Förstföderska och annan hona

Yrja

Trådstartare
Hur brukar honor reagera när de precis fått en kull och har en annan hona i huset?

Tindra fick sin första kull igår. Våran andra hona kom hem igår em och när T märkte det rusade hon genast ut och stannade nedanför soffan där Mira låg med mig. Sen hoppade hon upp i ansiktet på henne. Ska tilläggas att T är en ganska skygg kisse från början som dessutom aldrig kommit jättebra övrens med M, inte förrän på sista tiden. De har aldrig lekt eller sovit tillsammans. Nu vill T komma jättenära och när jag lät henne så såg hon mest nyfiken ut. Nosade på M och sen slickade hon henne innan hon la sig intill. Varför?? Varför plötsligt så närgången och vänlig? Hon beter sig väldigt underligt men verkar inte alls aggressiv. Någon med erfarenhet? Har aldrig varit med om just detta beteende tidigare.

I övrigt är T mycket förtjust i sina ungar. Hon stryker sig och tar dem till sig med tassen när de jamar. Men hon har inga problem med att lämna dem då och då för att kela med oss eller sova en stund, och de verkar sova gott när hon går iväg. Verkligen en duktig mamma. M får sova i samma rum som dem, dock ligger ungarna i garderoben och hon har inte sett dem än. T är ganska beskyddande och vill inte att vi flyttar ungarna för mycket när hon är där, då verkar hon bli orolig, i ävrigt får vi väga och så utan problem. Så hon är som sagt beskyddande men inte aggressiv, tvärt om verkar hon ju vilja pussa på M vilket aldrig i historien har hänt förut.

Vad tror ni hon gör så för?

Sv: Förstföderska och annan hona

Min syster har två honor och när den ena fick ungar så blev dom plötsligt otrologa vänner och dom tog hand om ungarna båda två! Jag har för övrigt läst om det här att katt-honor gärna hjälper varann när dom har ungar! Så efter det här blir dom nog mycket mer kompisar ska du se!:)

Jag hade problem åt andra hållet. När den ena katten fick ungar blev den andra aggressiv och helt galen!
Hon fräste och var elak mot kattungarna och mamman.

Så fort kattungarna fick nya hem blev hon normal igen och de var bästa vänner som innan bebisarna kom till världen.

Ja jag trodde att hon skulle bli aggressiv för det ligger henne närmre om man säger. Men hon är absolut inte aggressiv. Däremot mycket angelägen om sina ungars bästa. Plockade upp en unge som jamade, varpå den jamade ännu mer. Då kom hon bestämt spatserande och tog den ifrån mig för att sen lägga tillbaka den i lådan. :D Hehe.. Vi plockar inte så mycket med dem, men vill väga dem varje dag och så. Vi får ju ta i dem sålänge de inte jamar - då blir Tinder mycket bestämd och vill ha tillbaka dem.

Men men, då vet jag. Kanske bara är ett beteende som kommer ibland. Mira är mest ute dock så hon stör iaf inte. Har inte sett ungarna än ens tror jag. Tack för era svar! :)

När min ena katta fick ungar så var den andra EXTREMT ointresserad. Usch - vilka äckliga små kryp tycktes hon tänka. Hon var inte i närheten av ungarna när de var ytte-pytte. Sen när de började härja så kunde hon sitta värdigt och låta sig lekas med - men rätt som det var så nöp hon till dem ordentligt. Mamma katt är och var en mild varelse som inte var störd över den andra katten.

Okej, ja våran andra hona har inte sett ungarna ännu tror jag. Hon sover i det rummet, har nog hört dem pipa men har inte sett efter vad jag vet. Är ute om dagarna. Mammakatt är hur snäll som helst mot henne, varpå hon också blir lugnare. Det enda mamman inte är förtjust i är när vi tar ungarna ur lådan när de piper eller av ngn annan anlednign inte får flyttas. Då hämtar hon tillbaka dem igen.

Förr om åren var det inte alls ovanligt att båda mammorna katt (mor och dotter) vi hade då flyttade ihop sina kullar rätt tidigt och sen skötte kattbäbisarna kollektivt. Något år när bara dottern fick kattungar var "mormor" ändå där och skötte om småttingarna emellanåt. Vet dock inte alls hur vanligt eller ovanligt sådant är.

Våra stallkattor har ofta delad vårdnad om alla kattungar. Men det gäller att vara på sin vakt så att de minsta inte blir bortskuffade av de som är lite större.

Just nu har vi en kull med helt nya (kom igår) och en kull med enveckas, det gäller att få ffa mamman till enveckas bebisarna att inte ta med sina barn och lägga i den andra lådan än på nån vecka. Hon är extremt vårdande och så fort någon kattunge piper är hon där och flyttar omkring barnen oavsett om det är hennes eller nån annans.

Vi försöker att ha dem i varsitt rum med stängda dörrar...just i början.

Jag vet att min yngsta misse hade en "storasyster". Hon var iof inte fullvuxen och inte heller accepterad av mamman men hon fick lov att vara "storasyster" och fostra/leka med ungarna. Dock inte vara i deras låda eller så tror jag.

Kanske blir de sams mao alltså? Satt och tittade på dem igår. Den unga kattan har respekt för mammakatt men gick iaf förbi henne in i sovrummet för att sova i sängen, vilket tydligen var helt ok. Mammakatt verkar dock hålla ett öga på henne.

Som det är nu så får de gärna vara i samma run om det är ok för mammakatt. Vilket det verkar vara. Tror att hon själv kan se till att rummet blir kattfritt om det är vad hon vill. Bättre att de får sköta det själva än att vi ska lägga oss i med våra "värderingar".

Skulle våra stallkattor sköta det själva så skulle alla ungar ligga i den minsta lådan med två mammor. Det skulle bli vldigt trågt och jag tror att de minsta skulle ha svårt att komma till.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 548
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama