första valpen - problem!

B

Buppisen

Nu har Cilas bott här i 5 nätter- Det är en framåt liten krabat som lärt sig "kom" riktigt bra. Första dagarna bara rusade han tillbaka när man kallade, vilket han också gör för det mesta.

Men så idag har han varit med mig på jobbet för första gången (han ska vara här med mig) och jag hade lös honom på en liten gräsplätt och tränar lite lydnad på lunchen. Och så mittiallt så rusar han ifrån mig och tittar lite bakom som om han vill bli jagad, den lille skiten. Det är en hel del cyklar och små postbud i minibilar som åker omkring där på cykelbanan bredvid så jag blev livrädd. Längre bort är dessutom en stor parkering. Rusade efter lille Cilas, hann såklart ikapp lill-rultisen och högg honom i nackskinnet så han skrek till... men han tyckte mest det var kul. Jag var nog för feg med att huta åt hono ordentligt, man blir så blyg när andra är där och tror att man är en hemsk "djurplågare", gnället låter ju så illa!

Sen hände det igen, och IGEN! Sen vågad ejag inte mer... Tilläggas skall att mina fina brallor är alldeles gröna av att "slajda" på gräset efter bushunden. Suck!

Vad ska jag göra när/om det händer igen? Hur ska jag bete mig när jag fångar honom. Hur ska jag göra när jag bär tillbaka honom? SNÄLLA tips och råd önskas, gärna av er som haft samma problem.

Hälsningar,

Ann-Christin och Busige Cilas

Sv: första valpen - problem!

Mitt tips till valpträning, inkallning osv är att ha en långlina på valpen. Då är det som att ha den lös, men det finns en säkerhet för att det inte skall hända olyckor.

men om jag har en långlina, hur ska han då fatta att han gör fel?
Jag vill ju inte rycka i "kopplet" så att säga. (är jättepetig med att ha honom i slakt koppel, alltid, han ska lyda utan "ryck"... har försökt läsa till mig den rätta vägen, men jag kanske är fel ute där?)

Det finns massor av metoder att träna sin valp. Svårt att klarge en som passar alla. Man får helt enkelt hitta en metod som man själv gillar och som man tycker är bra, vettig och sund och hoppas att just den träningen fungerar bra med sin valp.
Långlinan är bra som sk livlina när man tränar sin valp där det finns mkt störelseobjekt, och farliga bilar, cyklister osv.

hmm det är sant. Jag kan ju ha den på jobbet och så låta han vara lös hemma. Tack för tipset. Någon mer?

En sån liten valp ska du i min mening inte banna när den gör fel och sticker eftersom den inte lärt sig vad inkallning innebär ännu.
Passa på när valpen är uppmärksam på dig/redan på väg åt ditt håll, kalla in den och beröm med godis/leksak/lek så att han fattar att det är kul att komma in till dig.
Om han står och nosar intresserat på något eller är på väg åt ett annat håll - kalla INTE på honom eftersom han med största möjlighet inte kommer att vända och då har du ju precis lärt honom att man inte lyssna. Om du hänger med. I början får man vara noga med tajminen så hunden lär sig sambandet.
Ha då långlina på honom och hämta in honom tyst istället.

När valpen börjar koppla att det är rooooligt att komma när du ropar kan du börja kalla på honom även när han inte redan är på väg mot dig. Om han inte kommer direkt eller står och tittar bara, fjanta lite och spring bortåt så hakar han snart på och ska leka tafatt.

Jaga inte efter honom, han ska ju inte lära sig att springa ifrån dig när du kallar. Därför ska du ha långlina, om inte enbart av säkerhetsskäl, på honom.

Om han däremot lärt sig att vid inkallning skall han in till matte och istället vänder om, då kan man banna lite på honom när man fått tag på honom. Och göra om det och belöna när han gör rätt.

Kortfattat, det finns så mycket mer man kan säga.
Låna lite böcker och läs om valpuppfostran.

men om jag har en långlina, hur ska han då fatta att han gör fel?
Jag vill ju inte rycka i "kopplet" så att säga. (är jättepetig med att ha honom i slakt koppel, alltid, han ska lyda utan "ryck"... har försökt läsa till mig den rätta vägen, men jag kanske är fel ute där?)

Du ska inte använda linan för att korrigera valpen. Den är där för att du ska kunna få stopp på honom om det krävs. Ställ dig på linan (om du nu inte kan få fatt en 9 (?) veckors valp på annat sätt), gå fram till hunden och muttra lite på honom. Han bör visa tecken på att skämmas.
Gå sedan iväg och locka in honom och beröm MYCKET när han kommer till dig.

jag läser allt jag kan få tag på. :)Nån spec bok att rekommendera?

Saken är den att han lyssnar jättefint annars. Kommer från trädgården in, och mellan våra olika rum, och för det mesta också utomhus, även om han står med rumpan lite bort (dock inte när han är "besatt" av att nosa på nåt, vilket han ju ofta är, så då försöker jag inte ens, precis som du säger) Så lite har det gått in i huvudet på honom iallafall.

Denna gång satt han och tittade på mig och ÄNDÅ vände han och sprang iväg. Jag ska nog backa några steg och träna enbart när han kommer som sagt var... Vill ju inte sabba nåt här...

Han är ju en liten knodd bara, och att han kommer inne i huset och ute på eran tomt betyder inte att han alltid KAN kommandot kom.

Ute på en sån plats där ni var, med så mycket runt omkring så blir ju störningarna så himla många fler, att han helt enkelt inte riktigt VET att han bör komma, för att det inte är helt befäst i alla situationer.

Ta på en sele och långlina, och träna massor med inkallningar, och använd linan genom att trampa på den för att det inte ska hända något som kan vara farligt för honom!

DOm hade ett bra tvpogramm på tv1
hundskolan
där började dom från valpen.
Man kan vara två st personer . En håller i valpen
den andre springer i från och topar namn och hit tex. ., Då släpper den andre hunden. Efter ett tag så lär sig valpen vad hit betyder. Ta det med lek.
Kontakt övningar jumma godis i skogen först enkelt sedan svårare.
Om valpen springer åt ett håll så spring åt det andra hållet.
Det fungerar jag är inne på min 4 hund.
Finns många bra böcker slå på nätet

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv