Första tävlingen!

C

CCorneliaa

Nu behöver jag tips för vad man ska tänka på när man ska tävla i dressyr!
Om två helger ska det nämligen bli den första gången.
Jag och min welsh cob kille ska ut på L:C2 och L:B1.

Hur gick det på er första tävling?

:rofl:

Sv: Första tävlingen!

Ja, tänkt på att ha allting prydligt och snyggt.
Skriv en packlista så att du inte glömmer något.
Ha gott om tid att göra er i ordning för tävlingen när ni är på tävlingsplatsen, samt gott om tid att rida fram så att man slipper stressa.

Min första tävling med D-ponnyn gick bra och vi kom trea i en LA:1, lite tråkigare var det att en mamma kom fram och tyckte att min häst hade dåligt steg
och tyckte synd om dem som var tvungna att kämpa mer för att kunna placera sig. (Detta skedde innan vi hade ridit in på tävlingsbanan)

Min B-ponny startade jag min på, en LC:1 och en LB:1 tror jag, vi red fel i LC:1, men vann LB:1 :)

J

Min första tävling med D-ponnyn gick bra och vi kom trea i en LA:1, lite tråkigare var det att en mamma kom fram och tyckte att min häst hade dåligt steg
och tyckte synd om dem som var tvungna att kämpa mer för att kunna placera sig. (Detta skedde innan vi hade ridit in på tävlingsbanan)
)

Vilken sanslöst dum kärring!!:mad::mad:

haha ja, du har redan fått bra svar med det där om packlista osv..
min första tävling gick bra, blev väll 5:a eller nått. men höll på att rida fel typ 20 ggr :o

Jag red min första dressyr tävling idag! Gic faktiskt bra, förutom att det bled stressigt innan första klassen, då först vägbeskrivjningen var fel så vi åkte 20 min fel och sedan hade dom flyttat pausen som skulle vara innan mig till efetr så det blev väl en 10 min framridning till LB:1.. LA:! gick bättre, min häst ryggade för första gången, RAKT! riktigt stolt!

Tänk på at ha med puts grejer till stövlarna, dom blir lätt skitiga! å var där i god tid (inte som jag då;)) se till coh ta det lugnt med, å försök håll nerverna i styr så gott du kan hästen brukar bli mer avslappnad då!

Får man fråga om det är till tidaholm du ska;)??

Nu skulle inte tråden handla om det :p men vi vet ju att ponnyn rör sig bra, vi har fått 8 på gång på tävling (vilket är ganska fantastiskt iom att hästen hatar att tävla:o)samt fått beröm för de fina gångarterna av flertalet duktiga hästmänniskor.

jag tävlade min första tävling i dag(LB:1) det gick bra han var bara litte rädd för dressyr staketet.

tänk bara på att rida rakt och ska det vara galopp vid e så ska den vara där
och se glad ut
Lycka till:bump::banana:

som några andra sagt en packlista till hästen o dig själv är bra.jag har en på datorn som jag skriver ut o bockar av. påläst på programmet.lätt o glömma.glatt humör :)

min första tävling gick både uselt o jättebra hehe jag red LC:1 o LB:1 LBn gick före LCn. jag red fel för java ganska nervös sen va de galopp o min ponny hoppade över staketet o ja blev utesluten.det va hans första dressyrtävling med vad jag vet. i LCn vann jag =) då va ja jätteglad.

lycka till på tävlingen jag håller tummarna för dig att det går bra :banana:

Mitt råd: SE GLAD UT! :):):):):)
Le åt domarna!

Även om det går helt åt skogen ska du se ut att ha tiden i ditt liv. Le ( men kanske inte överdrivet mycket hehe .. )!
Fast det går skit ska man tänka " va fasen ja är ju bäst ändå hehe titta på mej jag är ju skitglad ändå ".

Och titta domarna i ögonen och le. Vik inte undan blicken.
Detta är ett defentitivt plus!

Lycka till nu!!:D

:eek:Vågar jag le åt dom arga dommarna?

Haha, men le gör jag nog om det går bra. Brukar alltid ha ett litet fånigt flin fastklistrat i ansiktet :D

Kan ni inte visa någon av era packlistor!

Hästens utrustning

Sadel
Sadelgjord
två antiglidpaddar
två shabrak
två nummerlappar
två träns
två bett
två tyglar
två ledkjedjor
två grimmor
Rengtäcke
Svettäcke
Stalltäcke
Transportäcke
Framridningstäcke
Frya st boots
Åtta st mias paddar
Tre uppsättningar vita benlindor
Transportskydd
Höga paddar till transport + Benlindor 4 st
Två vanliga grimskaft

Ryttaren

Kavaj
Plastrong
Plastrongnål
säkerhetsnålar sådana missbrukar jag :p
Hårsnoddar
Hårspännen
Hårnät
Hårspray
Blå tävlingströja
Brun Väst
Begie Jacka
Brun tjocktröja + en till i fall att det skulle bli kallt.
Två par vita ridbyxor
Två par handskar
Två ridspön, 1 m.
Överdragsbyxor
Linser - blind annars och om de går sönder och ramlar ur så är det illa :p tar därför med mig extra
Mössa/keps
Tjocka handskar
Ridstövlar + mitt gamla par
Hjälm

Annat

Hästens mat
Hösilage + extra hösilage
Uppsvälld betför + extra som är torr
Vattendunk på 10 l
Rykthink med allt puts och borstar.
Extra knoppgummisnoddar
Filmkamera
Väska att bära benlidnor och täcken i
Programboken och TR.
Sporrar + extra sporremmar
Hästens papper och licenser
Saxar små och stora
Kniv
Maskotar Som heter Rune och Frida :D
Socker

Nu har jag säkert glömt en massa som jag har med mig. Men jag packar alltid jättemycket prylar :p

Några handdukar/trasor är väldigt bra att ha med också, en för hästens sista puts och för att torka av stövlarna mm. precis innan man går in på banan.

Det trodde jag var självklart :o och glömde att skriva det separat

Skrev Rykthink med allt puts och borstar. :p

Hittar inte ditt inlägg men fick det på mejl:confused:, men ja det är jag som rider Vallas Hamlet :D

Det inlägget har jag tagit bort. Det är sådant som inte har med tråden att göra, sådana frågor tas bäst via pm.

/B_A_L, moderator

Har inte vågat tävla dressyr än, ska göra det för första gången i vår :p
Men tänk på att rida ut ordentligt i hörnen! är många som glömemr det.
På stallbacken.com står det lite om vad man ska tänka på :)

det mesta har väl blivit nämnt redan men.. du ska tänka på att ha roligt och inte ta det på för stort allvar. Går det åt skogen så gör det det helt enkelt så då kan man lika gärna gå in för att ha roligt och så får det bli vad det blir (brukar bli bättre då) :banana:

Min första dressyrtävling på Tussi gick inte alltför bra, hon hade inte varit i ridhus ngn gång innan så hon skrek praktiskt taget hela tiden och vägrade att galoppera :rofl: men jaja man lär sig av sina misstag ;)

Danne är bara tre (nåja fyra nu då) så vi ska inte ut förrän till våren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen gick finalen av Stora Enso Cup - tävlingen för ungdomar som aspirerar på en landslagsplats i dressyr - av stapeln för allra...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar