Förstoppad blindtarm.(långt)

Sv: Förstoppad blindtarm.(långt)

Google är bra att ha, hittade följande, det var det jag for efter i mitt inlägg innan:

Undersök det företag som du tänker välja. Företaget ska ha F-skattebevis som visar att det är företaget och inte du som ska betala skatt och arbetsgivaravgifter. I annat fall blir det att betrakta som ett ”svart” jobb. En svartjobbare saknar försäkringsskydd, händer det en olycka räknas du som arbetsgivare och kan bli skadeståndsskyldig. Dessutom kan du bli skyldig att betala skatt och arbetsgivaravgifter

och från Skatteverket:

Utbetalning till fysisk person som har A-skatt
Vid utbetalning av ersättning för arbete till den som
har A-skatt, är det arbetsgivaren/utbetalaren som
gör skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter.

-klipp-

Om skattsedel saknas gäller samma regler som om
personen har A-skatt.

Så om det hårddras så är det den som KÖPER svarta tjänster som riskerar att 'åka dit' mest.

Om jag tar emot en häst för inridning, svart, och tar 3000 kr/månad för det så det jag ska göra är att ta upp det som inkomst i min deklaration (och om det då inte betalats in skatt för det så kommer jag ju få restskatt). Men den som betalar mig för inridningen ska, draget till sin spets, betala in skatt, arbetsgivaravgift m.fl. sociala avgifter. Dvs, draget till sin spets, så blir det dyrare för den som köper en svart tjänst än den som säljer den - ironiskt nog. (Däremot om jag tar emot tre hästar i månaden för inridning, a 3000 kr/häst så ligger jag sämst till ändå för då börjar det likna företagsform etc).

Jag kollade upp det där för en herrans massa år sen när jag inte fick ut min slutlön från ett svart jobb. Jag tänkte anmäla men insåg KVICKT att det var bättre att bita i det sura äpplet, lära sig läxan och helt sonika skita i de 3500 kronorna i slutlön jag skulle haft, än att anmäla 'arbetsgivaren'. Eftersom det var JAG som skulle åka på en ekonomisk skattesmäll av en anmälan och inte den jag faktiskt arbetat åt. (Naturligtvis fanns inte ett enda papper skrivet)

Men hur blir det i detta fall då hon som tog emot hästarna har "rörelse"...

palle skrev:
Men hur blir det i detta fall då hon som tog emot hästarna har "rörelse"...

Jag vet faktiskt inte, ska man klyva hår kan man ju se det både som att hästarna lämnades till rörelsen, eller att hästarna lämnades där i hennes egenskap av vän. Min pappa har ett företag i mekanikerbranchen, och han kan ju göra ett vitt jobb åt en kund, ett svart jobb åt en kund och ett svart jobb åt en vän, och jag vet inte om de två sistnämnda skulle bedömas lika rent juridiskt? Dvs om kunden som söker upp ett FÖRETAG i telefonkatalogen och talar med pappa som företagsägare och sen erbjuds ett svart pris 'kommer undan' medan vännen som sökte upp pappa i egenskap av vän (men medveten om att pappa dessutom har rörelse) bedöms annorlunda?

Så jag har ingen aning, bara mindes att det där med att köpa svarta tjänster ironiskt nog kan slå hårdast mot köparen av tjänsten i vissa fall. Dock ingen aning om det är tillämpligt i det här fallet.

Men jag hoppas verkligen att det går att komma åt människan på ett eller annat sätt om man kunnat klargöra att hon är skyldig till det tragiska slutet för hästen =/

Jag bara undrade, du verkade så insatt i det svåra med svarta och vita, jobb och tjänster...

palle skrev:
Jag bara undrade, du verkade så insatt i det svåra med svarta och vita, jobb och tjänster...

Mja, 'bara' i den del som var tillämplig i mitt fall. Och där var det liksom privatperson och privatperson och där skulle jag helt klart torska så det sjäng på atta nmäla 'arbetsgivaren', eftersom det skulle vara JAG som juridiskt ansågs som arbetsgivare..oups liksom. Men där fanns ju ingen rörelse inblandad någonstans så just hur det blir då vet jag inte.

Fast det är lite intressant att det folk har MEST emot att betala någon svarta pengar är att då tjänar personen de ger pengarna till på det. FÅ verkar inse vilken risk de själv tar just när det handlar om att köpa en TJÄNST svart (en vara är det ju lite annorlunda med).

Anlita svart hantverkare är ju riktigt delikat, om du då anses som arbetsgivare och de trillar ner från stegen och skadar sig för livet, hur fort måste man då emigrera till Tibet liksom? När man står där och anses som arbetsgivare och personen har råkat ut för en arbetsskada..?

Som när farbrorn som jag har hästarna hos blev glad när hans barnbarn och deras kompis efter jobbet kom och skulle lägga plåt på uthustaket...

Och blixten slog ner i kompisen som stod i traktorskopan och höll i en bit plåt... :(

Som tur var så räckte det med ett dygns observation på sjukhuset....

Farbrorn är 82 år och höll själv på att få åka in av chocken....

Den enda förvarning dom fick var att helt plötsligt sprang mina hästar in i skogen...
Dom står annars gärna och tittar på när det arbetas på gården...

Klarblå himmel, inte ett moln som dom kunde se....
OCH SWOUSCH så brakade helvetets portar loss...eller nåt sådant...

Ladgårn blev randig av alla blixtar som slog ner på taket och sen hoppade över till eltrådarna..
Varenda propp och alla elektriska maskiner, kyl-frys-disk-tvätt-vattenberedare-vattenpump maskiner...allt gick sönder...

OCH INGET REGN....

Ouupps , nu svävade jag ut igen..jag menade VEM skulle man i ett sådant här fall säga vara den som anlitade tjänsten...farbrorn eller hans barnbarn...

Bara så man kanske vet ifall det blir någon liknande situation...

Vet säger att ANTAGLIGEN inte 100% så beror detta på brist av lång växttråd under lång tid. :mad:
Eller dvs dåligt betesförhållande.
trodde verkligen att detta var en människa som kunnde sin sak till 100% men man lär så länge man lever.

Jag är iaf glad att stoet & fölis har återhämtat sig & mår bra.
Får inte till bilden men bilder på "korven" finns på webshots.
http://community.webshots.com/user/evitaviesca

Liknande trådar

Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 944
Senast: kopparberg
·
Träning Var ute tillsammans med mitt varmblodssto, 8 år, och kompisen på sin fullblodsvalack, 7 år, idag på förmiddagen. Någon km längre bort...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: Ellyne
·
M
Trav :( Mamma fick samtal igår från fodervärden till sitt 12 åriga sto, som talade om att hennes egen häst hon själv har ute på foder sen...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama