Förstoppning

dee79

Trådstartare
Det var kanske inte helt otippat att lillskiten skulle bli förstoppad förr eller senare. Dock vet jag inte vad som orsakat det, för han har inte fått någon ny mat som han inte ätit de senaste veckorna.
Katrinplommonpuré står startklar hemma och han har fått ett par skedar, men hur mkt ska man ge egentligen för att förstoppningen ska släppa? Ska jag mata i honom det nu mellan amningarna eller tillsammans med gröten till kvällen?
Bör jag fortsätta ge i samband med gröt/annan mat även framöver - typ förebyggande?

,Hjälp! :confused:

Sv: Förstoppning

Glömde skriva att han är fortfarande rätt glad och nöjd, men det kom bara en liten, väldigt fast plutt efter att han krystat i säkert 5 minuter.

Kanske ska skippa hans kära banangröt till kvällen helt, eller?

Jo, ska han ha gröt så ska han få det till, men hur mkt ska man ge egentligen? och ska jag ge vid amning också tills det släppt? Jag vill ju inte få superfart på magen heller.

ge en sked eller två, brukar vara lagom tycker jag. jag skulle bara ge vid mat, och testa om det räcker.

Jag brukade ge ett par msk när Ludwig var förstoppad. Ibland fick man göra det i ett par dar innan det hände nåt.

Mamma gav min storebror en hel burk när han var liten, det slutade med en spjälsäng + bebis + sängkläder fulla av bajs :D

Det finns en välling/ersättning att köpa på apoteket som heter Bifidus som är toppen till hårda barnmagar! Och jag läste att han gillar banangröt OBS!!! Banan kan vara stoppande!

Det låter rimligt. Ger nog ihop med gröten och hoppas på att det räcker!

Mamma gav min storebror en hel burk när han var liten, det slutade med en spjälsäng + bebis + sängkläder fulla av bajs :D

Hehe..inte så kul, men så har vi haft det nästan dagligen sen han föddes. Han har haft en otrolig fart på magen, så minst två såna dumpar per dag och sen 2-5 mindre som (oftast) stannar i blöjan.

Sen han började få gröt och lite andra smakisar har det blivit en rejäl dump om dagen, göräcklig sådan, men ändå bättre än de tidigare. Fick order om att inte ge havregröt som sätter fart på magen eftersom han redan har haft så mkt magstrul. Risgröt med banansmak skulle visst vara bra och nu när han blev förstoppad hade han inte ens fått i sig gröten kvällen innan. Tror att det var sötpotatismoset som är boven i dramat.

Som jag skrev i inlägget nyss så har han haft väldig fart på sin mage och därför blev jag rekommenderad risgröten med banansmak. Det har funkat hittills och jag tror att det är något av det andra han ätit som stoppat. Gröten är konstant, men det övriga skiljer. Ersättning har jag inte fått i honom på över en vecka nu :( Försöker amma så mkt jag kan, men det kanske blir för lite vätska till den fasta maten.

Han bajsade till slut igår, men han fick krysta länge och jättehårt och han grät så tårarna sprutade. Ut kom en lång, alldeles för hård korv. Sen la han en dump till, inte lika hård, men jobbig nog med fler tårar. Idag lade han som vanligt en stor blöt på morgonen, så nu har det släppt för den här gången.

Vad skönt att det har släppt nu. Men det är ju hemskt om han ska ha så ont när han bajsar :crazy: Har du provat Lactulos eller Microlax? Det kan ju vara ett alternativ om det blir så fler gånger annars.

Varken lactulos eller microlax tycker jag man ska ge utan att konsulterat BVC innan.

Vi gav alltid en halv burk katrinplommon med gröten. Messmör funkar bra också, eller olja på maten!

Jag vet inte hur gammalt barnet är men får han tillräckligt med vätska? Dricker de för lite blir det ju stopp.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka