Första ponny

N

Nicksi

Hej

Söker nu kloka svar av er här som total nykomling!

Jag behöver bollplank. Sonen ska ev få en egen ponny. En c-ponny. :banana:
Han har ridit 8 terminer på ridskola och är 11 år gammal.

Ridkunskapen är väl inte sådär väldigt jättestor :grin: men jag hoppas en egen häst ska hjälpa till lite på traven :idea:

Vad ska man söka efter? Vad är lämpligast anser ni i ålder och utbildning?
Är det överkvalificerat att köpa en häst på utb: msv med lite ålder på nacken?

Hur långt ner vågar man gå i utbildningen på hästen tro?
Är det nyttigt att hästen kan och ryttaren lär sig av hästen? Eller är det nyttigt att det är vice versa?

Detta är inte det lättaste vi gjort :cool: så jag önskar verkligen tankar och funderingar. Om jag näämt något tokigt eller om jag inte ens tänkt på det....så hjälp mig att komma på andra funderingar, typ. :)

Sv: Första ponny

Leta efter en läromästare dvs lite äldre lugn och stadig ponny med kanske lite högre utbildning/som kan hyfsat mycket uppemot LA/MSV så att din son lär sig av hästen.

4 år på ridskola kvaliciferar inte sonen att utbilda en yngre ponny, köper ni en sådan ponny måste ni ha hjälp av någon som kan rida och utbilda.

Om du har förtroende för personal/ridlärare på ridskolan be dom om hjälp både att tycka och kankse tom provrida (beror på storlek på människan så klart) och vara med vid provridning. En ridlärare som har sett din son rida några gånger kan säkert ge en bra bedömning på om ponnyn är lämplig. Dessutom brukar de vara vana att sälja/köpa hästar till ridskolan och kan hjälpa er så ni inte "trillar i någon av alla de fällor" som finns vid hästköp.

Här är ett logiskt och bra motto:

Rutinerad Häst till Orutinerad Ryttare

Rutinerad Ryttare till Orutinerad Häst

Kan tillägga att de flesta barn som får första ponnyn lika gärna pysslar och myser i stallet som rider, så det är nog egentligen viktigare att det är en trygg och säker och SNÄLL ponny än att utbildnings-nivån är jättehög.
Trafiksäker brukar vara bra också.

Det är dessutom lika viktigt att du som förälder känner dig trygg med ponnyn.

Tack för åsikter, de bugar jag för...

Absolut, en säker häst går för allt annat. Men kanske man kan hitta högre utbildning OCH säkert ponny :idea:

Faktiskt är inte sonen pysslig av sig, inte jämnför hur jag var som barn. Visst, pyssel och prat med hästen medans den görs i orning men inte överdrivet mycket... Ridningen har mycket högre prio.
Han är dessutom mer inriktad på hopp om man kollar hur ansiktsuttrycket ser ut på lektionerna. Men det spelar ingen roll- inget hopp om inte bra dressyr :devil:. Jag vill nog ha en ganska allroundponny så inte ena delen av den utbildningen saknas. Det är ju lätt att något blir erftersatt. :crazy:

Jag hade egentligen tänkt mig en äldre säker läromästare. Och helst valack :p;) Nej skämt åsido, ston kan också fungera lika bra- bara de inte är sto-brunstiga. :devil:

Men äldre....
Hur gör man här?

Om ponnyn har tävlats/tränats en hel del... Hur ofta märks det på lederna? Och bör man akta sig för ponnyer över 15 år för risk för slitage?
Är det ens lönt att röntga äldre hästar? Tänker på om man kunde ta över befintliga försäkringen, då borde de ev skadorna gå på den?
Men å andra sidan vet man hur det står till OM man röntgar. :angel:

Och vad anser man är skäligt att köpa? Är en 16åring skäligt? 17? 18? 19?
Och vad är rimligt i prisväg?

Typ en c-ponny utb LA/LA som är 17 år? Eller ålder uppåt och neråt?

Och fyra år på riskola är typ en fis i rymden jämnfört mot egen häst :angel:

Hmm....fick en känsla av att tråden skulle vart under "hästmänniska" istället?! :crazy:
Om så är fallet hoppas jag någon snäll modertator kan flytta den. :bow:

Min första ponny var en B-ponny på 20 år, jag hade honom i två år innan jag växte ur honom och han hade
inte den minsta lilla skråma under hela tiden, tror att han är 25-26 nu och tävlar någon dressyrklass då och
då. Han hade gått flertalet SM i dressyr innan jag hade honom, så utbildad, tränad och tävlad var han.

Så åldern behöver inte ha så stor betydelse! en ponny som är 15-16 skulle jag inte tveka att köpa,
men som med alla hästar så skall man ju kolla upp hästen grundligt innan man köper den.

En välutbildad, äldre, lugn och klok c-ponny skulle jag titta efter.

Senast ändrad:

Skulle satsa på en minst L:A utbildad häst iaf. Äldre runt 15 år...

Men det viktigaste är ju att det finns någon som kan hjälpa honom i stallet sen och med ridningen...

Köp inte en för lugn ponny bara;)

Nu menar jag inte heller en halv galen, men en kille i den åldern som vill hoppa brukar vilja ha en ponny med lite fart i. Självklart ska den vara välutbildad och snäll att hantera.

Lycka till!

Varför ska man köpa en äldre ponny? Finns ju mängde med yngre ponnyer, 8-12 år, som är utbildade runt LA/MSV och jättebra läromästare. Dock brukar väl dom vara dyrast.
Jag skulle personligen inte köpa en häst över 15 år.

Jag hade ridit ungefär lika länge som din son på ridskola när jag fick min första ponny. Han var då 10 år och tävlad FEI dressyr. Underbar läromästare och jag har nog honom att tacka för det mesta jag kan inom ridning nu.
Dock var ju detta för ngr år sedan, då ponnyerna var långt ifrån lika dyra som dom är nu.

Olympus> Tyvärr så har jag inte en kappsäck med guldpengar som Pippi hade :crazy:
Så om vi ska ha en riktigt utbildad ponny så får det tyvärr bli en äldre..

oxo> Det är ju det där som är så svårt. Dessutom så kan de bli annorlunda nör de kommer till nytt stall... -hur vet man att det är den rätta liksom?
Det bästa hade nog varit att provarida flera gånger och sen ta den på prov/foder för att se om det är rätt häst, men hur många går med på det liksom? :confused:

Tuvisen> Med stall är det inga problem då hela familjen ränner istallet pga egna andra hästar.
Försökra träna pojken själv gör jag inte, det brukar ske en konflikt då :o Dock så har vi skrittavstånd till en tränare :idea: samt om han vill så kan vi ta med ponnyn till ridskolan så han får ha sin egen ponny på lektionerna... :banana:

Ironwill> Hur lätt/svårt hade ni att sälja ponnyn sen? Detta är också en liten fundering.... Man kan ju inte bara ha ponnyn gåendes i hagen sen liksom :(

En reflektion jag har gjort med många pojkar som rider är att det ofta handlar om ridningen, farten, tävlingsmoment etc och mindre om pysslandet. Lite generaliserande men ändå...
Mitt råd till dig skulle vara att köpa en äldre ponny som ligger på MSV nivå. Med äldre menar jag 10 +. Givetvis så sätts ju priset efter ålder och utbildning och jag tror att man kan få tag på rätt så bra ponnysar som har blivit lite äldre. Givetvis så blir det svårare att sälja denna sen när de blivit ännu äldre. Denna isåfall förlust får man ju väga emot vad det roliga din son kan kanske ha direkt med en sådan häst jämfört med en yngre som han kan få bakslag med och kanske inte alls blir som ni förväntat er.
Därtill kommer skador etc in och här har jag en tes...gammalt krut förgås inte. Men som sagt det är bara mina reflektioner.

Ja, foder är ju en bra sak men en lite äldre gentleman! :)

Något nytt jag funderar på...

Hur stor ska ponnyn vara?
Sonen är ca 148 lång... Kan man köpa tex en ponny på 133 cm? Eller ska den vara 139? :confused:
Detta tycker jag är jättesvårt, man vill ju inte att de växer ur dem på två månader! :crazy:

Jag börjar snart misströsta, det blir verkligen ups and downs när man kommer i ponnyfunderingar. Mtk lättare att köpa häst till sig själv :angel:

Bra det att det finns nån som är med :) är en 13 åring i mitt stall som fått en häst för ca 1-2 månader sen och hon kan inte så mkt fast hon har en mamma som är hästkunnig (men vet inte hur mkt hon kan) fast mamman är inte där så ofta, så trettonåringen rider ofta själv på banan och skrittar inte av hästen mm :crazy:

I den åldern behöver de ju nån som "passar" dem, men kan förstå att det inte funkar så bra att ge "lektioner" skulle inte vilja ha min mamma som ridlärare ;)

Försök att få köpa en förstaponny genom bekanta, en ponny som är lite "känd" i bekantskapskretsen och som folk säger snälla saker om.

Det är egentligen mindre viktigt om den kan en massa krumelurer, så länge den går av sig själv, inte ställer till med några hyss, och broms och ratt funkar.

Ja, foder är ju en bra sak men en lite äldre gentleman! :)

Något nytt jag funderar på...

Hur stor ska ponnyn vara?
Sonen är ca 148 lång... Kan man köpa tex en ponny på 133 cm? Eller ska den vara 139? :confused:
Detta tycker jag är jättesvårt, man vill ju inte att de växer ur dem på två månader! :crazy:

Jag börjar snart misströsta, det blir verkligen ups and downs när man kommer i ponnyfunderingar. Mtk lättare att köpa häst till sig själv :angel:

När jag var 150-155 så hade jag vuxit ur b-ponnyn som jag tror var maxad och ganska maffig, så kanske en maxad c-ponny?

KL
Tack för alla svar! Det är bra att ventilera saker o ting. Förhoppningsvis ser man saker lite klarare!

Det är egentligen mindre viktigt om den kan en massa krumelurer, så länge den går av sig själv, inte ställer till med några hyss, och broms och ratt funkar.

Du aaanar inte vad pricksäker du var nu!

Jag har två tankar som jag känner mig grymt kluven över. Ena veckan är det ditt och andra veckan datt... :crazy:

Ena stunden vill jag ha en riktig läromästare som verkligen kan lära ut saker. Så att barnet kommer vidare lite bättre/fortare än på ridskolan, för vi vet ju alla hur lättvindiga ridskolehästarna alltid är... :p
Kanske ta med ponnyn på egna ridskolelektionen och rida för privat tränare.

Andra stunden funderar jag på den säkraste häst jag kan uppbringa. En som är totalt idiotsäker och som inte behöver ha någon större utbildning. Det är lite mer runtomkring hästeriet än just träningen. Att lulla i skogen, hoppa naturhinder, tolka, ha kul osv... Precis en sån häst Svea beskriver.

Hur ska mina tankar bli enade?
Hur vet jag vilket som är rätt? :eek::eek:

Svea> Tanken är god att köpa ponny av bekanta men jag har ingen ponnybekant :cry::crazy: Så tyvärr hjälper det inte.

En fråga Svea: Hur hade du gått vidare/gjort om du varit i mina skor och köpt den säkrare mindre utbildade ponnyn?
Skulle hemskt gärna vilja höra dina åsikter iom att jag själv snurrar ganska rejält just nu.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt några ponnyer samt haft på foder. Alla var de olika och lärde ut olika saker. De jag skiljts ifrån... ja, jag har sörjt.

Mitt råd är att du pratar ihop dig med sonen och att ni sedan åker runt och provar ett helt gäng. MEN som sagt skilsmässor är INTE kul så försök hitta en maxad C. Om sonen inte blir så stor kan ha ju rida länge eller i alla fall så länge det går och det går ju längre med en maxad än en liten skit.

Personligen skulle jag bara köpa en mindre utbildad ponny om jag själv kunde sätta mig på den och rida till den ibland för att stämma av allting.
Nu är jag ju så liten så om jag hade barn hade jag lätt kunnat rida ponnyn och därmed utbildat den själv så att barnet får en kontinuerligt tillriden häst vars kunskaper ökar samtidigt som barnets.
Nu vet jag inte hur det ligger till hos dig, om du kan rida en ponny, om inte hade jag hade hellre sett till en ponny som är utbildad minst la- de brukar också vara säkra, välridna och lugna ponnyer eftersom de är vana med diverse störningar vid tävlingar osv

Har själv 2 döttrar och en egen häst som jag har till mig själv.
Vi har också tänkt tanken att köpa en ponny har barn på 8 och 7 år just nu.. Det har därimot runnit ut lite i sanden då dom just nu har fått fri tillgång till en ponny vars ryttare växt ut henne. Den ponnyn är värd guld, hon är en c-ponny och 22år och världens snällaste, inte seg eller pigg utan lagom.
Hon kan "allt" i både dressyr och hoppning, hart varit en riktigt rosett plockare på sin tid.

Men hade jag varit du hade jag försökt hitta en läromästare och jag hade satsat på en D-ponny eftersom din son är rätt lång.
Hade även försökt hitta någon på foder för senare köp.
För sonen och ponnyn måste ju "klaffa" så man behöver ju tid på sig att se om dom passar ihop.
Kompisen köpte Ponny från en ridskola, det kan oxå va ett alternativ så det kan du ju kolla vad det finns att erbjuda där.
Sen beror det ju helt på vilken pris klass du tänkt dig och vilka abitioner din son har,vart han vill komma med sin ridning.
Ett bra tips vid eventuell provringning fråga om sonens nuvarande ridlärare kan tänka sig att åka med som smakråd för hon/ han borde kunna komma med tips och råd om det ser ut som om de passar

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama