Första löpet?

_bed_of_roses_

Trådstartare
Min stora hund på snart tre år löper nu, man märker ju när det är på väg med tanke på hennes humör blir annat och att hon blir svullen och slickar sig mycket. Diva som hon heter började löpa första gången väldigt sent. Hon var runt 1½ år nästan.

Sen har jag en tik till som är nio månader nu och i morse märkte jag att det kom blod från henne "där nere".
Kan det vara hennes första löp som är nu, hon vissar inget täken på att ha ont och äter och dricker som vanligt. Hon är inte förändrad alls i humör och är helt normal där nere och inte svullen alls.

Vad tror ni?

Sv: Första löpet?

Tror nog den yngre löper.

Min personliga erfarenhet är att man sällan märker av några förändringar i tikens humör vid löp. Jag har då aldrig haft någon tik som förändrats på något vis bara för att hon löper.

Tror också din yngre tik löper.Min var 10 månader första gången och 9 månader är ju inte mycket tidigare:)
Har en äldre och en yngre tik här hemma och den äldre visar inga skillnader i humör eller så.Den yngre är lite slöare än vanligt(riktigt skönt:D)och har större aptit än vanligt,annars märker man inte mycket mer än att det är en jäkla massa blodfläckar att torka upp.

Vanligast är väl att första löpet kommer mellan 7-12mån, om jag inte missminner mig. Jag märker inte just någon skillnad i humöret på min när hon ska börja löpa men i slutfasen av löpet HATAR hon (nästan) alla hunhundar:D Det jag märkt innan är att hon fäller mycket päls och så kan hon småpinka lite här och där när hon är ute. Sedan kan tikar även "dra igång" varandra så att om den ena löper kan den andra också börja.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
670
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 703
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
2 004
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka