Förstår inte analyser!

S

smocke

Jag har googlat och jag har sökt här men jag är väl dum... Jag förstår inte hur man räknar ut behovet och hur man får fram alla värden.

Jag har bara fått dessa siffror från min leverantör:
TS 72,5
Råprotein 79
Smbp 31
Energi/MJ 7,5

Men hur får man fram allt med mineraler osv från detta?

Två hästar skall tillgodoses med detta. En 17-åring D-ponny som går promenadridning och en 1,5 år (som troligtvis blir liten häst).

Tillskott idag är endast lucern, mineraler och pyttelite olja till den unge.

Hur skall jag få det rätt? Någon vänlig själ... :)

Sv: Förstår inte analyser!

Du kan inte få fram nåt om mineraler från den analysen. Det behövs en analys på dom också.

Då var jag inte helt dum ändå...
Dessa siffror är alltså inte tillräckliga om man vill veta att de får hyfsat rätt i matväg?
Är detta ens okej värden med det lilla man får veta?

Ninas fodersida berättar hur du räknar . Tex . Om du vill förstå lite innan du tex använder räkneverket häst Sverige eller annan liknande .

Om din analys inte har mineralvärdena kan du ändå bortsett från den bristen, räkna på behovet energi och smältbart råprotein vilka utgör grunden i en foderstat .

Senast ändrad:

Du behöver veta om dina värden du fått är per kg TS eller per kg foder.

Ta reda på hos vilket företag bonden analyserade och journalnumret (står på analysen) så ringer du bara och beställer en mineralanalys. Du behöver veta Ca, P och Mg, kostade typ 200 för mig på agrilab. Mineralbalansen är viktig för en växande häst!

Råprotein 79 g/kg TS
Smbp 31 g/kg vara
Energi/MJ 7,5 MJ/kg vara

Då är värdena alltså ännu sämre om man då skall räkna om det enligt torrsubstansen? Riktigt dåligt hö?

Skall begära ut vidare analys på mineraler osv.
Mineraler ger jag ju nu som tillägg men balansen vet jag ju inte.

Råprotein 79 g/kg TS
Smbp 31 g/kg vara
Energi/MJ 7,5 MJ/kg vara

Då är värdena alltså ännu sämre om man då skall räkna om det enligt torrsubstansen? Riktigt dåligt hö?

Skall begära ut vidare analys på mineraler osv.
Mineraler ger jag ju nu som tillägg men balansen vet jag ju inte.

Du behöver inte räkna om, det står redan per kg foder. Men 31 smp är ingen höjdare:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka