Sv: Första övningen
KL
Nu har jag inte någon fast strategi, och utbildningen av unghästen avbröts av sjukdom (inte hästen) och dräktighet (inte jag
)
Men jag har börjat på allihop nära, vid halsen, med att böja genom lite pill/tryck på halskotpelaren och lite pill i innertygeln. Då kommer inner höft med fram och man kan börja röra sig framåt på volt och sedan längs spåret.
Det blir så "lätt" att där flytta ut bogen lite och då få dem spårande, så de känner hur det är att gå, böjd, längs ett spår.
Så fortsätter jag nog med att lägga yttertygeln lite mot halsen ibland och "vänder in" så de får börja "komma över inner bak" i vändningar. -Inte bara kliva runt.
Så fortsätter det med flytt av framdel och bogar, från samma position. Typ bakdelsvändning-framdelsvändning.
Lägger lite tryck på bogen, befinner mig på utsidan och flyttar hästens framdel ifrån mig med centrerad bakdel. Sedan flytta "lilla snurren" litegrann, korta repriser och växlar mellan de två.
Omväxlar det med att komma ut på större spår och länga ut. Sedan då hästen börjar få in framåt-nedåtsökningen, och även klarar att stanna upp på bakdelen litegrann blir det mer longering av, med hästen på avstånd, lös eller på lina. Trav och galoppfattningar och mer flyt framåt. Om det kärvar i kroppen, motställer sig och ser ut att spänna emot någonstans, kollar jag av med övningarna nära hästen igen. Brukar lossa rätt bra och balansera så de får chansen att hitta balansen på stora spåret sedan.
De här rätt koncentrerade övningarna görs bara en kort kort stund, med mycket godis och beröm.
Jo, lägger lite tryck i sadelläget oxå för att flytta sidvärts, för att förbereda ridningen.