämd som har en pappa som sköter om hästen åt henne...

Senast ändrad:

Jag ser inga som helst problem med att sköta sår ute .
Men mina är vana vid lösdrift.
Möjligen att jag kan ta in dom för min egen bekvämlighet .

Hej från Hambo

Hej!
Jag vet en som förstör sina två hästar, hon har en unghäst som knappt är inriden och är så omusklad att den får anstränga sej att skritta sträckor över 10 meter, sen tvingar hon ut den på en tretimmarsrunda!
Sen har hon en äldre häst som hon när som helst kan få för sej att hon ska rida och trots att även denna häst är omusklad och i dålig kondition så tvingar hon iväg den på längre rundor.

Hon gör allt precis fel, hon ryktar inte ens efteråt, hon mockar aldrig boxen, utan tvingar sin pappa att göra det, och då är den rejält smutsig.
Sen när hennes häst var skadad hjälpte jag till med den, hon brydde sej inte, och jag och hennes pappa fick sköta den, och när hon en gång kom till stallet för att ta hand om sin skadade häst vägrar hon ta in den utan säger att hon ska göra det ute i hagen.
Jag blir chockad, hästen har ett stort öppet sår på sitt ben, att sköta det i en hage med flera decimeters snö är omöjligt, jag blev arg och sa till henne mej hon lyssnade inte, snabbt hämtade jag hennes pappa som råkade vara i närheten, han skällde ut henne ordentligt och det var som vanligt jag som fick ta hand om hästen, badda såret och lägga på nytt förband.
Hon lyssnar aldrig på mej, hon vet bästa bara för att hon ridit längre, för att hon råkar vara sju år äldre, men hon är en idiot.

Vad ska jag göra?:confused:

Ta ett riktigt snack med hennes far..!!
Detta kan inte fortsätta om det är som du säger är det ju bedrövligt rent ut sagt, jag hade anmält detta, hur bra vänner ni än är.!(om inte hennes far tar tag i detta NU)

Du skriver dock i ditt första inlägg att hon är 7 år äldre än dig. Du är skrivkunnig och orkar skriva långt, så du måste vara mer än 13 år skulle jag gissa... du stavar inte som en 13 åring så jag skulle snarare gissa att du är uppåt minst 15-16 år... troligast mer...
Det innebär alltså att hon är Minst 20 år, troligast uppåt en 23+ år...

Antingen är du ett forumtroll.... eller så är denna tjej extremt bortskämd som har en pappa som sköter om hästen åt henne...

Jag är tretton, hon är 20, fast jag har alltid haft lätt för att skriva och stava.

Dags att hon säljer hästarna kanske? det är skitsvårt detdär, men vad gör man? Lite svårt att anmäla kanske, möjligen för att hon inte mockar boxen, men annars är det ju svårt om inte hästarna mår väldigt dåligt. Men visst, trist att hon missköter sina djur. Vissa verkar inte bry sig om dem och vilja ha hållbara hästar...

Jag fattar inte riktigt varför hennes far ska lägga sig i? Hon är ju vuxen och det är hennes ansvar att sköta om sina djur. Annars får man väl anmäla och gå vidare med fallet. Om det är så att hennes pappa betalar för sin dotter då borde det ju inte bli så svårt att även säjla dem. Han får väl ge ett ultimatum. sköter du inte dina djur, så ska du heller inte ha några. Herregud, hon är ju 20 år. Vuxna människa...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama