Första övningen

Sv: Första övningen

Ursäkta trådkapet, det här kanske är en dum fråga, men hur tycker ni att akademisk ridning och nhträning fungerar ihop?

Jag har blivit allt mer intresserad av akademisk ridning, har ett 7-årigt connemara sto som jag har börjat rida in "igen."(vi har varit tvungna att göra ett 3 årig uppehåll, pga trasiga hovar för den som undrar.)

Det jag kunnat sysselsätta henne periodvis under rid uppehållet är att, tömköra och longera på lång tygel och både nh- och miljötränat henne.

Är det en fördel, nackdel eller spelar det ingen roll att jag håller på med nh, om jag vill börja med akademisk ridining så småningom?

Perry Wood pysslar väl med klassiskt i kombination med NH? Känner iaf en NH-tränare som ridit en del för honom och som rider kombination barockridning/"nh-style". Kan väl inte riktigt utvärdera det eftersom jag inte sett så mycket men det finns iaf färdiga koncept.
Ser man rent allmänt så nä, det känns inte som några större problem att kombinera även om det kan vara svårt att följa NH-principerna till punkt och pricka även i ridningen om man inte har en tränare som jobbar utifrån det redan.

*kl*

Jag kan inte alls säga hur jag skulle börja... Tycker det är guld med tränare som lägger upp väldigt individanpassat utifrån vad ekipaget behöver som första övning. Med en unghäst skulle det såklart vara lättare att säga "vi börjar så här" men då beror det ju också på vilket för-jobb man hunnit med, vilka kommunikationsdelar som redan sitter och vad som kvarstår. För kommunikationen är för mig det allra viktigaste.

En av favorit-basicsövningarna (inte absoluta basics men ffa om man har en redan inriden häst) är flytta inåt/utåt på en volt enbart för vikthjälper. Att ekipaget lär sig balansera upp sig bättre mer av sig själv än av att hålla på och pilla och korrigera. Den övningen gör jag fortfarande då och då för att kolla av att man sitter mitt över hästen och checka av hur pass rakriktade vi är för dagen! :p

Är det en fördel, nackdel eller spelar det ingen roll att jag håller på med nh, om jag vill börja med akademisk ridining så småningom?

För mig är NH ett hanteringstänk. Det kan man kombinera med alla typer av ridning.
Tex NH ridning för vikthjälper påminner en del om akademiskt.

Första lektionen med denna häst på lördag. Jag uppdaterar då.:)

Första lektionen igår och övningarna var:
Först arbete vid handen
Träda över
Halt och rygga
Sen uppsuttet
Aktivera innerbak på volt
Flytta bogarna in och ut på volt (rolig övning som kallades pepparkakan)
Lite trav framåt-neråt-form.

Hon klarade allt galant. Jag älskar min häst! :love:

Man går på en stor volt och kan börja på öppna delen. Ställ hästen utåt och med vikthjälperna flyttar du hästen åt sidan på ett större voltspår. Frambenen korsas, bogarna stretchas. Efter 3-4 steg ställer du om till innersidan, flyttar om vikten och flyttar hästen på ett mindre voltspår, frambenen korsas. 3-4 steg. Sen flytta ut igen. osv.
Hoppas du förstår min förklaring! Anledningen till att den kallas pepparkakan är att vägarna ska se ut som en pepparkaka (sån här rund med bulliga hörn)... :D
Väldigt bra för att lösgöra bogarna och få hästen att lyssna på vikthjälperna.

Kliver inte bakbenen förbi tyngdpunkten då?
Jag brukar rida liknande program, med voltökning- och minskningar i sluta, men är noga att inte tvära så mycket att ytterbaken går förbi tyngdpunkten.

För att kontrollera "förbarheten för sitsen" rider jag en övning med förvänd öppna, öppna, förvänd sluta och sluta på en åttvolt...

Jag älskar ju mina underbara (visst mått av ironi) paint-illustrationer, så här kommer en på mitt "förbarhetsprov".

prgrm.jpg

Alltså. Börja i förvänd Öppna (i mitt exempel jobbar då VB)
Vid voltbytet byt till en sluta (HB som arbetar)
Nästa voltbyte, gå över i en förvänd sluta (fortfarande HB)
Nästa voltbyte, gå över till öppna (VB arbetar)
Självklart rids programmet åt båda hållen (båda bak ska arbeta som både ytter- och innerben)

Hur man växlar mellan skolorna beror på vad man vill komma åt. I Den här varianten så får ytterbenet jobba som just ytter ganska länge (i de bägge slutorna). Det går så klart att pilla med omställningar så att man arbetar samma bak programmet igenom, som både inner och ytter bärande, eller att man växlar så det blir varannan etc etc.

Mycket bra träning, om inte annat för ryttarens koordination!

/Migo
Gör det än så länge bara i skritt och trav...

Senast ändrad:

Verkar som en kul övning! Gäller att ha tungan rätt i mun där så man hänger med mellan bytena.
Lite överkurs för oss som precis börjat med öppnor från marken. :D

Den övning som jag beskrev är väldigt basic, inkörsport till skolorna kanske men långt därifrån. Mest för att få hästen att förstå vikt- och sitshjälperna. Den ska verka lösgörande inte samlande men bakbenen ska inte kliva förbi tyngdpunkten. Rörelsen består av svaga svängar/bågar men med tydlig sidvärtsrörelse (främst i frambenen).
Som jag skrev i första inlägget om den : "flytta bogarna in och ut på volt"
*lyckas inte infoga nåt paint- teckning...*

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Roxy
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar