Första NH lektionen idag

D

dolphinsmile

Idag kom den en NH tränare hem till mig och mitt sto för första gången.. det var mkt intressant.. Anledningen att jag tog hit henne var för att jag inte tyckte att hon verkade respektera mig. Men eftersom tränaren hade så pass lång vänte tid så har mitt sto blivit mkt bättre.. tyckte jag iallafall.. Men när vi satte igång så märkte vi direkt att hon tyckte att det var hon som bestämde. Hon markerade det så tydligt att man nästan blev rädd. Tyckte inte alls om att vi utmanade henne om ledarskapen..

Men jag kan ju säga att det var väldigt nyttigt för mig att ta hit tränaren.. inte bara för att lära sig nått utan för att få se vad hästen egentligen tycker om en. Sen var det väldigt intressant att det fungerade så pass bra som det gjorde.. Vi avslutade lektionen med att gå ut och gå med henne. Och det var en sån otrolig skillnad.

Nån som haft liknande erfarenheter?
 
Sv: Första NH lektionen idag

Absolut det är så himla kul. Min häst har blivit mkt annorlunda sen jag har börjat träna nh. Dels har hon själv varit på en kurs i tio dagar och sen har jag varit två halvdagar + att jag tagit en lektion hemma hitills. Men det är ju så mkt man ska tänka på men jag tränar lite nästan varje dag.

Och man märker på flera plan att det börjar hända saker i lilla damens huvud. I boxen har hon blivit lugnare, vaktar inte lika mkt. Snart hoppas jag att man kan gå in till henne utan vidare.

I hagen kan jag lätt flytta henne även när hon står och äter, omöjligt förut.

När jag leder henne är hon mer uppmärksam på mej, liksom när jag tränar givetvis. Men hon är jättejobbig att få kontakt med, när man tränar, hon orkar inte ha focus på mej mer än ett par sekunder åt gången men det blir bättre och bättre.

Visst är det jättekul? :banana:
 
Sv: Första NH lektionen idag

Jag har aldrig haft någon NH tränare ute, har mest bara försökt lära mig kommunicera med hästarna på deras vis så dom förstår vad man vill. Visst har man läst en del också men man läser ju genom raderna ibland ;)
Mina hästar har blivit helt annorlunda. Den ena var som en vildhäst när hon kom - ingen kontakt med människor. Den andra var väldigt osäker på människor, nog blivit illa behandlad, fast när jag väl kom in i henne så märkte man hur dominant hon också var.
Hon som var vildhäst när hon kom och inte gick fram till nån för ett år sen är idag en väldigt social och trygg häst. Lyder minsta vink, vill lära sig, inte rädd för någonting och otroligt självständig. Hon skulle inte göra en fluga förnär.
Den andra har 100% förtroende för mig och förstår att det är okey att matte ställer krav ibland bara det inte gör mig illa. Det är okey att matte ber mig gå in i en transport för jag dör inte.
Hon har öppnat sig så otroligt för mig, visat hur hon känner och försöker sammarbeta med mig vad det än kan vara. Hon VILL verkligen.
Sen har vi ju fölungen men han brås ju på mej från början så han e ju lugn utan mamma, kan ju gå ut och gå, borsta, gosa - ja det mesta.. dock lite problem med lyfta ben och uppbinding men det tar sig.
Och det är så skönt när man kommer ännu ett litet steg längre med sin häst, och den där känslan när man känner att man verkligen nått in i hästen, sett DENS personlighet och att man förstår varandra - då är man i himmelriket :love:
 
Sv: Första NH lektionen idag

Hej!
Vad kul att du fick ut nåt av detta!
Jag har ju haft ett år på mig nu, och med den tränarens hjälp fått nycklar till att hantera mitt sto.
Tänker att tiden också är en viktig faktor. Om man tänker på hur lång tid det kan ta att bygga förtroende o ledarskap hos oss mänskor, så kan man väl tänka sig att det måste få ta tid för oss med våra hästar.
Sen handlar det ju om hur mycket tid man lägger varje dag med sin häst.
Det är många faktorer som spelar in. Med vårt (förhoppningsvis) ökande kunnande så lär vi oss att se på, och lyssna till vad hästarna uttrycker och kan vara tillmötesgående, låta dem vara hästar också.
Det som betydde mest för mig var nog att se modet i tränarens aktioner, att inte låta hästen kliva över gränsen och att våga vara tydlig. Att hon lärde mig grunderna i en join-up utan att behöva jaga på hästen så förskräckligt mycket. Och vikten av att flytta hästen i de fyra riktningarna; kan jag det så blir jag ju trygg, och hästen litar på att jag tar ansvar för vad vi håller på med...
Så, min häst har gått från dr Jekyll till Mr Hyde. Det tog ett år ca, och jag har sett fler som talar om ett år för hästen att acklimatisera sig till en ny ägare.
Ha det gott!
 
Sv: Första NH lektionen idag

Tycker det är lite konstigt.. min NH-instruktör verkar vara rädd för min häst.. visst min häst är väldigt speciellt.. är ett sto kan jag tillägga.. hon är ganska aggressiv och kan gå till låtsas anfall när hon inte förstår.. men borde inte det vara en kul utmaning för en instruktör.. istället låter hon mig stå och göra alla övningar från början.. jag som inte vet hur man ska göra.. tycker det är lite konstigt.. verkar som att hon bara gjort NH på "snälla" och "väluppfostrade" hästar eller vad man ska säga.. är inte själva poängen i NH att få ordning på sin häst? aja.. fick lov att skriva av mig..
 
Sv: Första NH lektionen idag

När någonting brister i kommunikationen mellan häst och människa kan en hel del gå snett (har själv ett levande bevis där hemma!). Då kan det vara bra att ta hjälp av kunnigt folk. Men en tränare kan inte göra under, kanske med hästen för att tränaren "kan" hästarnas språk..

Istället ligger problemet alltför ofta hos ägaren, skötaren etc som INTE förstår sig på hästens signaler, det är då det går åt skogen... Så för att tränaren skall se var det brister i kommunikationen är det förstås bäst att den som i vanliga fall hanterar hästen, dvs utför olika övningar under tränarens uppsikt. Som sagt är det vi människor som måste lära oss hästens språk, har inte ännu iallafall hört en häst prata.... :angel:

Det måste ju fungera även när tränaren INTE är hos oss!!
 
Sv: Första NH lektionen idag

När någonting brister i kommunikationen mellan häst och människa kan en hel del gå snett (har själv ett levande bevis där hemma!). Då kan det vara bra att ta hjälp av kunnigt folk. Men en tränare kan inte göra under, kanske med hästen för att tränaren "kan" hästarnas språk..

Istället ligger problemet alltför ofta hos ägaren, skötaren etc som INTE förstår sig på hästens signaler, det är då det går åt skogen... Så för att tränaren skall se var det brister i kommunikationen är det förstås bäst att den som i vanliga fall hanterar hästen, dvs utför olika övningar under tränarens uppsikt. Som sagt är det vi människor som måste lära oss hästens språk, har inte ännu iallafall hört en häst prata.... :angel:

Det måste ju fungera även när tränaren INTE är hos oss!!

Du missförstår mig.. Tränaren har sagt bokstavligen till mig att hästen är läskig och hon inte vill hålla på med den. Vad jag menar är att jag är helt ny inom NH och därför är det ju bättre att hon visar hur övningarna går till först, eftersom det är dumt att två nybörjare (jag och hästen) försöker oss på dem.. Tycker jag iallafall.. då kan det bli jätte fel.. Hon är ju där för att lära mig grunderna och för att visa dom..
 
Sv: Första NH lektionen idag

Vad El Karisma sa är sant och Tyvär inte alla kvinliga Tränare är lika modig som män. Men det betyder inte att hon är kass för det. För att du säger din häst "är ganska aggressiv och kan gå till låtsas anfall när hon inte förstår" är ett stark bekräfftelse att den ska inte litas på. Du kan inte betala en annan människor tillräcklig (men det finns vissa som göra det som är duktig och som kan vara jätte dålig) att ta såna risker. Jag själv vänder bort aggressiv hästar pga att det är absolut inte värt att ta chansen att ser om hon verkligen "låtsas" eller skada mig själv för att du vill absolut äga denna häst. Men jag lyckas att hjälpa och utbilda folk ändå.

Jag har verkligen försökt att lägga ord så det inte låter "bitchy" (inte var meningen) men sammtidet jag vill att du ska veta vad/hur den "andra hand" tänker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Första NH lektionen idag

Jag förstår mkt väl att även NHtränare inte vill ta risker med vissa hästar. Även fast hon/han är NH-tränare så är hon inte bara mer än människa och vissa hästar som saknar total respekt för människan och som du då säger visar tendens till anfall. En häst som visar dom tendenserna kanske ändå inte anfaller - men vissa gör det. Och varför offra livet för någon annans häst? Eller för nån häst alls för den delen.

Jag avlivade en häst just pga lynnesfel för nåt år sedan eftersom hon gick till anfall och verkligen siktade på en i sina utfall. Hon var en dm från att träffa mig i huvudet med bakhovarna när hon blev arg eftersom stackars hon inte fick rulla sig med sadeln på. Funderade ett tag på att ta ut min tränare och få lite hjälp men kom samtidigt på att denna hästen troligtvis skulle slå ihjäl honom - det vill inte jag ha på mitt samvete.
 
Sv: Första NH lektionen idag

Jag förstår eran tanke.. men caksa är inte elak tvärtom.. hon blir bara lite aggressiv när hon inte förstår.. så som lägger öronen bakåt och halvstegrar sig.. Jag har aldrig varit rädd för henne.. och ändå är jag rätt harig när det gäller hästar.. Jag tycker hon är orättvis mot hästen.. Det är ju skillnad på elaka hästar som verkligen försöker skada en då skulle inte jag hålla på med dom heller inte en chans
 
Sv: Första NH lektionen idag

Alla har sina "räddsel" gräns. Men om du tycker hon är orättvis mot hästen så kanske du ska byter tränare. Du måste lita på den tränare om det känns inte bra så antingen du prata med henne själv så hon får en chans att förklara sin sida eller att du byta. Om du inte lita på den tränare hon kan du beger hästen att göra det. Men samtidet så om du är ny till NH, kanske nya saker ser mysko ut. Jag skulle vilje att mina elever prata med mig först. Men jag försöker aldrig att lämna en lektion med en fråga tecken över deras huvud heller.:confused:
 
Sv: Första NH lektionen idag

Tråkigt att det blivit så!
Har ju erfarenhet av samma tränare, och min häst brallade också runt som f*n första gångerna, och jag var förvånad över att hon inte gav upp och lät mig ta riskerna. Kanske var då hon tänkte om...
Å andra sidan så sa en annan tränare idag, att det är helt normalt att en häst som tex löslongeras för första gången stegrar, sparkar o håller på. Det var ang en valack som inte hanterats sedan i vintras.
Han sa också att man får göra en bedömning från häst till häst. En del måste man bara vara i ett ridhus med, det duger inte med enbart staket eller så. Jag var nyfiken, eftersom jag varit ute för den problemställningen, så jag tog upp att min dotters supercoola häst gjort likadant första gången jag försökte longera henne. Han sa då att det är helt normalt.
Min häst som var ett monster för ett halvår sedan är nu hur trygg som helst, bla tack vare löslongering och NH-övningar. Minns en gång i våras då jag faktiskt blev riktigt skraj då hon kom i full fart emot mig, och jag väjde undan. Men jag tänkte efter, och framkallade en ny racing av henne, och då hon kom emot mig hade jag ett rep som jag svingade fram o tillbaks på min jacka så det lät, och hon väjde genast undan. Sedan kutade hon runt mig, hoppande o stegrande, men till slut gav hon alla tecknen för join-up; jag lät henne då komma in, och hon följde mig som ett lamm. Det kanske var korkat gjort, men ja, det funkade. Och jag visste ju, som du säger, att min häst inte är elak. De blir såklart upprörda över sitationen.
Men jag tycker som någon sa, att du ska prata med tränaren, så att ni kan komma fram till ngt, antingen att hon tycker att din häst verkligen är farlig, eller om hon tror att du kan jobba dig igenom det här, hon har ju båda fötterna på jorden.
 
Sv: Första NH lektionen idag

nja jag vet inte om jag ska prata med henne..vet inte ens om jag ska ta hit henne mera.. jag har ju fått lära mig grunderna nu som jag var ute efter.. känner mig någelunda säker.. tränat på våran andra häst också som är "fogligare" och "lättare". Det gör mig inte så himla mkt att hon tycker min häst är läskig.. men det som störde mig var att jag kände att jag fick lov att försvara henne.. som jag känner nu är enda anledningen att jag skulle ta hit henne igen att jag skulle få bevisa att min älskling inte alls är elak.. och det vet jag är fel inställning..
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp