förstår inte varför??(skor)

T

tre4

det här känns inte normalt längre, min häst tappar skor onormalt ofta:(

dom senaste månaderna har skor tappats regelbundet,

tappade en framsko förra veckan ,sattes på, nu är framsko lös igen så den lät väl inte sitta kvar länge till.

skorna sitter på max 4 veckor efter skoning sen tappas alltid en sko!

börjar kännas rikitgt jobbigt, då jag aldrig kan planera något speciellt längre för jag inte vet om alla skor ska finnas kvar den dagen elelr ej.

någon som haft häst som tappat skor så här mycket?
vad gjorde ni åt det?

har aldrig varit med om en häst som tappar skor så lätt och ofta.

Sv: förstår inte varför??(skor)

Hur ser hagarna ut? Är de leriga och sumpiga?
Min erfarenhet är att om det är tungt underlag så trampar hästarna mkt lättare av sig skorna. Testa att ha boots på, det kan hjälpa :)

hej!
hagarna är väldigt leriga , och jag tror också de kan bero mycket på det.

men de verakr som han skor ändå åker av FÖR lätt om ni förstår:(

är det någon annan här som haft häst som tappat lika lätt/ofta?

förra gången ,alltså gången innan han tappade nu , så sa hovslagaren att hans hovar var slitna och sa att skor lätt kunde åka av den gången och de gjorde dom ju såklart.

den här gången fråga ja då sa han att han trodde dom skulle sitta kvar och det såg bra ut, men ena är ju redan lös:(

Under en ytterst kort period hade jag lite problem med tappskor, då min hovslagare skodde min häst med hemlängtan i ryggen! :mad: Då tog jag upp saken till diskussion, och efter det tappar han inte sina skor heller!
Prata med din hovis eller byt hovslagare!

Om hästen har bra hovkvalite så ska inte skorna falla av även om det är en lerig hade. Visst är det lättare att trampa fel och därav trampa av skon, eller att suget i marken gör att den går av. MEn då går hoven oxå i sönder, är det så det är?
Jag tror helt enkelt att hovis är slarvig eller inte slår in den bra nog, böjer spikarna ordentligt, hur många spikar slår han i. Jag tror det är hovis som är problemet. Kan du inte ta en bild av hoven under och utanpå så vi får se.

Min pålle kliver lätt av sig sina skor. Han har "smulig" kvalité på sitt horn och det innebär att sömmen lätt kryper i nitningen. Jag får se äver nitningen var och varannan dag och nita om de som är i behov av det. I vissa fall byter jag ur sömmen helt och gör ett nytt sömtag.

I början när jag hade honom åkte skorna av var och varannan vecka, men numer åker det nog inte av en sko mer än en eller två ggr på en skoning. En duktig hovlagare, boots på när det är som geggigast i hagen och tät översyn av sömmarna har varit min lösning på tappskobekymret. Sedan ger jag honom Enzion, men om det har ngn bidragande del i det hela ska jag inte svära på, men jag ger honom det iaf, han har ju blitt bättre i hovarna så lite kanske det bidragit till :d

han har fina hovar tror jag smala små,
dom andra i stallet tyckte de va konstigt att han hade problem med att tappa skorna så mycket för hovarna såg fina ut.

jag kan ta en bild idag och lägga upp, tack alla för era svar=)
betyder massa för oss<3

Har haft/har exakt samma problem som dig!
Förra skoning var den enda på ca 1 år som jag inte fick en lös sko på hästen. Hovslagaren har varit ut en ggr/månad till mig det senase året.
En del av skona har hästen trampat av sig vid ridning eller lek i hagen.

Hovis sa att de lätt blir lösa när det är kladdigt underlag i tex hagen. Det blir som sugploppar när hästen går.

Nu hoppas jag innerligt att skona får sitta på tills det är dags att verka. För det är precis som du skiver, man kan inte planera något.

Det tog mig ett år att få igång hästen i bra kondition och form. När man väl har börjat rida igång och komma en bit på vägen så har 1,2,3 eller 4 skor tappats. Eller suttit så fruktansvärt illa att jag varit tvungen att ta av dom. Hovis har ju inte tid att komma till mig på studs bara för att herren tappat en sko. Det känns bara som ett evigt kämpande mot tiden hela tiden...

Vi hade en märr som envisades med att tappa framskorna, vi har fortfarande samma hovis som då. Vi la boots på framtassarna och vips var skorna kvar. Idag är hon utan boots och skorna sitter där de ska. Och det är nu snart 2 år sedan hon tappade framskorna titt som tätt.

Prova boots :)

En häst som står i stallet tappar väldigt ofta framskorna,ägaren har mig veterligen haft 3 olika utbildade hovslagare under åren,skos ca var 6.e vecka,boots hjälper inte denna häst (har boots på båda fram).
han "tappar" även skor under sommaren (och då är det ju torrt ute).

vi har leriga hagar här periodvis,men min har *peppar peppar* inte tappat någon sko fast det varit lerigt i hagen när han varit skodd.

jobbigt verkar det i alla fall vara att komma ut till stallet och hitta kusen m bara 3 dojjor titt som tätt...

Mvh Arabizar

Men hur ser hovarna ut, är det delar av hovväggen som lossnar eller går spikarna bara rakt igenom väggen och ut.

När min ponny var ny tappade hon sina skor varje vecka..mest om det var lerigt i hagen.
Sista två skoningarna tog hovis en storlek mindre skor, dom har suttit kvar hur lerigt den än varit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka