Första tiden med sin första egna häst

K

karrob

Kommer snart att få hem min första egna häst :banana: . Har dock funderat på hur jag ska planera den första tiden med henne, så att allt blir så bra som möjligt. Har funderat på markövningar o mycket mys. Min fråga till er är hur er första tid mer er häst såg ut? Tips på att hjälpa hästen acklimatisera sig etc.

Hästen är rätt "tittig" ute i skog o mark, så därför tänkte jag att jag kanske ska vara försiktig med att introducera nya saker för att hon inte ska känna sig pressad, men jag kanske bara löjlar mig? Det är ju mycket hon ska vänja sig vid, nya kompisar, ny matte o ny miljö.

Hursomhelst, alla tips o erfarenheter är välkomna.

Sv: Första tiden med sin första egna häst

Första veckan är det nog bra om hästen får bo in dig i lugn och ro. Det tar oftast ett tag för hästen att komma in i flocken, vänja sig vid nya rutiner osv, så då kan det ju vara snällt att låta den gör adet i lugn och ro, utan att du kommer och ställer krav samtidigt.

Börja med att bara borsta och pyssla med hästen i stallet, och börja sedan gå promenader där du lägger in lite ledarskapsövningar. När hästen verkar vara trygg i sin omgivning och med rutinerna i stallet, och du tycker att ni lärt känna varandra på marken kan det bli dags att rida.

Jag skulle hellre ta det lite extra lugnt än att råka provocera fram missförstånd som kan ta lång tid att reparera.

Lycka till!

Så här ungefär skulle första veckan se ut för mej och en lite tittig och osäker häst. Som är ovan med nya miljöer.

dag
1..Borsta lite lätt bara. Känna igenom hela hästen själv noga se vart den reagerar. Om den är kicklig m.m
2...Borsta lite mer. Gå runt stallet lite en 10 min den närmaste vägarna runt stallet
3..Gå ut och gå lite längre runt området 30 min kanske..Kanske även lite ledarskaps övningar.
4...Gå ut i skogen ex se hur den reagerar där. Ledarskaps övningar,ägna mycket tid åt att borsta,gosa m.m
5. Gå ut lite bland lite trafik. Longera och träna vanlig kommandon. Och leka.
6. ledarskapsövningar smat skritta ut lite
7..1 dags vila att smälta veckan på. då massa borstning.

Sen skulle jag köra igång med ridning efter hästen.

detta skulle kanske se lite annorlunda ut med en väldigt säker häst.

Hon verkar inte vara osäker förutom när man är ute i skog o mark och rider (och en fågel eller något flyger iväg vid sidan om en o så)... Hennes specialitet är inte att vända på en femöring, utan att springa, varför jag tror (men jag vet inte eftersom jag aldrig varit med om det) att det borde kunna gå att sitta kvar på ryggen.

Det jag tänker på är att det känns som jag har bättre kontroll om jag sitter på hästen istället för att gå bredvid, för det är många kilon man ska stanna om hon får för sig att fly. Skulle en lugn, kort tur, utan krav men med mig på ryggen och en annan person bredvid henne kunna funka, tror ni?

Om du går bredvid hästen och leder henne i träns med delta och longerlina så har du bättre koll på hästen än om du sitter på eftersom du kan se hästens minspel och reaktioner på olika saker i naturen på ett helt annat sätt än om du sitter på. Skulle hon börja skutta har du en lång lina som hon kan hoppa runt i utom sparkavstånd från dig.
Sitter du på kan du ju åka i backen :o

Grattis till den nya hästen :)

Jag skulle inte planera alltför noga, snarare ta dagen som den kommer och gå mera på känsla.
Det finns en liten risk att man blir lite besviken om något skulle fela
enligt dom uppgjorda planerna.

Tycker inte alls att du är löjlig, det är däremot ganska smart
att låta hästen vänja sig vid dom nya rutinerna osv.
Men det kan nog vara viktigt att göra några annorlunda aktiviteter
än dom som följer i stallet.
Annars kanske ni blir lite osams framöver när det är dags för första ridturen osv.. om hästen bara fått gå mellan stall och hage. :D

Är hästen tömkörd? Är den det så tycker jag personligen, att det är det bästa! Man går bakom och hästen får vara lite modig och traska först. Man ser rätt bra hur den reagerar på saker och ting utan att behöva riskera att få ett stycke häst i famnen :D

Tack så mycket för era råd. :bow: Nu har jag lite mer kött på benen.

Även om hästen skulle vara tömkörd så är inte jag det =), d v s jag vet inte hur man gör. Annars hade det ju varit bra. Gillade uttrycket att få ett "stycke häst" i famnen (ser framför mig en osäker häst som hoppar upp i famnen på matte).

Förutom de tips och råd du redan fått, så brukar vi låta nya hästar stå en natt i stallet innan den släpps ihop med de andra. Dels hinner den komma lite till ro, fundera över alla nya ljud och dofter samt den och de andra hinner vänja sig vid varandras doft och den luktar inte lika främmande när de sedan släpps ihop. :idea:

Vänta med ledarskapsövningarna, låt den "landa" först och vänja sig med dig och omgivningarna innan du börjar kräva saker av den.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 599
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar