Första passläggning

saraaandersson

Trådstartare
Jag äger en fyraåring med mycket, mycket pass i sig! jag börjar bli riktigt sugen på att prova passen på honom någon dag i veckan.
Först och främst vill jag ha en taktren tölt på honom innan jag lägger pass och det känns som om tölten blir bättre och bättre, plus att om han blir passtaktig så är det inte alls svårt att få honom ren igen.

Men tror ni att det är dumt att prova på honom nu? ska jag vänta något år med passen? och lite vad ska jag tänka på nu dagarna innan och när jag ska lägga första passen? någon som har lite tips.. :)

Sv: Första passläggning

Jag tycker du ska ta hjälp av tränare som kan unghästar och pass.

Jag tycker inte fyraåringar ska ridas i flygande pass, eller ökad tölt/trav.

Jag har en 05:a som jag hoppas och tror har en del pass i sig. Han har bra tölt med mycket tempo för att ha varit riden så kort tid, galopp är som en gunghäst men han saknar lite styrka bak än och traven är helt ok, har han endast travat i fyra månader. Han har av misstag lagt sig pass en gång men jag kommer inte prova den förrän om ~1-1½ år.

Min tränare är jätte duktig på pass .. han har provat passen på sin fyra åring. Jag hade först tänkt vänta något år med passen, men egentligen undrar jag varför, .. om hästen nu har bra och stadiga övriga gångarter.

Galoppen har alltid varit stadig och han rullar bara på.. har alltid galopperat åt båda hållen, traven är också ganska stark och stadig.. även om han gärna travar på i lite tempo, men man kan minska på tempot om man vill utan att han bryter av. Tölten har också blivit mycket stadigare på kort tid och med någon veckans tölt träning så kommer den troligtvis att vara okej.

Ni som tycker att man ska vänta med passen, varför tycker ni att man ska vänta tills hästen blir äldre?

Det behöver inte nödvändigtvis handla om att bli äldre, utan stabilare i de övriga gångarterna.

eftersom han är ganska stabil i sina gångarter så känns det som om jag kan prova passen snart. :)

eftersom han är ganska stabil i sina gångarter så känns det som om jag kan prova passen snart. :)

Så har jag alltså inte uppfattat dig i tidigare tråd, utan snarare tvärtom.

Dessutom kräver passen styrka i benen, vilket sällan en fyraåring besitter varför man kan om man har otur befästa passtakten rejält i tölten eftersom hästen kanske inte förstår skillnaden när de inte har hittat korrekt takt i olika tempon tölt.

Pass kräver inte bara styrka i kroppen utan även mental styrka. I alla fall om du vill att det ska bli riktigt bra i slutänden.
Därför är det bättre att vänta med planerade läggningar och passträckor. I alla fall så tätt som en gång i veckan på en häst som bara är fyra år. Varför har du så bråttom? Och vad menar du med "ganska"... Bättre vänta ett år med passläggningar tills han "är".

Amen till detta!

Hästen behöver, precis som Glimjandi säger, vara mentalt stark (förutom att kroppen ska vara stark) för att få rätt sug i passen och känna glädje inför passen, inte tvång.

VARFÖR vill du rida passen redan? Vad finns det för anledning? Han är ju bara fyra, han får börja tävla först nästa år. Ska du rida femgång då, så kan du prova lägga pass efter vintervilan när styrkan är tillbaka. Då har du några månader på dig innan sommarsäsongen börjar- och en femåring tycker jag ändå inte bör tävlas speciellt hårt, utan mest för miljöträningens och glädjens skull.

Du vill väl ha en häst som är både stark, glad och hållbar i många, många år? Då är det bättre att skynda långsamt och bygga upp hästen bit för bit!

Hur lHur länge är han riden? Viloperioder?

Varför ens prova nu? :) Onödigt om hästen slår på sig och blir rädd inför framtida försöka.

Varför ens prova nu? :) Onödigt om hästen slår på sig och blir rädd inför framtida försöka.

Jag är jätte sugen på att prova! (: och sen känns det som om han är ganska säker på sina övriga gångarter. Jag sätter självklart boots på honom när jag lägger pass. Men jag tror nog inte att det blir några större problem eftersom han ibland lägger pass (flygande pass) i hagen då han leker. :p

Ja men det är en himmelsvid skillnad att göra det med ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka