Första tävlingen, några frågor!

E

EventingNewbie

Hej fälttävlasnsnissar! :)

Efter år av träning och förberedelser har jag nu äntligen fått tummarna loss och anmäld mig till min första ft-tävling. Jag är vuxen debutant med rutinerad häst så själva ridningen ska inte vara något problem, men jag har en del frågor om det praktiska. Då jag är väldigt blyg vågar jag inte fråga min tränare :o Rädd att framstå som dum...

Jag ska rida en debutant-klass (så klart) som är i Clear Round-bedömning, innebär detta att man måste vara över viss procent i dressyren (vad isf?), felfri i hoppning och terräng? Eller?

Hur går det till, rent praktiskt?
Har man fast starttid i dressyren?
Sedan ska man väl starta hoppningen inom 30 min? Går man bara bort till framhoppningen då, eller hur funkar det?
Och sedan?

Ni ser, ingen koll... Jag hade tänkt att jag skulle följa med någon på en eller två tävlingar innan jag gav mig ut själv, men jag känner ingen här omkring och nu börjar det bli ont om tid...

Jag skulle bli supertacksam om några kunder sktiva precis vad som ska göras, hur och i vilken ordning! :bow:

Sv: Första tävlingen, några frågor!

Jag menar inte att vara dum nu men har du tagit Grönt Kort i fälttävlan? För där ska man nämligen lära sig just de saker du undrar över....

Men i vilket fall:

Håll koll på under vilka tider veterinären har besiktning, besikta i anslutning till att du ska rida fram till dressyren om det går så slipper du lasta i o ur hästen.

Det är fasta starttider oftast, du rider din dressyr, kollar klockan när du går ut o har sen 30 min på dig att starta hoppningen. Inga bekymmer för hästen är ju framriden o klar! Så du byter grejor på hästen efter dressyren, går till framhoppningen o hoppar fram o sen går du till ringmaster när du är klar o anmäler att du vill in på banan. Hoppar din runda, svidar av pållen o går o kollar in terrängbana + tid när du ska starta i terrängen.

I Clear Round för att få rosett ska du ha 50% i dressyr, noll fel i hopp o noll hinderfel/tidsfel i terräng.

Hej fälttävlasnsnissar! :)

Jag ska rida en debutant-klass (så klart) som är i Clear Round-bedömning, innebär detta att man måste vara över viss procent i dressyren (vad isf?), felfri i hoppning och terräng? Eller?

Hur går det till, rent praktiskt?
:

Vad kul! Välkommen!
Clear Round är bara vi som har (vad jag vet..). Det innebär att man ska ha 75.0 straff eller mindre i dressyren, nolla i banhoppningen och nolla på hinder i terrängen. Sen ska tiden vara +/- 15 sek. Numera utan klocka vilket gör att man behöver träna på hålla rätt tempo. De so är CR får hämta sin rosett i sekretariatet.

Du rider dressyren på fast starttid. Är det sena strykningar så behöver man inte starta tidigare! När du är klar byter du utrustning om du vill det, sen beger du dej till framhoppningen. Beorende på antal ekipage så anmäler du dej till ringmaster före eller efter du hoppat fram. Ibland är det kö, spec. i Gärds där det är 4 dressyrbanor samtidigt i gång.

Du ska ha anmält dej till ringmaster inom 30 min efter avslutad dressyr. Så det är " bara att rida till insläppet och kolla läget". Fast ingen jagar dej, rider man flera hstar kan man få tillåtelse att vänta och hoppa alla på en gång.

När du hoppat så är det dags för terräng på fasta starttider. Kolla alltid dessa under dagen då de ofta ändras lite. Gärds brukar lägga ut prel listor för att man ska kunna kolla så att tidsschemat håller för de ryttare som har många hästar. Av den anledningen och att ryttare stryks, eller inte går ut i terrängen gör att tiderna kan ändras på tävlingsdagen. Fasta tider brukar komma senast lunch.

På en del platser får man inte prel terrängtider alls utan de kommer under dagen.

Fråga på !

PS! Jobbar så svaret dröjde.. Novali hann före. :)
Jag håller dock inte med om att man får svar på alla frågor när man tar ft-kortet.

Ett tillägg till Novalis svar. Du ska anmäla dig till Ringmaster vid hoppningen inom 30 min. Så få inte panik om det är kö och du inte är inne på banan inom 30 min. Som sagt är huvudsaken att du anmält till ringmaster att du vill gå in på banan inom 30 min.

En typisk fälttävlansdag för mig brukar se ut ungefär så här:

* Anländer till tävlingsplatsen, söker upp seketariatet och ordnar alla papper
* Starta jag dressyren tidigt lastas hästen ur och promeneras en stund för att sedan veterinärbesiktgas. (Viktigt att ha koll på vilka tider vet bes är!!!)
* Hästen sadlas och piffas till inför dressyren, värms upp och rider vårt program
* Kontrollera tiden vi är klara på dressyrbanan, återvänder till transporten och byter sadel och på med benskydd.
*Värmer upp till hoppningen. Kontrollerar att hästen svarar framåt och tar förhållningar, hoppar ett ca 2 språng på räcket och 2 språng på oxern. Känns allt bra går vi in och genomför hopprovet.
* Hästen sadlas av, svampas vid behov, tunnt flug/sommartäcke på. Lastas och serveras hö och vatten. Dressyrprotokollet hämtas.
*Går terrängbanan, vid sen dressyrstart ser jag till att vara på plats så tidigt att jag hinner gå en gång innan dressyren. Är det en banan jag aldrig ridit innan går jag den minst 3 gånger, annars kan jag ev nöja mig med 2 gånger.
*Ser till att jag får i mig mat och dryck
* Hästen sadlas för terrängprovet och jag tar på mig hockeyutrustningen :p
*Värmer upp till terrängprovet. ca 30 min inkl skritt. Galoppera igång hästen och höjer pulsen. Hoppar några språng på de hinder som erbjuds. En stund innan start travar jag lugnt och får ner pulsen igen och fokuserar på start.
*Efter terrängprovet hoppar jag ganska omgående av och tar av hästen sadeln. Leder hästen till pulsen gått ner och återhämtning börjat. Spolar hästen eller svampar, Sen leder tills den är helt torr och har gått ner i puls och andning. Ser till att hästen dricker för att sedan lasta och erbjuda mat och vatten.
* Väntar på resultat och hoppas på en lyckad dag :) Äter och dricker innan hemfärd.

Lycka till på första starten!

Jag håller dock inte med om att man får svar på alla frågor när man tar ft-kortet.

Håller med helt! Sen är det inte lätt att ha alla TR regler i huvudet när man är ny + att teori och praktik är två skilda saker. TS har även skrivit "år av förberedelse" så kan ju vara ett par år sen TS tog ft-kort och då är det MKT som ändrats :)

Får du inte det har din kursledare fuskat :devil: eller så har du sovit ;)

Då sover DINA deltagare! Kanske är du tråkig kursledare. :devil:
Fick faktiskt en fråga från en av dina via mail :idea: Lite roligt att hon berättade att hon tagit kortet för dej. :p

Just detta som TS frågar om tas upp mer eller mindre. Men lite Snobben är det över dej som kursledare om du tror att man kan memorera allt. :rofl:

Det är ju när man är i TS situation som alla frågor uppstår. Låter ju alltid så enkelt när man hör på kurs etc.

Inga frågor är för dumma och att få höra att man SKA minnas det stärker ju INGENS självförtroende.

Fråga på ALLA som vill. Det gör jag! :bump:
inte minst om TR ..

Jo, fälttävlanskortet har jag :) Men när jag tog det så gick han inte in på precis hur man ska göra, och jag som är lite rädd för att göra fel och göra bort mig vill gärna veta exakt. Tex sade han att man ska anmäla sig till hoppningen inom 30 min. Ja, okej, det förstår jag, inga konstigheter. Men var och hur gör man det? Det sa han aldrig och jag vågade inte fråga bland en massa folk. Jag är en mes, jag vet. Men jag trodde det var självklart för alla andra och ville inte skämma ut mig.
Jag har skummat igenom hela TR en gång och kollat upp specifika saker flera gånger, men dessa frågorna hittade jag uppenbarligen inga svar på.

TACK för ett bra svar! :)
Det är Gärds jag ska till, är det "din" klubb?

Detta med att anmäla till ringmaster undrar jag lite mer om... Kan jag gå dit direkt och fråga hur många det är "före", vet h*n det? Man behöver ju inte så jättemycket tid på sig, 5-10 min borde räcka utmärkt.
När man anmält till ringmaster, kallar h*n när det är min tur (som på en vanlig hopptävling)?
Just det, när går man banan till hoppningen?!

Veterinärbesiktningen, skiljer den sig från en vanlig "hopptävlingsbesiktning"? Sådana har vi gjort massor av :)

Tack tack, precis vad jag behöver! :bow:
Ska skriva av och göra en checklista så jag inte missar något :D

På Gärds är det många klasser igång samtidigt så ibland blir det kölista hos ringmastern, men överlag är det mycket flexibelt att rida hopprovet :laugh: Bara du anmält till Ringmastern inom 30 min så gör det inget om man blir någon min sen hit eller dit. Är det kö så är det. Ringmastern på Gärds har koll och bits inte, så våga fråga på bara.

Bangång sker under pågående klass. Du får alltså gå banan närsom. Det gäller att se upp så att man inte är ivägen för ekipaget. Lyssna på speakern som meddelar vilken klass ekipaget ska rida och ställ dig vid ett av de hinderna som INTE ska hoppas. Det är flera banor uppbyggda samtidigt så se till att du går rätt bana. Banorna har olika färgmärkningar beroende på vilken klass de är.

Vetbesiktningen är likadan som på vanlig hopptävling.

Då sover DINA deltagare! Kanske är du tråkig kursledare. :devil:
Fick faktiskt en fråga från en av dina via mail :idea: Lite roligt att hon berättade att hon tagit kortet för dej. :p

Haha, även solen har sina fläckar ;)

Klart dom somnar när man skall försöka hamra i allt det där i dom :D

Lägg till bangång av hopprovet innan hästen lastas ut bara ;) Glömde visst den detaljen :o

Får du inte det har din kursledare fuskat :devil: eller så har du sovit ;)

Fast NU finns det väl inte ens någon teoridel (?) Jag fick min underskrift av tränare i Ryttarboken för någon vecka sedan, det var allt som skulle behövas sa hon...

KL
Undrar om man kan rida dressyren med magplatta? Jag har ingen dressyrsadel och isf behöver jag bara sätta på skydden efter dressyren så är jag klar:laugh: (Ska också starta min första tävling om knappt 2 veckor:bump:)

TACK för ett bra svar! :)
Det är Gärds jag ska till, är det "din" klubb?

Detta med att anmäla till ringmaster undrar jag lite mer om... Kan jag gå dit direkt och fråga hur många det är "före", vet h*n det? Man behöver ju inte så jättemycket tid på sig, 5-10 min borde räcka utmärkt.
När man anmält till ringmaster, kallar h*n när det är min tur (som på en vanlig hopptävling)?
Just det, när går man banan till hoppningen?!

Veterinärbesiktningen, skiljer den sig från en vanlig "hopptävlingsbesiktning"? Sådana har vi gjort massor av :)

Ringmastern står vid insläppet till hoppbanan. Denne har koll på ordingen och brukar skriva på ett papper. (Har försökt införa tyskarnas tavla men gått bet). Så det är bara att fråga om hur många det är. Är det då många så är det idé att sätta sej på kö innan man hoppar fram. Men drabbas inte av panik om det blir fel.

Veterinärbesiktning är en annan sak som kan ta tid på Gärds. Alla vill ju besiktiga samtidigt. Vi brukar ha besiktning innan hoppning dvs vill du, så besiktiga innan dressyren, men hinner du inte så är det ok att göra det mellan dressyr och hoppning. Är det lång kö då, så säg till veterinären, ev får du gå före eller så får du förlängd tid mellan dress och hopp.
Att tänka på är att kolla NÄR vet.bes är. I Gärds brukar den sluta vid 12 när terrängen drar ingång eftersom vet då ska ut på banan. Ska man då rida 13 så MÅSTE man vara ute i god tid. :laugh:
En del frågar varför vi är snåla med veterinrätiden men det är ju för att det ska bli billigare för ryttarna. :idea:

Japp Gärds är "min" hemmaklubb. Det är mej du ska skälla på när startlistan inte är som den ska :p

Fast NU finns det väl inte ens någon teoridel (?) Jag fick min underskrift av tränare i Ryttarboken för någon vecka sedan, det var allt som skulle behövas sa hon...

Bra att du skrev detta... för så har det ju börjat bli i praktiken :eek:

Funderar allvarligt på att uppdatera de gamla teoriproven och börja använda dom igen för då krävs i alla fall engagemang från ryttaren, (inte minst sen mammaBergs inlägg) sen hur många rätt spelar kanske mindre roll

Ja, det är svårt nog att hitta terrängträningar, men någon teorikurs i fälttävlan har jag inte lyckats hitta här i krokarna iaf :grin:

Skulle vara intresserad av att se ett sådant teoriprov faktiskt! Så kan man ju leta upp svaren i TR och se vad man borde kunna... PMa gärna!

*kl*

Jag har också en fråga!

Visning av terrängbanan är väl med en person som går med runt, antar jag. Men kan man gå banan själv en annan tid om inte de tiderna passar?

*kl*

Jag har också en fråga!

Visning av terrängbanan är väl med en person som går med runt, antar jag. Men kan man gå banan själv en annan tid om inte de tiderna passar?

Kolla när officiell banvisning är. Efter den får du gå den när du vill, även när tävlingen är i gång. :laugh:

Du har redan fått svaret av mammaberg men tänkte bara komma med ett tips. Om du inte hinner gå banvisningen på utsatt tid så försök hitta någon som gått den/ska gå den. Ibland kan det vara så att inflaggningar flyttas eller en stock ligger i vägen för din anridning som du funderar dig grå över men som arrangören tänk flytta :) Såna upplysningar fås ofta på banvisningen.

Bästa banvisningen var en gång när visaren i stort sett bad oss att visualisera banan. "Här kommer det vara en stock men den har inte kommit dit än" "Här ska det vara ris men...." :rofl: Inte hans fel utan en banbyggare som inte lyckats planera sin tid riktigt :) Men banan blev klar i tid och jag hann nog gå den iaf en gång med alla hinder, bortsett från en stock som fattades :D

Liknande trådar

Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Nalle136
·
Fälttävlan Ska starta vår första fälttävlan 5 maj i tranemo, debutant. Har några frågor jag gärna vill ha svar på som jag inte riktigt har klart...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: Undret
·
Tjatter Nu när årets julkalender kört igång blev jag påmind om ett datorspel med Barna Hedenhös som vi spelade mycket när vi var små, var...
Svar
1
· Visningar
1 443
Senast: Riley
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025