Första övningen

Ellyne

Trådstartare
Vilken övning skulle ni börja med på en häst som är helt grön på akademisk ridning? Skulle ni börja direkt uppsuttet eller från marken?

Jag vet hur det står i vissa böcker men är intresserad av vad ni tycker?

Sv: Första övningen

Jag började med "följa handen" dvs om jag tar handen framåt/nedåt ska hästen följa efter och sedan tar jag upp den sakta till normalposition.

Detta för att hästen ska följa bettet och inte hänga sig i handen.

Efter det lärde vi oss volten och flytta bogen samt vara medveten om vart den försvinner om jag inte är med och fångar upp den.

Idag har vi kommit så långt att vi försöker flytta bogen i trav. Allt gör givetvis barbacka för att hon ska känna mina hjälper så mycket som möjligt

Den första övningen jag gjorde med min häst (vi var helt gröna båda två) var longering från marken. Där jag bad hästen att följa handen, först sänka huvudet sen böja sig stillastående.

Börja med att stå framför hästen, gärna med kapson om du har, annars fungerar vanliga betslingen. Lägg lätt tryck framåt-nedåt och beläna när hästen sänker huvudet och sträcker ut ryggen. När detta fungerar bra börjar man sakta böja och ställa tills man ser att insidans höftben kommer fram (kan vara subtil förändring på vissa hästar, så man får hålla lite koll!). När detta fungerar åt båda hållen kan man även arbeta på att variera hur lågt huvudet är, du ska utan motstånd kunna höja och sänka huvudet utan att förlora den sträckta ryggen. Det brukar vara svårast;)

När detta sitter bra kan man börja inlongeringen, alltså den lilla snurren. Med f-n sökningen bibehållen ska hästen påbörja en liten volt runt dig. Rörelsen ska börja med inner bakben! Så fort hästen tappar sökning/böjning/ställning så börjar man om med halten, ställer, och skickar ut igen. När detta fungerar hjälpligt så kan man börja med skolorna.

Allt detta kan man sen upprepa från ryggen. Med fördel börjar man med en medhjälpare som kan ge de signaler från marken som hästen är van vid.

Ska se om jag kan filma grundstegen med min unghäst idag...

Ja, gör det!! :) Vore kul och nyttigt att se! Jag har också en unghäst. Försöker få longeringen att fungera!

Vad duktig du är! Slår mig att man måste vara väldigt medveten om kroppsspråket. Du ser så lugn och kontrollerad ut! Tyvärr har jag lite svårt att se att jag lyckas med min lilla busa! Du har honom helt lös efter vad jag kan se? Men ska man ha det från början eller hur funkar det?

Vad duktiga ni är! Ni har så fin kontakt.

När man så småningom kommer till ridningen hur får man framåt-neråt söket att fungera där också? Det kanske kommer automatiskt?

Lilla volten är det den som kallas träda över vid hand?

Tack, båda två:bow:

När man sen ska börja sitta in dem så gör man först om proceduren med en longör, alltså låter man ryttaren vara helt passiv i början. Efter hand kan man föra över kommandona från longören till ryttaren.

Eller så klickar man in allt från ryggen också, funkar det med:)

Ja, det jag kallar lilla snurren tror jag är samma sak som att träda över vid hand... lite osäker.

linnilinn: Ja, jag har honom helt lös, men det är enbart för att jag tycker att det är bekvämt. Enligt skolboken ska man ha lina på dem i det här arbetet.
Och jag kan lova dig, att om du börjar träna lite på detta, så kommer du kunna arbeta din häst lös också. De älskar det när de väl förstått!

Min Choklad har lite svårt att hitta sin balans, så vi tar det väldigt lugnt med ridningen. Jag vill att han ska känna sig säker och faktiskt kunna använda sin kropp till att bära mig. Än så länge har fyra klickerpass (varav två ni har sett delar av här) lett till en betydande skillnad i hur han använder kroppen på volten. Min förhoppning är att kunna visa honom hur bekvämt det är att bära sig istället för att hänga på innerbogen, och på så vis kunna ändra även hans rörelsemönster i hagen. Det har funkat bra på nordsvensken, vi får väl se hur det går med lillpojken;)

Senast ändrad:

Knapplånar lite..
Tycker denna "ridstil"är så trevlig o harmonisk att se på. Har påbörjat men det har framåt neråt kan kännas så mkt långt ner när man rider. Kommer bärigheten senare(hästen är vältränad och tidigare dressyrtränad). Länger jag tygeln så går pållan så långt långt ner o meningen är väl att dom ska bära sig med "sytrådskontakt"? Ser bilder med nästan lösa tyglar på proffsen visserligen..:angel:

Den extrema formen som jag klickar fram på min unghäst är ingen arbetsform!
Precis som du säger så är det sökningen mot bettet som är det viktiga (även om jag ska erkänna att få hästar jag sett faktiskt har den).
Att hästen kan länga och korta ramen utan att tappa ryggen är ju hela poängen. Det jag gör med min Choklad är bara att introducera ett alternativ till has giraffgång som han föredrar i vanliga fall. En längning och avslappning som utgångsläge inför inridning och arbete senare. Så fort vi arbetar med tex skolor (vilket vi började med igår på volten, lösa) så kortas ramen upp.

Den extrema formen som jag klickar fram på min unghäst är ingen arbetsform!

Skönt att höra. Det är nog liten del av myten kring AR: hästarna ska gå på bogarna med nosen i backen. :angel:

Det är fritt fram att berätta mer om arbetet du gör med din unghäst! :bump:
Hur länge jobbar du? Hur ofta? Hur varierar du dig? Vad är prioritet i början, vad blir nästa steg mm.

Med just den hästen, som har en tendens att sänka rygen och balansera sig med huvudet, är fokus att visa honom att det går att balansera sig med baken, och länga ryggen. (Därav den extrema framåt-nedåtsökningen.) Han ska kunna slappna av i sin överlinje, vilket har blivit otroligt mycket bättre på bara några pass. Istället för att starta traven på volten med huvudet ställt utåt, innerbogen som ledande kroppsdel och rygglinjen som en gammal hängmatta kommer nu traven bakifrån med lyftad manke och rätt böjning/ställning. Detta är förutsättningen för att arbeta vidare och muskla honom inför uppsuttet arbete, annars sätter han inte rätt muskler!

Varje pass är ca 35 min långt, men då är det bara kortare intervaller av krävande arbete, varvat med lite bus. Längden på passen får man anpassa efter individen. Just den här kraken är så arbetsvillig att han nästan ser det som bestraffning när vi ska gå ut från paddocken, så hans pass blir ganska långa. :o

Nu är både jag och pållen heeelt gröna inom AR, men på första kursen blev det smååå volter. Dels för formgivningen och för att min häst inte ska älga på som han har blivit "lärd". Sedan fick matte även lära sig att inte driva på med benen för att hästen ska öka steget hela tiden ;) (Det tycker jag är den största skillnaden mellan AR och "vanlig" ridning, som jag har upptäckt hittills, i "vanlig" ridning tycker jag att man oftast uppmuntras att hästan ska ta låååånga kliv) Fick även lära mig det från marken också.
Nu på andra kursen ökade vi och minskade volten och gick böjd på rakt spår

Så, ja, det var väl dom första övningarna vi gjorde

KL

Nu har jag inte någon fast strategi, och utbildningen av unghästen avbröts av sjukdom (inte hästen) och dräktighet (inte jag :laugh:)

Men jag har börjat på allihop nära, vid halsen, med att böja genom lite pill/tryck på halskotpelaren och lite pill i innertygeln. Då kommer inner höft med fram och man kan börja röra sig framåt på volt och sedan längs spåret.

Det blir så "lätt" att där flytta ut bogen lite och då få dem spårande, så de känner hur det är att gå, böjd, längs ett spår.
Så fortsätter jag nog med att lägga yttertygeln lite mot halsen ibland och "vänder in" så de får börja "komma över inner bak" i vändningar. -Inte bara kliva runt.

Så fortsätter det med flytt av framdel och bogar, från samma position. Typ bakdelsvändning-framdelsvändning.
Lägger lite tryck på bogen, befinner mig på utsidan och flyttar hästens framdel ifrån mig med centrerad bakdel. Sedan flytta "lilla snurren" litegrann, korta repriser och växlar mellan de två.

Omväxlar det med att komma ut på större spår och länga ut. Sedan då hästen börjar få in framåt-nedåtsökningen, och även klarar att stanna upp på bakdelen litegrann blir det mer longering av, med hästen på avstånd, lös eller på lina. Trav och galoppfattningar och mer flyt framåt. Om det kärvar i kroppen, motställer sig och ser ut att spänna emot någonstans, kollar jag av med övningarna nära hästen igen. Brukar lossa rätt bra och balansera så de får chansen att hitta balansen på stora spåret sedan.
De här rätt koncentrerade övningarna görs bara en kort kort stund, med mycket godis och beröm.

Jo, lägger lite tryck i sadelläget oxå för att flytta sidvärts, för att förbereda ridningen.

Tack för svaret!

KL
Idag tränade vi lite. Jättekort pass och hon var väldigt duktig och lättlärd. Började med att lära henne att sänka huvudet. Jag hoppas jag kan överföra detta på ett bra sätt i ridningen sen för att hjälpa henne med framåt-neråt tänket för denna häst har kort hals och går gärna ihopkrökt pga hur hon blivit riden tidigare. Några tips på det?

Sen introducerade jag lite arbete vid hand för att hon ska förstå principen, hon fattade snabbt. Provade sen träda över vid handen och hon skötte sig utmärkt. :D Sen nöjde vi oss för dagen. :)

*kl*

Lite död tråd här tycker jag, och istället för att göra en ny så testar jag att väcka denna, då detta är precis vad jag letar efter! :laugh:

Har ett arabsto som är ridit dressyr med innan som nu ska läras akademiskt, och jag behöver råd att börja med :)

Det där varierar nog väldigt mycket. Vid hand fokuserade jag först på att kliva in under med inner bak. Början till öppna. När jag började rida för tränare började vi med att lära oss att rida på voltspår. :angel: Det är svårt nog. Har en nordsvensk som är lite obalanserad och har svårt med bärkraft och skjutkraft. Så att öka och minska voltspåret är ingen lätt match (med en dessutom urusel och sne ryttare). ;)

Låter ungefär som det upplägg jag haft också. Arbetet vid hand tränar vi träda över med innerbak och flytta för tryck. Bland annat flytta för trängande tygel mot halsen-lite knepigt från marken (tips någon?). Öppna har jag provat på skoj enstaka steg men eftersom vi inte får till ordentlig böjning väntar jag med det... ;)
Uppsuttet tränar vi rida för vikthjälper och sitsen. Vända, stanna, starta. Och voltarbete; öka och minska volten. Och där har vi fastnat lite. Hon fattar snabbt men avancerar vi blir det för mycket.

Känner mig mindre osäker nu när jag ridit igång henne, mycket funderingar förstås men nånstans måste man börja. Och för att svara min egen fråga i tråden är nog inte En enda första övning aktuell. Det är småbitar som pusslas ihop. Jag tänker; vad vill jag lära henne och börjar med grunderna. Lite olika varje ridpass, känner efter vad som behöver tränas på mer och hur snabbt man kan gå fram. Basic, enkelt och tydligt är ledorden. Och avslappning och lösgjordhet är grundprinciper som gäller i alla riddiscipliner.

Första lektionen med denna häst på lördag. Jag uppdaterar då.:)

(Kul att tråden tagits upp igen!)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Roxy
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar